Hej på er!
Håller på och bygger en övervåning på ett Hjältevadshus och har precis kommit igång med badrummet, har dock blivit lite fundersam kring ytterväggen. Idag består ytterväggen (den med fönstret) inifrån och ut av spånskiva, ångbroms, stående 220 regel CC60 + det "yttre skiktet" som är mindre relevant i sammanhanget.
Jag har dock i planen att till höger om fönstret placera en el ansluten handdukstork, och behöver regla ut för att få plats med installationen. Praxis verkar vara att skippa en dosa i dom här sammanhangen och endast dra en flexislang som man sen låter mynna ut genom väggen, därav behövs inget större djup på utreglingen.
Till frågan:
Enl säker vatten bör man regla på ytterväggarna med 45x45 CC 450, men i mitt fall känns det galet mycket för behovet. Skulle jag istället kunna glesa på med typ 28x70 CC450 för att spara utrymme då varje centimeter räknas? Känns för mig rimligt men jag kanske missar något?
Tacksam för goda råd
Håller på och bygger en övervåning på ett Hjältevadshus och har precis kommit igång med badrummet, har dock blivit lite fundersam kring ytterväggen. Idag består ytterväggen (den med fönstret) inifrån och ut av spånskiva, ångbroms, stående 220 regel CC60 + det "yttre skiktet" som är mindre relevant i sammanhanget.
Jag har dock i planen att till höger om fönstret placera en el ansluten handdukstork, och behöver regla ut för att få plats med installationen. Praxis verkar vara att skippa en dosa i dom här sammanhangen och endast dra en flexislang som man sen låter mynna ut genom väggen, därav behövs inget större djup på utreglingen.
Till frågan:
Enl säker vatten bör man regla på ytterväggarna med 45x45 CC 450, men i mitt fall känns det galet mycket för behovet. Skulle jag istället kunna glesa på med typ 28x70 CC450 för att spara utrymme då varje centimeter räknas? Känns för mig rimligt men jag kanske missar något?
Tacksam för goda råd
Om ni ska ha annan värmekälla i badrummet skulle jag skippat elvärme och bara köra en vanlig handduksstång eller flera. Då kanske du slipper regla väggen alls om du inte ska in med annan el eller rör där 
Du behöver väl bara 17 mm påbyggnad då slangen är 16 mm? Tommib's förslag är bra men det kan bli problem med plasten under spånskivan. Om det inte är något problem skulle jag ta ur spår som är upp till 10 cm breda, lägga in något att skruva i under den gamla skivan men som sticker ut över spåret. Då kan du skruva fast den borttagna biten i den delen du nyss la dit.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Nu vill jag inte vara en glödjedödare men kolla med de som skall utfärda våtrumsintyget så det är OK att behålla CC600 på ytterväggen.
När jag byggde så var det CC450, min 70 reglar, plyfa och sedan gips som gällde för våtrum. Man behöver inte ha våtrumsgips och plåtvinklar i hörnen, men det är att föredra.
När jag byggde så var det CC450, min 70 reglar, plyfa och sedan gips som gällde för våtrum. Man behöver inte ha våtrumsgips och plåtvinklar i hörnen, men det är att föredra.
T
Funderade också på om det kunde vara en idé att fräsa ett spår men är dels osäker på om spånet är tillräckligt tjockt för att dölja slangen och dels ligger ångspärren direkt under spånet och den vill jag inte skada.
Att bryta upp spånet är nog heller ingen hit då det enl uppgift ska vara limmat och sen spikat vilket gör att jag nog skadar ångspärren även med det alternativet.
I övrigt har ni rätt i att det teoretiskt bara behövs 17 mm, förslaget på 28 var bara ett exempel på en dimension som det är lätt att få tag i
@tommibO olotor skrev:Du behöver väl bara 17 mm påbyggnad då slangen är 16 mm? Tommib's förslag är bra men det kan bli problem med plasten under spånskivan. Om det inte är något problem skulle jag ta ur spår som är upp till 10 cm breda, lägga in något att skruva i under den gamla skivan men som sticker ut över spåret. Då kan du skruva fast den borttagna biten i den delen du nyss la dit.
Funderade också på om det kunde vara en idé att fräsa ett spår men är dels osäker på om spånet är tillräckligt tjockt för att dölja slangen och dels ligger ångspärren direkt under spånet och den vill jag inte skada.
Att bryta upp spånet är nog heller ingen hit då det enl uppgift ska vara limmat och sen spikat vilket gör att jag nog skadar ångspärren även med det alternativet.
I övrigt har ni rätt i att det teoretiskt bara behövs 17 mm, förslaget på 28 var bara ett exempel på en dimension som det är lätt att få tag i
Ytterväggen är tyvärr vad den är så det är inte mycket att göra åt, men jag tänker att det blir styvt nog om jag innanför spånet reglar / glesar med liggande CC450 och därefter bygger enl säker vatten med 15 mm plywood och våtrumsgips.R Robert-san01 skrev:Nu vill jag inte vara en glödjedödare men kolla med de som skall utfärda våtrumsintyget så det är OK att behålla CC600 på ytterväggen.
Jag har haft ett resonemang med mitt försäkringsbolag kring förutsättningarna och dom såg inga direkta hinder map ytterväggar / golvbjälklag, men gav såklart heller inga löften mer än "är det byggt fackmannamässigt är det OK oavsett vem som byggt det"
Att helt skippa regling / glesning känns efter lite tankeverksamhet som det sämsta alternativet? Då blir det verkligen CC600 och däremellan spånet man får fästa i. Med utregling oavsett dimension blir det åtminstone en klar förbättring av stöd för skivorna?
Hmmm... jag funderar lite på hur det blir där egentligen med ångspärren. I ett våtrum ska du ha tätskikt, så det blir två vattentäta lager. Det är något man bör undvika då fukt som fastnar mellan dem blir kvar där.
Jag har inget bra svar på just det problemet. Någon annan kanske vet?
Jag har inget bra svar på just det problemet. Någon annan kanske vet?
Klicka här för att svara