121 328 läst ·
958 svar
121k läst
958 svar
Regeringen håller pressträff om elpriser kl 8:15
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jag tror det skulle vara bra om man minskade momsuttaget på extermt höga rörliga priser, kanske till 10% för över 80öre/kWh, 0% på över 100öre /kWh. Bör väl inte reta de som har bundet eller snålat samt hjälpa alla som råkat ut för de extremt rörliga priserna oavsett förbrukning. Finns ju småhushåll med låg förbrukning där kostnaden tredubblats och det är väl de extrema i de rörliga priserna som är problemet?
Japp och det var just dessa personer som jag ville skänka min återbäring till om jag nu får någon.. Som jag skrev i det inlägget tidigare...S starmanin skrev:
Och nu höjde frun temperaturen till 24 grader och suckat att det varit kallare i december 
V vik_tor skrev:
Ok så vad betyder då ditt inlägg?V vik_tor skrev:
Hur visar du att du inte accepterar nuvarande situation?
Att du tar ansvar genom att få bidrag?
Att du agerar politiskt genom att acceptera bidrag?
Jag tycker inte bidraget har någon bäring på den politiska diskussionen öht.
plusgrader.. 1.5.H Hammarfall skrev:
Samma temp som vanligt inne.. 25.grader.
men andelen ved som går åt är mindre..
så det märks på alla plan..
även jag har gett upp..
Jag låter lampor vara på.. allt för att gynna staten... Den verkar SÅ fattig...
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Helt ärligt tycker inte för 5öre synd om de som har utomhusspa, bastu, sommarstugor/vinterstugor mm som är ett faktiskt lyx. Då har man råd att betala sky höga elräkningar. Man skall kunna lite på rimliga elpriser året runt oavsett var man bor i Sverige . Bor i SE2 och gör av med ca 2100 kWh för Dec har prognos samma för Januari. Lite konstigt att man skall få 2000kr/mån när man ligger strax över tycker jag iaf. Betalar 1093 kr för dessa så skall jag då få 2000:- från staten? Kanske misstolkat men för mig är det inte nödvändigt.
Bara tacka och ta emot…Mattias_Jo1 skrev:
Helt ärligt tycker inte för 5öre synd om de som har utomhusspa, bastu, sommarstugor/vinterstugor mm som är ett faktiskt lyx. Då har man råd att betala sky höga elräkningar. Man skall kunna lite på rimliga elpriser året runt oavsett var man bor i Sverige . Bor i SE2 och gör av med ca 2100 kWh för Dec har prognos samma för Januari. Lite konstigt att man skall få 2000kr/mån när man ligger strax över tycker jag iaf. Betalar 1093 kr för dessa så skall jag då få 2000:- från staten? Kanske misstolkat men för mig är det inte nödvändigt.
Tänk långsiktigt. Om dessa 6GSEK istället användes för att stärka stamnätet mellan SE2 och SE3/SE4/Europa så skulle även ditt elpris varit 200öre/kWh.Mattias_Jo1 skrev:
Du kan bokstavligt talat elda upp dessa statliga pengar och ändå känna att du långsiktigt har tjänat på dom.
Nej.V vik_tor skrev:
Det hade varit lägre.
Om inte energin på marknaden hade haft en stabil kostnad på 3.5 kr per kwh..
Däremot hade s2 haft betydligt högre kostnad.. samt s1...
Inte så konstigt att du inte ser problemet om du bor i SE2. I SE3 och SE4 var priset ca 2,5X högre än SE2 i december. Hitills i januari är elpriset 3 gånger högre i SE4 än i SE2.Mattias_Jo1 skrev: