harry73
A arkTecko skrev:
Kan du inte ge en källa eller laghänvisning till det? Bara ett påstående tillför ju inte diskussionen så mycket.
Visst är det bättre med hänvisning, men nu är det något som kom fram i en annan tråd som jag bara kommer ihåg. Jag tror att det handlade om en gemensam ägd brygga med mark omkring så där strular även strandskyddet till, men det viktiga i fallet var att det är samägd och därmed inte ens egen privata tomt

A arkTecko skrev:
Återigen, kom gärna med en källa. Jag säger inte att jag inte tror dig, men du får ju säga vad du baserar påståendet på för att det ska vara meningsfullt.
Jag har aldrig hört talas om gemensam hemfridszon... nån "gated" community kanske?

Men det finns väl helt instängda grönområden på innergårdar som är svåra att komma åt trots allemansrätten.

Så istället för att be om lagar kan du väl ge exempel på din ståndpunkt.

/ATW

A ArneTW skrev:
Jag har aldrig hört talas om gemensam hemfridszon... nån "gated" community kanske?

Men det finns väl helt instängda grönområden på innergårdar som är svåra att komma åt trots allemansrätten.

Så istället för att be om lagar kan du väl ge exempel på din ståndpunkt.

/ATW
Det gjorde jag ju ovan?

Så var går gränsen? Kan inte ett kollektivboendehus med två familjer och en gemensam trädgård ha en hemfridszon? Ett studentboende? Ett äldreboende?

Så här säger PBL enligt boverket:

"Enligt PBL är en tomt ett område som inte är en allmän plats men som omfattar mark avsedd för en eller flera byggnader och mark som ligger i direkt anslutning till byggnaderna och behövs för att byggnaderna ska kunna användas för avsett ändamål.

Plan- och bygglag (2010:900) 1 kap 4 §

En tomt
  • är inte samma sak som en fastighet
  • kan aldrig omfatta allmän plats
  • är mark som är bebyggd med byggnader och marken i anslutning till byggnaderna som behövs för byggnadernas ändamål
  • kan vara bebyggd med flera byggnader."
...

"Enligt definitionen av tomt i PBL kan en tomt aldrig omfatta allmän plats. Allmän plats är definierat i PBL som en gata, en väg, en park, ett torg eller ett annat område som enligt detaljplan är avsett för gemensamt behov."

...

"Det är bara den marken som är avsedd för byggnadernas användning och ändamål som är tomten till byggnaderna. Om någon vid ett bostadshus använder en del av marken för ett annat ändamål än bostadsändamål, till exempel lastbilsparkering till ett åkeri, är den marken inte en del av tomten."

Jag ser inget i ovan som innebär att flera bostäder inte skulle kunna ha en gemensam tomt/hemfridszon, så länge marken inte används för andra saker än bostadsändamål eller är detaljplanelagt som park/gata etc.

Claes Sörmland
Jag hänger heller inte med i uppgifterna här.

Om några fastigheter utan trädgård samfällt äger en plätt mark som ligger mellan deras tomter i form av en gemensamhetsanläggning och den plätten mark är detaljplanerad som kvartersmark. Måste allemansrätten gälla där trots att syftet med gemensamhetsanläggningen är att erbjuda fastigheterna som annars nästan saknar det en gemensam trädgård?

Låt oss börja i extremändarna: ett tvåfamiljshus med en lägenhet nere och en uppe i ett villaområde kan nog enligt alla rimliga definitioner sägas ha en gemensam tomt och hemfridszon. Ett punkthus med åtta våningar och 40+ lägenheter har det inte även om det är omgivet av gräsmattor; för många delar helt enkelt på ytan för att den ska vara privat.

Vid en radhuslänga där varje lägenhet har sin egen lilla täppa har jag oerhört svårt att se att de gemensamma ytorna också skulle kunna räknas som hemfridszon då varje lägenhet har sin egen väl avgränsade zon.

På en kringbydd gård som en handfull lägenheter delar på men där ingen har en egen hemfridszon kanske jag skulle kunna tro att det finns en gemensam hemfridszon, men nja.

Samtidigt bygger ju allemansrätten på hyfs och respekt, så jag skulle undantaget radhusfallet nog inte propsa på att jag visst hade rätt att gå med hunden där.

Sen är det så lustigt att hemfridszonen inte är definierad i lag, men det finns ändå brott mot den definierat i 4 kap. 6 § brottsbalken. Resten blir upp till domstolarna och doktrinen att reda ut.

"Tomten är det område där markägaren kan hävda en privat zon, där allmänheten inte har rätt att vistas. Utanför tomtplatsen eller hemfridszonen gäller allemansrätten. En tomtplats är inte samma sak som en fastighet och den behöver inte sammanfalla med fastighetsgränser. Men en tomtplats kan inte nå bortom den egna fastighetsgränsen."

https://www.naturvardsverket.se/Sto...Tomtplatsavgransning-vid-strandskyddsdispens/

Om jag har förstått saken rätt, så kan man inte hävda hemfrid utanför sin tomt, och tomten kan inte vara utanför fastighetsgränsen (på fastigheten där huset står).

• Gilla
harry73
  • Laddar…
M -MH- skrev:
"Tomten är det område där markägaren kan hävda en privat zon, där allmänheten inte har rätt att vistas. Utanför tomtplatsen eller hemfridszonen gäller allemansrätten. En tomtplats är inte samma sak som en fastighet och den behöver inte sammanfalla med fastighetsgränser. Men en tomtplats kan inte nå bortom den egna fastighetsgränsen."

[länk]

Om jag har förstått saken rätt, så kan man inte hävda hemfrid utanför sin tomt, och tomten kan inte vara utanför fastighetsgränsen (på fastigheten där huset står).
Boverket håller inte helt med:

"En tomt kan sträcka sig över flera fastigheter. Oftast är inte en tomt på flera fastigheter men det kan förekomma. Det kan exempelvis vara två små fastigheter som båda används som tomt till ett bostadshus."

Som tidigare nämnts så är det inte klart definierat vad en tomt är eller kan vara, utan det är en bedömningsfråga. Håller dock med om att det knappast är fallet att TS allmänning kan räknas som tomt.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jo, men då tror jag huset står på bägge fastigheterna?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
I ikeo skrev:
går det inte att hitta på nåt så att allmäningen blir en del av tomten. Då kan man ju sätta upp staket häckar eller nåt och be dom fara o flyga o fråga varför dom är inne på nån annans tomt.
vi skulle gärna sälja vår del av allmänningen till de som bor precis vid den. Men det finns inte köpare. De som har utsikt över gräsmattan som alla klipper gillar status quo.

Angående allemansrätten så är den inte tillämplig enligt fastighetsjurist på grannkommunen. Granne som jobbar med hen frågade helt enkelt. Grannarna som inte har del av allmänningen får alltså varken hugga ner buskar, beskära träd eller rasta hund på vår allmänning och idag ska vi gå och prata med dom. Wish us luck.

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
T Trophy Wife skrev:
I vårt villakvarter är det sex hus som äger en gräsplätt med ett äppelträd och några buskar på baksidan av våra hus och en gemensam uppfartsväg på framsidan. Samfälligheten har en gemensam försäkring om någon skulle råka skada sig, ex halka på is på framsidan. Vi turas om att klippa gräset, skotta snö och allt fungerar fint sett till våra sex hus som äger marken. Gräsplätten på baksidan kan inte nås från gatorna, bara via hustomter.

På andra sidor av gräsplätten finns fyra villor där en familj ger oss huvudbry. Jag och en granne är utsedda att (återigen) gå och prata med den här familjen och jag skulle bli mycket tacksam om någon insatt person kan hjälpa mig med juridiken.

Är det lagligt att rasta hund på samfällighetens allmänning om man inte tillhör samfälligheten?

Familjen säger att de ringde kommunen som gav dem fria händer att anlita en arborist som beskar äppelträdet på allmänningen? Gjort är gjort, men det är lagligt? Hade arboristen drattat ner, vad hade ex hänt med försäkringar?

Finns det några regler/lagar jag kan luta mig mot när jag ber den här familjen att i första hand fråga ägarna innan de ger sig på annans egendom?

Tack på förhand!
Hej, Föreningens ansvar är den gemensamma anläggningen (GA) som då står inskriven på lantmäteriet ex. soputrymme och vägar. Hustomterna är väl avstyckningar från marken runtomkring. Även marken som GA ligger på tillhör då den avstyckade fastigheten men förvaltas av fastighetsägarna. Gräsplättar omkring är väl fortfarande den avstyckade fastighetens ägo. Så vem som äger den avstyckade fastigheten är väl då ansvarig för de ytorna. Kanske samma som husägarna men låter lite konstigt. Kan kollas i hitta.se kartor där man ser tomgränserna och tillhörande fastighet.

H håbbe1961 skrev:
Så vem som äger den avstyckade fastigheten är väl då ansvarig för de ytorna. Kanske samma som husägarna men låter lite konstigt. Kan kollas i hitta.se kartor där man ser tomgränserna och tillhörande fastighet.
vi har kristallklara papper och ritningar på att vi dels äger vår egen tomt, men tillsammans med fem andra grannar gemensamt är del av en samfällighet som äger och och ansvariga för de gemensamma ytorna. Där är inget problem. Vi skottar och klipper gräs och häckar utan knot och osämja. Problemet är andra grannar. Som inte är del av samfälligheten.

Jo men vem äger marken där samfälligheten ligger. Att ni är delägare i samfällighet innebär inte att ni äger marken den ligger på

Ts skriver ju att de äger marken tillsammans.

• Gilla
Trophy Wife
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Jo men vem äger marken där samfälligheten ligger. Att ni är delägare i samfällighet innebär inte att ni äger marken den ligger på
Samfälligheter äger nog ofta mark... annars heter det gemensamhetsanläggning.

/ATW

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.