Har en carport med en vind som vi bygger om till uterum, undrar lite över de reglar som ligger i kors i taket mellan stolparna som går ner i marken. Är det för att ta vindlaster för att carporten bara har 2 väggar? Hade gärna tagit bort dem om det gick, men jag vet inte vad man borde ersätta med isåfall. Någon som vet dess syfte?

• Takstolar och plywood i ett pågående byggprojekt med öppet tak och synliga ljuskällor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pittersenn skrev:
Har en carport med en vind som vi bygger om till uterum, undrar lite över de reglar som ligger i kors i taket mellan stolparna som går ner i marken. Är det för att ta vindlaster för att carporten bara har 2 väggar? Hade gärna tagit bort dem om det gick, men jag vet inte vad man borde ersätta med isåfall. Någon som vet dess syfte?
Passa dig så det inte slutar så här:
Sammanrasad träkonstruktion av carport med person och hund framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bäst att anlita en byggkonstrutör, som får titta på carporten på plats, eller på konstruktionsritningarna!

Jag skulle nog vilja påstå att de behövdes innan skivorna på yttertaket kom på. Nu stabiliserar skivorna i den ledden.

Garaget i föregående inlägg saknar skivor på både väggar och tak. Men jag gissar att det var väggarna som var problemet där.

• Gilla
Pittersenn
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle nog vilja påstå att de behövdes innan skivorna på yttertaket kom på. Nu stabiliserar skivorna i den ledden.

Garaget i föregående inlägg saknar skivor på både väggar och tak. Men jag gissar att det var väggarna som var problemet där.
Det låter vettigt, hade en snickare här igår som sa ungefär samma sak. Han tyckte det såg överlag väldigt överdimensionerat ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.