121 328 läst ·
958 svar
121k läst
958 svar
Regeringen håller pressträff om elpriser kl 8:15
Där får man det ju svart på vitt att elpriskompensationen enbart kommer gå på förbrukning och inte kostnad, för att "det går snabbare att administrera" och att "det i många fall kommer träffa de personer som har en hög kostnad för elen". Norrland och fastpriskunder fick precis en extra julklapp. Och vad händer om elpriset dyker i januari februari för oss med rörligt? Då blir det en klapp till oss med.S swirve skrev:
Enda sättet priset kommer att droppa i januari och februari är om Putin slutar med sina aggressioner, men det lär inte hända.I ericalnemar skrev:Där får man det ju svart på vitt att elpriskompensationen enbart kommer gå på förbrukning och inte kostnad, för att "det går snabbare att administrera" och att "det i många fall kommer träffa de personer som har en hög kostnad för elen". Norrland och fastpriskunder fick precis en extra julklapp. Och vad händer om elpriset dyker i januari februari för oss med rörligt? Då blir det en klapp till oss med.
Förslaget är förstås helt ogenomtänkt och något panikartat kan tyckas. Köper inte resonemanget om att det är för komplicerat att göra det på ett mer riktat sätt.
Helt ogenomtänkt förslag som har presenterats idag!
Ett rimligt förslag som hade gynnat samtliga elkonsumenter är att ta bort momspåslag samt energiskatt som alla har på sin elräkning.
För då skulle det bli rättvisa i konsumenternas egna val.
Ett rimligt förslag som hade gynnat samtliga elkonsumenter är att ta bort momspåslag samt energiskatt som alla har på sin elräkning.
För då skulle det bli rättvisa i konsumenternas egna val.
Jag tycker mera det är någon form av bedrift av regeringen att göra så mycket fel i så många led. Först sabba bort bra elproduktion och sen inte kunna bygga bra överföring även att det är regeringen som sitter i styrelsen, sen dåliga skatter och nu ett dåligt förslag kring bidraget. Som grädde på moset vill de att vi ska dammsuga mindre hemma.J JockeHX skrev:
Det där verkar vara ett nytt politisk grepp att vara uppmärksam på "lagarna gör det omöjligt" vi skulle gärna vilja men tyvärr.S swirve skrev:
Används ofta i Covid-19 debatten också. Säkert lär vi se mer av det i framtiden...
Rätten till timdebitering infördes ju för att folk skulle anpassa sin konsumtion bättre efter tillgången. Nu förespråkar ledande politiker stället fasta avtal. Det går inte ihop.
Jag ska inte dammsuga hemma. Följer ledarens goda exempel och tar in städhjälp istället. Klagar någon så:K Nils Andersson1 skrev:Jag tycker mera det är någon form av bedrift av regeringen att göra så mycket fel i så många led. Först sabba bort bra elproduktion och sen inte kunna bygga bra överföring även att det är regeringen som sitter i styrelsen, sen dåliga skatter och nu ett dåligt förslag kring bidraget. Som grädde på moset vill de att vi ska dammsuga mindre hemma.
- Det var inte jag som dammsög.
- Jag trodde man fick vit städare för det här priset.
- Det är inte mitt hem, jag hade redan flyttat.
Ja Putin är hemsk som levererat naturgas i den mängd som avtalats till EU. Han är även hemsk som ej vill leverera mer än vad EU upphandlat den här vintern då den inhemska befolkningen i sådana fall skulle bli lidande av kraftigt höjda gaspriser.J JockeHX skrev:
Det är dock svårt för en svensk att förstå hans agerande. Sälj ut allt till högstbjudande och skit i landets medborgare.
Det där var en intressant infallsvinkel på det som svensk och utländsk media förklarar som en direkt utpressning från Putins sida. Har du trovärdiga källor du kan länka till?V vik_tor skrev:Ja Putin är hemsk som levererat naturgas i den mängd som avtalats till EU. Han är även hemsk som ej vill leverera mer än vad EU upphandlat den här vintern då den inhemska befolkningen i sådana fall skulle bli lidande av kraftigt höjda gaspriser.
Det är dock svårt för en svensk att förstå hans agerande. Sälj ut allt till högstbjudande och skit i landets medborgare.
https://www.gazprom.com/investors/disclosure/actual-supplies/
Jag har inte hittat någon källa i Europa med statistik som skiljer sig från deras officiella. Notera att Gazprom är ett börsnoterad bolag som inte kan ljuga på samma sätt som politiker eller tidningar.
Jag har inte hittat någon källa i Europa med statistik som skiljer sig från deras officiella. Notera att Gazprom är ett börsnoterad bolag som inte kan ljuga på samma sätt som politiker eller tidningar.
https://mobile.twitter.com/JavierBlas/status/1480575593364271109
Syns ganska tydligt här att flödet av gas är rätt hårt strypt och eftersom Europa gjort sig väldigt beroende av gas så driver det givetvis priset.
Syns ganska tydligt här att flödet av gas är rätt hårt strypt och eftersom Europa gjort sig väldigt beroende av gas så driver det givetvis priset.