2 037 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Regla innertak på tvärs?
Vi har köpt ett hus från mitten av 1800-talet som vi får imorgon. Första steget är att riva ner innertak och isolering på ovanvåning. Detta pga att det gjorts vid i etapper eller i vissa fall är kanske 50 plus år gammalt. Takstolarna är nästintill fyrkantiga och är tänkt att förstärkas.
Min tanke var nu att om man sätter 120 på var sin sida så bygger dem inte mkt mer inåt än befintliga. Dock är dom satta med ca 100-120 cm bredd. Så för att få hyfsat djup hade jag en tanke på att sätta 95 el 120 på längden (tvärs mot befintligt) och med cc 60. Detta ger mig massor med fördelar i tanken men ingen nackdel.
Därför undrar jag nu om jag missar något när jag tänker så här? Vilka nackdelar kan det finnas?
Min tanke var nu att om man sätter 120 på var sin sida så bygger dem inte mkt mer inåt än befintliga. Dock är dom satta med ca 100-120 cm bredd. Så för att få hyfsat djup hade jag en tanke på att sätta 95 el 120 på längden (tvärs mot befintligt) och med cc 60. Detta ger mig massor med fördelar i tanken men ingen nackdel.
Därför undrar jag nu om jag missar något när jag tänker så här? Vilka nackdelar kan det finnas?
Hej. Någon av takstolarna har haft angrepp av röta pga gamla läckage. Alla går inte att se just nu men vi vill riva för att komma åt och inspektera och säkerställa att allt är korrekt. Då känns det tryggt att ändå förstärka upp när alla är blottlagda och vi får göra luftspalt osv. Med djup menar jag egentligen tjocklek på isoleringen.D daugaard skrev:
Vill du förstärka kan du limma och skruva k-plyfa på vardera sida om takbjälken, det bygger mindre så köldbryggorna minskar.
Sen antar jag att du ska öka på tjockleken av isoleringen. Då går det alldeles utmärkt att regla kors med 95 eller 120.
Passa då på att rikta så taket är jämnt på insidan, det gör enklast med murarsnöre och distanser typ masonit eller liknande.
Sen antar jag att du ska öka på tjockleken av isoleringen. Då går det alldeles utmärkt att regla kors med 95 eller 120.
Passa då på att rikta så taket är jämnt på insidan, det gör enklast med murarsnöre och distanser typ masonit eller liknande.
alltså ber om ursäkt om jag inte är helt tydlig…L Lutte skrev:Vill du förstärka kan du limma och skruva k-plyfa på vardera sida om takbjälken, det bygger mindre så köldbryggorna minskar.
Ok, så en regel blir en köldbrygga. Så om man sätter förstärkning på båda sidor med t ex 45x120 så blir det en bred köldbrygga som man helst vill slippa? Finns konstruktionsplyfa på längder? Som då är starkare än sätta sk plankor (22mm tjocka?).
Precis. Isolering på tvärs så att det blir rakare och man kan sätta dessa cc60 t ex. Och då med 95 eller 120 tjocklek.
Bör man även sätta läckt för att komma en liten bit ifrån ångspärren?
hoppas ni är med hur jag menar nu…..
Klart att en regler blir en köldbrygga, den leder kyla/värme bättre än isolering.
Men vi pingar
@justusandersson och @bossespecial
Dom kan garanterat ge bra råd angående eventuella förstärkningar.
Om du visar bilder och ger en enkel ritning med spännvidder
Om du reglar tvärgående med valfritt så vinner du som sagt isolering och möjligheten att ta bort ojämnheter.
Har du utrymme att sätta glespanel efter ångspärr så är det att föredra, både för eldragning och enkelheten med att sätta valfritt innertak.
Men vi pingar
Om du reglar tvärgående med valfritt så vinner du som sagt isolering och möjligheten att ta bort ojämnheter.
Har du utrymme att sätta glespanel efter ångspärr så är det att föredra, både för eldragning och enkelheten med att sätta valfritt innertak.
japp ok. Då har jag koll på det. Jag är inne på att blåsa in ull som isolering men då kan man inte sätta det i kors utan nu blir det nog att regla upp på vanligt sätt ändå.L Lutte skrev:Klart att en regler blir en köldbrygga, den leder kyla/värme bättre än isolering.
Men vi pingar
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Undertaksystem / regla ner innertak.
Tak & Vind -
Hur borde jag regla för innertak?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur skulle ni regla upp ett tak på 2kvm för innertak i gips?
Byggmaterial & Byggteknik -
Sänka innertak, svårt att fästa reglar i väggar
Tak & Vind -
Sätta 6mm innertak på längs- eller tvärsreglar?
Byggmaterial & Byggteknik