M MrDizzy skrev:
men man "tjänar" ju på att brassa på ... speciellt om den där bilden.
Bara att se till att man finner av 2000 kWh så får man 6000:- tjooohooo!!! ;)
( lite ironisk över hur många kommer att agera )
Ja det finns iaf brytpunkter när det är lönsamt att öka sin förbrukning.

useless useless skrev:
Då var trappan klar. 7 miljarder landar notan på.

[bild]

Eftersom det alltid måste finnas en viss möjlighet till feltolkning och förvirring i det regeringen kommunicerar så avser den vänstra kolumnen förbrukning per månad, men den högra kolumnen totala ersättningen för alla tre månaderna.
Ja det var underbart dåligt presenterat, en härligt onödigt komplicerad modell och allt annat man kan förvänta sig! Det hade ju varit otroligt onödigt att göra något så enkelt som "x kr/kWh över n kWh per månad, upp till m kWh". Man vill ju att folk ska behöva bläddra bland tabellerna istället för att bara trycka på multiplikationsknappen på miniräknaren. Trappstegseffekterna är ... underbara :poop:

Jag fick en räkning på exakt 2000 kWh (Vattenfall räknar bara hela kWh) i december förresten :rofl:

• Haha
toolman77
  • Laddar…
useless useless skrev:
Då var trappan klar. 7 miljarder landar notan på.
Eftersom det alltid måste finnas en viss möjlighet till feltolkning och förvirring i det regeringen kommunicerar så avser den vänstra kolumnen förbrukning per månad, men den högra kolumnen totala ersättningen för alla tre månaderna.
Märklig tabell. Mina högstadiebarn skulle få underkänt om de lämnade in ett sådant arbete.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Hela natten har jag haft en elkostnad under 10 öre.
Om jag hade bränt iväg 100 kWh då, så hade det kostat mig 10 kronor.
För detta hade jag tagit ett steg upp i trappan och fått 200 kr av staten.

Det här är det dummaste jag har varit med om.

• Gilla
  • Haha
nissebrun och 9 till
  • Laddar…
Den som snittar på 1899 kwh/månad får 600 kr mindre än den som snittar på 1900 kwh/månad.

G gbgustaf skrev:

skrattar så jag gråter!!
Visst är det!!

G gbgustaf skrev:

Missar du inte skatt och elnätsavgifter då? Kan ju fortfarande vara så att du tjänar på det, men det måste ju bli minimalt.

G gbgustaf skrev:

Om man bortser från konstiga marginaleffekter som alltid uppstår när man har en trappa med fasta steg så tycker jag ändå att utformningen av stödet är ganska bra.
De som har gjort sin hemläxa och skaffat sig ett bra avtal och/eller möjlighet att styra konsumtion och kostnad över dygnet får en rejäl kickback (procentuellt sett till elkostnaden) medans de som inte begriper att rörligt pris och hög förbrukning är en risk får ett plåster på såren, men ändå måste betala en kännbar kostnad och har kvar incitamentet att göra nånting bättre.

Vill börja med att säga att inte jag heller är så imponerad över den modell regeringen valt för att kompensera men eftersom (M) förslog att sänka skatten så måste ju såklart (S) välja en annan lösning, hur skulle det annars se ut? Istället får då varenda-hårstrå-på-sin plats-och-prata-med-uppspärrade-ögon-så alla-förstår-att jag-har rätt-ministern presentera ett annat sämre förslag.

Men när man läser reaktioner från ett flertal medlemmar undrar man över hur många vuxenpoäng ni nått upp till?? Istället för att vara nöjda med en låg förbrukning ska man istället brassa på och belasta miljön bara för att också få del av bidraget för det får ju minsann andra som "inte borde få". Vi får väl anta att staten kompenserar på detta sätt kommer vara av engångskaraktär och, som så ofta här i livet, kommer det inte vara rättvist. Men i ärlighetens namn, hur många betydligt större orättvisor finns det inte att uppröras över mer än att någon får några tusenlappar?

Jag antar att ni som ska bränna kwh för att ni också ska få pengar inte heller vågar avstå från att vara med i Postkodlotteriet - för tänk om grannen vinner och inte ni. Det skulle ju sänka er levnadsstandard en masse!;)

• Gilla
GlennB
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om man bortser från konstiga marginaleffekter som alltid uppstår när man har en trappa med fasta steg så tycker jag ändå att utformningen av stödet är ganska bra.
De som har gjort sin hemläxa och skaffat sig ett bra avtal och/eller möjlighet att styra konsumtion och kostnad över dygnet får en rejäl kickback (procentuellt sett till elkostnaden) medans de som inte begriper att rörligt pris och hög förbrukning är en risk får ett plåster på såren, men ändå måste betala en kännbar kostnad och har kvar incitamentet att göra nånting bättre.
Klockrent svar.
Varför ska de vara synd om folk med rörligt?

Alla vet väl att de är billigast att binda sig i oktober?

Jag hade rörligt fram t oktober 2021.
Ringde elbolaget varje månad innan oktober 2021 och frågade om de lönade sig att binda sig.

Jag tog ansvar och undersökte mina föresättningar varje månad och kunde t slut binda mig för 53 öre.

Så har jag förstått det rätt? Jag som bor i mellersta Norrland, fick en decemberräkning på ca 4600 inklusive allt på 2300 kwh (rörligt pris på 74 öre) får en ganska fet ersättning? Jag som själv valt att ta risken med rörligt avtal och förra årets januari hade en räkning på 6200kr eftersom medeltemperaturen låg på typ -25 hela månaden.

Som det ser ut nu så kommer jag inte ens upp i halva förbrukningen och ungefär 1/3 av kostnaden i januari jämfört med förra året... Eller har jag missat något, gäller stödet bara för de södra elområdena? Om jag är berättigad stöd är det här systemet lätt top 3 av det dummaste jag någonsin hört.

ALLA SKA MED!

Ulltand Ulltand skrev:
Den som snittar på 1899 kwh/månad får 600 kr mindre än den som snittar på 1900 kwh/månad.
jag tror inte bidraget baseras på snitt, det borde rimligtvis vara per månad så som det presenterades i morse och tidigare…
…men vem vet :rolleyes:

Antonsalminenaaa Antonsalminenaaa skrev:
Som det ser ut nu så kommer jag inte ens upp i halva förbrukningen och ungefär 1/3 av kostnaden i januari jämfört med förra året... Eller har jag missat något, gäller stödet bara för de södra elområdena? Om jag är berättigad stöd är det här systemet lätt top 3 av det dummaste jag någonsin hört.
Stödet gäller alla, så om din halva förbrukning innebär att du landar på drygt 1200-1500 kWh så får du tillbaks nånstans runt 5-700:- för januari.

A
första steget i trappan är 700 kWh.. per månad i förbrukning..

De som har lägre blir utan ersättning.
vilket är helt okej för mig.

Dock kan jag anse att det inte ska vara en bonus att värma med el som en galning bara för att det varit billigt... Det ska inte gynnas.
När vi måste importera eller elda med olja för att producera energi så är det inte klimat vänligt eller att minska sitt klimatavtryck..
tvärtom det är att öka på konsumtionssamhället rejält..

Sedan vill ju inte politiker betala mer än nödvändigt.. Så kan de gynna sig själva så jajemän... S hade kunnat gått till M och förhandlat fram en bättre situation...
Men nä.. de kör sitt vanliga race med mystiska lösningar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.