1 738 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Regla ut innervägg - får jag resonansljud om jag inte isolerar?
Jag håller på bygga kök i mitt stenhus från 50-talet och har reglat ut väggarna med 45x45. Borde jag isolera även innerväggarna? Väggen är redan 20cm lättbetong, så ljudnivån är absolut inga problem som det är idag.
Däremot är jag fundersam på om jag riskerar resonansljud eller liknande om jag låter bli.
Bör jag eller är det bortkastade pengar?
Däremot är jag fundersam på om jag riskerar resonansljud eller liknande om jag låter bli.
Bör jag eller är det bortkastade pengar?
Nja, jag tror inte du behöver isolera men det beror på regelavstånd och skivmaterial. Är det 45 cm eller 60? Jag kör alltid (nåja, alltid för mig är flera gånger per decennium) med OSB och sedan gips och då blir det inte mycket till resonans. Du kan i extrema fall ha otur med akustiken så att en redan befintlig resonans förstäkrs av ett olyckligt val av material och dimensioner, men inte i ett kök. Sätt upp en sektion och banka!
Ska du ha plåtreglar förresten? De kan jag tänka mig kan ge lite mer resonans, men bara marginellt. Jag kör alltid
med träreglar där jag kan. Ett trick kan vara att fästa en träkloss mitt i varje "regelfack" för att skivan ska få ett mothåll. Resonansen är nästan alltid störst i mitten av den fria ytan (övertoner oräknade, men det är överkurs) och då dämpar du ju den genom att skapa en fästpunkt just där. Man kan göra detta enkelt genom att skruva på klossar innan man sätter upp skivan och sedan kladda på lite silikon eller lim mellan befintlig vägg och kloss. Då slipper man försöka hitta centrum av varje fack och slipper borra och plugga för varje kloss.
Ska du ha plåtreglar förresten? De kan jag tänka mig kan ge lite mer resonans, men bara marginellt. Jag kör alltid
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Sanering av mögel utreglad innervägg källare - bästa preparaten idag?
Miljö & Hälsa -
Regla innervägg snedtak utan att röja?
Byggmaterial & Byggteknik -
Utmaning med att regla upp ny innervägg
Innervägg på reglat golv utan stödregel under väggen
Regla ut innervägg
Byggmaterial & Byggteknik