Webbsida som visar fordons information: höjd, tjänstevikt, maxlastvikt, totalvikt, skattevikt, och lastutrymmets mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Släpvagn med presenning parkerad i snö, röd stuga i bakgrunden under solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en mindre Reko-släpvagn med kåpa som mest används till att köra skräp tippen.
Nu har bromsarna havererat. Det skrapar och låter illa och delarna verkar ha släppt i trumman.

Jag tänkte ju fixa det såklart men så slog det mig att vi regnade om pappas gamla vagn till obromsad….

Är det bara en korkad tanke att göra så?
 
M Murkla1949 skrev:
[bild] [bild] Jag har en mindre Reko-släpvagn med kåpa som mest används till att köra skräp tippen.
Nu har bromsarna havererat. Det skrapar och låter illa och delarna verkar ha släppt i trumman.

Jag tänkte ju fixa det såklart men så slog det mig att vi regnade om pappas gamla vagn till obromsad….

Är det bara en korkad tanke att göra så?
Men det är väl en obromsad släpkärra?Borde väl vara ett lager som behöver bytas?
 
V växelventil skrev:
Men det är väl en obromsad släpkärra?Borde väl vara ett lager som behöver bytas?
Nej. Bromsad.
 
Lättas borde väl vara att fixa bromsarna om det inte är lätt att regga den som obromsad och plocka bort bromsdelarna men sån tur har du väl inte;)
 
Det är lätt att glömma att ett obromsat släp som väger mer än halva tjänstevikten på dragbilen bara får dras i 40 km/h om den är lastad. Inget problem om man har en tung bil, vår Ceed är ”för lätt”. Om du lagar bromsarna slipper du begränsningen. :)
 
Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
Det är lätt att glömma att ett obromsat släp som väger mer än halva tjänstevikten på dragbilen bara får dras i 40 km/h om den är lastad. Inget problem om man har en tung bil, vår Ceed är ”för lätt”. Om du lagar bromsarna slipper du begränsningen. :)
Vi har en Outlander Phev så det borde räcka.

Jag ser över alternativen bara innan jag tar tag i det hela.
 
  • Gilla
Renoverings-Pettson
  • Laddar…
Tog äntligen tag i det hela. Konstaterade att bromsdelarna var sopslut så jag rev bort allt och en del av röret till stödhjulet (som ändå var trasigt) blev en perfekt spärrhylsa till till tryckstången.
Tog mig en timme att göra och nu är den omtypad utan bromsar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.