6 624 läst ·
2 svar
7k läst
2 svar
Regla upp vägg med dörrhål
Hej alla snickarkunniga.
Jag är ny här, hoppas jag lägger frågan på rätt ställe.
Jag håller på att bygga en sadelkammare i stallet. Ska nu regla upp en ny vägg, som ska skilja sadelkammaren från stallgången. I väggen ska det vara en dörr. Har dörr o dörrkarm. Hur är det nu man gör egentligen..? Har fått för mig att man reglar upp en öppning som är större än själva karmen o sen sätter träkilar i mellanrummet, så att karmen blir i våg... eller är jag ute o cyklar..? Gäller detta runt alla sidor; även under..?? Ska man därefter spika karmen i reglarna..? Läste om drev på nån sida här... vad är det? Isolering, eller?
Mkt tacksam för alla era goda råd. Försöker lära mig. ;D
Jag håller på att bygga en sadelkammare i stallet. Ska nu regla upp en ny vägg, som ska skilja sadelkammaren från stallgången. I väggen ska det vara en dörr. Har dörr o dörrkarm. Hur är det nu man gör egentligen..? Har fått för mig att man reglar upp en öppning som är större än själva karmen o sen sätter träkilar i mellanrummet, så att karmen blir i våg... eller är jag ute o cyklar..? Gäller detta runt alla sidor; även under..?? Ska man därefter spika karmen i reglarna..? Läste om drev på nån sida här... vad är det? Isolering, eller?
Mkt tacksam för alla era goda råd. Försöker lära mig. ;D
Det där med att skippa kilarna vid användning av programa råder det ju delade meningar om. Vad som gäller är att det skall kilas om dörren har krav på inbrottskydd, brandskydd eller ljudisolering. Använderman adjufix så klarar man sig utan kil.
Det där med placering av hålen kan man diskutera. Men det är inte ofta en karm kommer oborrad. Men jag har för mig att det är vikten på dörren som avgör hur och var den borras. Bredden är relativt ointressant, Karmbredden är intressant dock. 145 karmar behöver dubbla fästpunkter osv.
Drevningen behövs vid 2 tillfällen. Vid värmeisolering och vid ljudisolering. Det senare om man har krav över 25 dB. Drevmån skall vara ca 10 mm/sida nånstans.
Det där med placering av hålen kan man diskutera. Men det är inte ofta en karm kommer oborrad. Men jag har för mig att det är vikten på dörren som avgör hur och var den borras. Bredden är relativt ointressant, Karmbredden är intressant dock. 145 karmar behöver dubbla fästpunkter osv.
Drevningen behövs vid 2 tillfällen. Vid värmeisolering och vid ljudisolering. Det senare om man har krav över 25 dB. Drevmån skall vara ca 10 mm/sida nånstans.
Produkter som diskuteras: "adjufix"
Adjufix
Om du behöver material för att fästa fönsterkarmar i trä eller betong, kolla in vårt sortiment med Adjufix-produkter. Med deras verktyg, skruvar och hjälpmedel kan du utföra arbetet snabbt och få ett proffsigt resultat!
Läs mer
Hej o tack för svar till er båda!
Så lite kläm på det hela hade jag då... Det är en gammal spegeldörr med dito gammal karm; så den har inte varit borrad tidigare. Sadelkammaren blir isolerad, så då antar jag att jag ska fylla gliporna runt dörren med isolering då.
Återkommer om det strular...
Det är kul att snickra..!! 
Återkommer om det strular...
Klicka här för att svara