Vectrex: Tack för svar. Tanken från början var att lägga det flytande. Därför köpte jag också ett grövre golv för att det skulle ligga stadigare(Det ligger just nu hemma vardagsrummet). Men nu är det många som säger att jag inte bör lägga det flytande och jag försöker därför hitta en annan lösning. Men det är mycket möjligt att det ändå blir ett ok resultat trots att det inte är fackmannamässig standard.

billyby skrev:
Tack! Pelle: Jag ringde Södra interiör som är golvtillverkaren och de sa att jag endast bör skruva golvet, inte limma det eller lägga det flytande. De visste inte om man kunde skruva det direkt i betongen.

Go For it: Att montera det med något beslag vore en lösning, men jag vet inte hur det skulle kunna se ut..
Det är ju spontat!
Jag begriper inte varför man inte skulle lägga det flytande och limma.
På foamplast korksmulepapp eller lumppapp.

Så skulle jag gjort, och det är nog det bästa sättet att slippa spirckor.

KnockonWood: Tack för svar. Det kan vara så att de har en mer traditionell hållning till hur golv ska läggas. Och det är väl antar jag mindre risk att golvet reser sig eller rör sig på oönskat sätt om golvet är skruvat. För min egendel får det också gärna ske sprickor eftersom jag gillar den karaktären på golvet.

GoForIt skrev:
Någon form av trallbeslag kanske skulle fungera?
Bara ett exempel..
[länk]
Har jag aldrig hört talas om att man gör, men låter som en intressant lösning. Bara för att jag ska få en bra bild, hur skulle helhetslösningen kunna se ut då? Skulle underkonstruktionen vara mina tänkta "reglar" på 12mm eller menar du direkt i betongen?

Beslagen jag körde som exempel är tydligen 10mm, så det kanske skulle fungera.
Jag tror inte du behöver skruva beslagen i golvet alls. Det lär ligga stilla ändå.
Du behöver kanske lyssna med Södra vad de säger först om förslaget.

• Gilla
billyby
  • Laddar…
GoForIt skrev:
Beslagen jag körde som exempel är tydligen 10mm, så det kanske skulle fungera.
Jag tror inte du behöver skruva beslagen i golvet alls. Det lär ligga stilla ändå.
Du behöver kanske lyssna med Södra vad de säger först om förslaget.
Tack! Det skulle vara intressant att höra om någon använt denna metod med lyckat resultat. Om jag förstår det rätt så är fördelen med denna metod kontra att limma att det ger en större rörelsefrihet för virket? Eller vad ser du för fördelar?

Helt rätt. Massiva golv lägger man inte flytande. Dom rör sig helt enkelt för mycket. Jag tror ändå det håller om du har 12-15 mm att skruva i. Du kan ju skruva lite tätare. Annars hade väl furu parkett funkat om du nu ville ha det träslaget. Det går ju som sagt lägga 12 mm plywood eller spånskiva på golvet så kan du skruva var som helst på brädorna.

• Gilla
billyby
  • Laddar…
SnickarMartin skrev:
Helt rätt. Massiva golv lägger man inte flytande. Dom rör sig helt enkelt för mycket. Jag tror ändå det håller om du har 12-15 mm att skruva i. Du kan ju skruva lite tätare. Annars hade väl furu parkett funkat om du nu ville ha det träslaget. Det går ju som sagt lägga 12 mm plywood eller spånskiva på golvet så kan du skruva var som helst på brädorna.
Tack för svar! Om nu golvet rör sig för mycket om det ligger flytande kan lösningen vara att limma fast golvet i betongen? Ang. att skruva den i konstruktionsskiva; Är det värt den dubbla kostnaden det utgör att lägga plywood kontra spånskiva? Jag antar att fästförmågan är större i plywooden.
Golvet är redan köpt så ingen parkett denna gång :)

Redigerat:
Jag undrar nu om jag nu ska skruva golvet med de 12-15mm jag har tillgodo. Vilket material skulle ni använda för att fästa tiljorna i?
Alternativ 1: Spånskivor 31:-/m2 (12mm)
Alternativ 2: Plywood 63:-/m2 (12mm)
Alternativ 3: Läkt om jag lägger cc40 ca 10:-/m2 (12mm)
Alternativ 4: Planhyvlad Furu om jag lägger cc40 ca 35:-/m2 (15mm)

Rätt stor skillnad i pris alltså

Redigerat:
SnickarMartin skrev:
Helt rätt. Massiva golv lägger man inte flytande. Dom rör sig helt enkelt för mycket. ...
Intressant!
Jag skall berätta det för min granne som har byggnadssnickarutbildning.
Han har lagt ett kilsågat furugolv i hela huset, direkt på betongplattan.
Och det ligger flytande, och är limmat med frästa not på båda brädkanterna och i-limmade "lösa" fjädrar.

Jag går på det golvet var och varannan dag, och snyggare golv finns inte :)

Jag använde 12 mm hyvlat när jag lade massivt ekgolv.
Jag pluggade reglarna rejält (40 cc) I betongen med 6 mm spikplugg.
Eftersom man skruvar golvplankorna snett in gick det bra. Vissa skruvar när jag hade för brant vinkel gick skruven ner i betongen och brast.

Golvet blev väldigt stadigt och bra!
Jag klämde ner 30 mm glaskula under golvplankorna för att slippa trumljud.

• Gilla
billyby
  • Laddar…
Glaskula = glasull?

• Gilla
anders07
  • Laddar…
På basecos hemsida har dom instruktioner för att skruva golv i betong. Och därifrån kan du nog även beställa grejerna.

Drövel skrev:
På basecos hemsida har dom instruktioner för att skruva golv i betong. Och därifrån kan du nog även beställa grejerna.
Jo Baseco har lösningar som vad jag har hört är rätt dyra och som flera av deras återförsäljare(Jag ringde runt förra veckan bla till ttgolv) har slutat med eftersom de inte tycker är en bra lösning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.