tillsammans 50 år det kan då alltså inte vara nått att ha...iofs är folk en aning konservativa i branschen iaf när det gäller vissa saker..
 
mr Z skrev:
...iofs är folk en aning konservativa i branschen iaf när det gäller vissa saker..
Mmmm, och mitt förtroende för de aktuella byggarna är grundmurat...(och om ärligheten ska fram så kunde även svärfar se vissa av poängerna med metoden...efter ett tag) ;D

Alter ego
 
Lägg till mina 10 år oxå.
 
Dåså,

Kottes vägg är helt ok.
Då borde "min" vara det oxå. Mina stående 45 reglar invändigt gör väl inte mer köldbrygga än Kottes?
Jag bryter den ju med den utvändiga 45-isoleringen.

Alla ni med +10år erfarenhet, säg bu eller bä.

Tack på förhand (vad villrådig man blir av alla tips och synpunkter ;).
 
Jag undrar bara vad som är problemet med en tjock vägg? Det är väl bara att bygga huset större?

Lite högre materialkostnad blir det förstås.
 
Får väl lämna mitt bidrag till kaoset i tråden och bumpa tråden istället för att skapa en massa nya trådar.

Inifrån och ut.

Gips 1 lager
Plywood 12mm
45 regelskikt liggande (med isolering)
Fuktspärr
170 reglar (med isolering) (kan bytas till 145 utan problem då plywood'en stagar upp enormt)
45 reglar liggande (med isolering)
Utvändig gips (vindskydd och bra "botten" till isoleringen) stagar också upp väggen en hel del.
spikläkt 28mm
Panel.

Blir väldigt stabila väggar och lite "overkill" för ett fritidshus (min byggnad är året runt)
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.