970 läst ·
4 svar
970 läst
4 svar
Regla upp mellanbjälklag utan knarr
Ovanpå det synliga mellanbjälklaget ska jag regla upp ett installationskikt kanske man kan kalla det. Det ska vara där ventilation och el dras och består av 145x45 reglar som läggs tvärs över 180x90 LT som ligger med cc60. Mellan dessa ligger finsågad panel 15mm för att tjänstgöra som innertaket sett mellan LT bjälkarna på nedervåningen.
Vad är det absolut viktigaste att tänka på för att undvika knarr i konstruktionen? Jag har fastnat i tanken då besiktningsmannen som var här och inspekterade stommen rekommenderade att tänka till men kunde inte ge mer råd än så.
Vad är det absolut viktigaste att tänka på för att undvika knarr i konstruktionen? Jag har fastnat i tanken då besiktningsmannen som var här och inspekterade stommen rekommenderade att tänka till men kunde inte ge mer råd än så.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Lim och rätt skruv är väl det bästa. Knarr är ju oftast spik som orsakar.
Då är frågan vad som skulle vara rätt skruv. Fundera på att borra och sen sätta komstruktionsskruv genom 145 regeln ner i 180 LT. Eller hur hade du gjort för att förankra 145 reglarna i limträbalkar?
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Vill minnas att man kan lägga lumppapp mellan för att minska risken för knarr.
Annars behövs tillräckliga spik som biter utan att ge sig, vilket brukar betyda rejält stora, samt att de som slås i alla sitter rejält, dvs inga missar som bara delvis tar. Eller då skruv.
Annars behövs tillräckliga spik som biter utan att ge sig, vilket brukar betyda rejält stora, samt att de som slås i alla sitter rejält, dvs inga missar som bara delvis tar. Eller då skruv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Fuktspärr på uppreglat golv?
Golv -
Hur reglar man upp gaveln runt takstolen på 1,5 plans hus bäst?
Lösvirke & Timmerhus -
Installation av radiatorer i källare med uppreglade väggar. Riva innan
Byggmaterial & Byggteknik -
Regla upp undergolv på mellanbjälklag i betong
Golv -
Mellanvägg - skivor upp emellan mellanbjälklagsreglarna?
Byggmaterial & Byggteknik