S swirve skrev:
[länk]
Där får man det ju svart på vitt att elpriskompensationen enbart kommer gå på förbrukning och inte kostnad, för att "det går snabbare att administrera" och att "det i många fall kommer träffa de personer som har en hög kostnad för elen". Norrland och fastpriskunder fick precis en extra julklapp. Och vad händer om elpriset dyker i januari februari för oss med rörligt? Då blir det en klapp till oss med.

I ericalnemar skrev:
Där får man det ju svart på vitt att elpriskompensationen enbart kommer gå på förbrukning och inte kostnad, för att "det går snabbare att administrera" och att "det i många fall kommer träffa de personer som har en hög kostnad för elen". Norrland och fastpriskunder fick precis en extra julklapp. Och vad händer om elpriset dyker i januari februari för oss med rörligt? Då blir det en klapp till oss med.
Enda sättet priset kommer att droppa i januari och februari är om Putin slutar med sina aggressioner, men det lär inte hända.

Förslaget är förstås helt ogenomtänkt och något panikartat kan tyckas. Köper inte resonemanget om att det är för komplicerat att göra det på ett mer riktat sätt.

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Helt ogenomtänkt förslag som har presenterats idag!
Ett rimligt förslag som hade gynnat samtliga elkonsumenter är att ta bort momspåslag samt energiskatt som alla har på sin elräkning.
För då skulle det bli rättvisa i konsumenternas egna val.

• Gilla
virtq och 5 till
  • Laddar…
S
Senast i förrgår (tror jag) stod Damberg i TV och bedyrade att lagarna i Sverige gör det omöjligt att betala nån som helst kompensation. Så det lär vara snabbt påkommet.

• Gilla
  • Haha
OramaC och 7 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Enda sättet priset kommer att droppa i januari och februari är om Putin slutar med sina aggressioner, men det lär inte hända.

Förslaget är förstås helt ogenomtänkt och något panikartat kan tyckas. Köper inte resonemanget om att det är för komplicerat att göra det på ett mer riktat sätt.
Jag tycker mera det är någon form av bedrift av regeringen att göra så mycket fel i så många led. Först sabba bort bra elproduktion och sen inte kunna bygga bra överföring även att det är regeringen som sitter i styrelsen, sen dåliga skatter och nu ett dåligt förslag kring bidraget. Som grädde på moset vill de att vi ska dammsuga mindre hemma.

• Gilla
  • Haha
Eldpuman och 8 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Senast i förrgår (tror jag) stod Damberg i TV och bedyrade att lagarna i Sverige gör det omöjligt att betala nån som helst kompensation. Så det lär vara snabbt påkommet.
Det där verkar vara ett nytt politisk grepp att vara uppmärksam på "lagarna gör det omöjligt" vi skulle gärna vilja men tyvärr.

Används ofta i Covid-19 debatten också. Säkert lär vi se mer av det i framtiden...

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Rätten till timdebitering infördes ju för att folk skulle anpassa sin konsumtion bättre efter tillgången. Nu förespråkar ledande politiker stället fasta avtal. Det går inte ihop.

• Gilla
halper och 6 till
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Jag tycker mera det är någon form av bedrift av regeringen att göra så mycket fel i så många led. Först sabba bort bra elproduktion och sen inte kunna bygga bra överföring även att det är regeringen som sitter i styrelsen, sen dåliga skatter och nu ett dåligt förslag kring bidraget. Som grädde på moset vill de att vi ska dammsuga mindre hemma.
Jag ska inte dammsuga hemma. Följer ledarens goda exempel och tar in städhjälp istället. Klagar någon så:

- Det var inte jag som dammsög.

- Jag trodde man fick vit städare för det här priset.

- Det är inte mitt hem, jag hade redan flyttat.

• Gilla
  • Haha
Karl Olssvan och 5 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:

Ja Putin är hemsk som levererat naturgas i den mängd som avtalats till EU. Han är även hemsk som ej vill leverera mer än vad EU upphandlat den här vintern då den inhemska befolkningen i sådana fall skulle bli lidande av kraftigt höjda gaspriser.

Det är dock svårt för en svensk att förstå hans agerande. Sälj ut allt till högstbjudande och skit i landets medborgare.

V vik_tor skrev:
Ja Putin är hemsk som levererat naturgas i den mängd som avtalats till EU. Han är även hemsk som ej vill leverera mer än vad EU upphandlat den här vintern då den inhemska befolkningen i sådana fall skulle bli lidande av kraftigt höjda gaspriser.

Det är dock svårt för en svensk att förstå hans agerande. Sälj ut allt till högstbjudande och skit i landets medborgare.
Det där var en intressant infallsvinkel på det som svensk och utländsk media förklarar som en direkt utpressning från Putins sida. Har du trovärdiga källor du kan länka till?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
[länk]

Jag har inte hittat någon källa i Europa med statistik som skiljer sig från deras officiella. Notera att Gazprom är ett börsnoterad bolag som inte kan ljuga på samma sätt som politiker eller tidningar.
Gazprom är ryska staten. De kan ljuga precis hur mycket de vill.

• Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Gazprom är ryska staten. De kan ljuga precis hur mycket de vill.
Jamen visa då bevis att dom har ljugit vad gäller gasleveranserna. Tomte. Tror du även att Ryssland (f.d. sovjet) aldrig var först i rymden?

• Gilla
TanjaCh
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Jamen visa då bevis att dom har ljugit vad gäller gasleveranserna. Tomte. Tror du även att Ryssland (f.d. sovjet) aldrig var först i rymden?
Din infallsvinkel är plötsligt inte intressant längre. Men god jul på dig med.

• Gilla
  • Haha
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.