Satsuki
pacman42 pacman42 skrev:
Man kan ju också reflektera över att tyska politiker driver upp elpriserna i hela Europa genom att de lägger ned kärnkraften. Är det verkligen beslut som de tyska politikerna skall har rätt att fatta?
Och dessutom gör sig beroende av rysk gas i ett läge när Putin spänner musklerna och ställer ultimatum…..

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Ja, det är helt uppenbart att de inte var särskilt pålästa på sitt eget förslag. Lite pinsamt...
Är det deras?
Har inte de bara ansvaret för departementet?

De har ju ett överhuvud som sedan bestämmer vad eller inte vad som skall ske... :thinking:

C cpalm skrev:
Ja, det är helt uppenbart att de inte var särskilt pålästa på sitt eget förslag. Lite pinsamt...
Paniksammankallad presskonferens. Förslaget var nog inte ens så klart som de fick det att framstå (och det framstod ju som extremt dåligt sammansatt).

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Och dessutom gör sig beroende av rysk gas i ett läge när Putin spänner musklerna och ställer ultimatum…..
Med mer koldioxidutsläpp som konsekvens också. Inte många rätt...

• Gilla
videopac
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Jag lyssnade live på vad de sa. De sa "De som har en förbrukning ÖVER 2000 KWh per månad kan få bidraget. "
Och bidraget är max 2000 kr per månad och max 6000 kr totalt."
De hade inte funderat på något annat.
En reporter ställde då frågan "Ska de som förbrukat mindre än 2000 kwh kunna få något bidra?"
Svaret blev från ministrarna att det hade de inte funderat eller tänkt på.
Så allt som står om annat är helt klart en efterhandskonstruktion.
Kan du ange tidpunkter på det tack?
ty jag har återigen sett/lyssnat igenom det och hittar det inte någon stans

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
När gjorde han det emot Europa?
Han säljer däremot ca 75% av sin gas till Asien..
Och Belgien med Sverige och några fler krävde miljötillstånd för nordstream 2..vilket en utredning pågår om...

P
pacman42 pacman42 skrev:
Med mer koldioxidutsläpp som konsekvens också. Inte många rätt...
Nej naturgas innehåller metan..
Däremot biogas innehåller co2..
naturgas är en fossil gas men med lägre klimatpåverkan.

Satsuki
Maskintok skrev:
När gjorde han det emot Europa?
Han säljer däremot ca 75% av sin gas till Asien..
Och Belgien med Sverige och några fler krävde miljötillstånd för nordstream 2..vilket en utredning pågår om...
Tja, flertalet länder i Europa inkl Tyskland är ju med i Nato, så alla hot och ultimatum riktade mot Nato riktas ju även mot Tyskland. Är det en bra idé att bli mer beroende av Ryssland då? Om Ryssland drar åt gaskranarna blir det problem. På många plan….

Maskintok skrev:
Helt fel.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
C
Maskintok skrev:
Och vad bildas när man bränner metan?? :thinking:

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Kan du ange tidpunkter på det tack?
ty jag har återigen sett/lyssnat igenom det och hittar det inte någon stans
Det var här jag lyssnade
Men det var live och det som nu finns där verkar vara klippt , så detta när reportrar frågar är inte med. Men jag vet vad jag hörde. Och det stämmer med vad expressen skrivit. Men sen om det nu verkligen blir så, hoppas jag inte. För jag har 1800 Kwh och 3 kr kwh och 5000 kr i inkomst för December.

P
Tja, flertalet länder i Europa inkl Tyskland är ju med i Nato, så alla hot och ultimatum riktade mot Nato riktas ju även mot Tyskland. Är det en bra idé att bli mer beroende av Ryssland då? Om Ryssland drar åt gaskranarna blir det problem. På många plan….
Nja jag skulle inte lägga många ägg i den korgen som Nato sitter i..
Men visst ska man ha respekt för Ryssland.
Dock är Putin en duktig förhandlare och affärsman.. Så nja han tänker längre än att hota med krig..

Satsuki
Maskintok skrev:

”Biogas består liksom naturgas till största delen av metan. De båda gaserna är därför i de flesta sammanhang utbytbara”
https://www.energigas.se/fakta-om-gas/naturgas/vad-ar-naturgas/

Molekylmodeller visar reaktionen där metan kombineras med syre för att bilda koldioxid och vatten.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
Naturgas släpper ut CO2 vid förbränning, precis som alla andra fossila bränslen. Det innehåller förstås inte CO2 eftersom det bildas vid förbränningen.

Metan släpps inte ut vid korrekt förbränning.

https://www.naturvardsverket.se/amn...mraden/klimatet-och-energin/fossila-branslen/

• Gilla
videopac
  • Laddar…
S
H Huzzbutt skrev:
Ibland blir man arg. Varför ska mina skattepengar undermåliga installationer. Dumheter.

Varför ska mina skattepengar finansiera permissioner? Det går att ifrågasätta mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.