2 262 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
regelavstånd snedtak?
Hej,
Någon som vet vilket regelavstånd som behövs för att kakla en snedvägg?
Vi har satt 45 cc i vårt badrum nu, men har fått tipset att antingen regla om till 30 cc eller sätta dit 2 lager gips istället.
Vart kan man hitta regler om detta? Vi trodde att samma regelavstånd gällde både för vägg och snedtak..
Tacksam för hjälp!
Någon som vet vilket regelavstånd som behövs för att kakla en snedvägg?
Vi har satt 45 cc i vårt badrum nu, men har fått tipset att antingen regla om till 30 cc eller sätta dit 2 lager gips istället.
Vart kan man hitta regler om detta? Vi trodde att samma regelavstånd gällde både för vägg och snedtak..
Tacksam för hjälp!
N
nyttanvändarnamn_111
Bannad
· Skåne
· 82 inlägg
nyttanvändarnamn_111
Bannad
- Skåne
- 82 inlägg
Samma regler gäller då snedtaket är att betrakta som vägg i detta fallet.
c/c mellan reglarna styrs ju av vilken typ av skiva du ska klä väggarna med.
Du pratar ju om gips och då förutsätter jag att du menar våtrumsgips typ glasroc...
Själv arbetar jag med LIP och deras board som finns i olika tjocklekar.
Använder man 20mm av denna så räcker 600mm mellan reglarna.
Men som sagt är det vettigast att kolla av med leverantören först.
Mvh
Köksmontören
c/c mellan reglarna styrs ju av vilken typ av skiva du ska klä väggarna med.
Du pratar ju om gips och då förutsätter jag att du menar våtrumsgips typ glasroc...
Själv arbetar jag med LIP och deras board som finns i olika tjocklekar.
Använder man 20mm av denna så räcker 600mm mellan reglarna.
Men som sagt är det vettigast att kolla av med leverantören först.
Mvh
Köksmontören
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Om du kör med ex. Gyproc (glasroc) så gäller antingen cc30 eller 2 lager. Det var samma regler för traditionell gips när det fick användas. Detta kan man (tror jag) läsa i reglern hos BKR (bkr.se), eller hos Gyproc.
Det är ok med cc45 om du väljer Gyprocs 15mm skiva. Den är dels nästan omöjlig att få tag på, ingen bygghandlare i Stockholm har den på lager. Dels så kostar den dubbelt så mycket som den vanliga.
Oavsett vilken skiva du väljer så är dte viktigt att du läser tillverkarens dokumentation.
Dvs dessa avstånd gäller vägg (och snedtaket räknas som vägg).
Det är ok med cc45 om du väljer Gyprocs 15mm skiva. Den är dels nästan omöjlig att få tag på, ingen bygghandlare i Stockholm har den på lager. Dels så kostar den dubbelt så mycket som den vanliga.
Oavsett vilken skiva du väljer så är dte viktigt att du läser tillverkarens dokumentation.
Dvs dessa avstånd gäller vägg (och snedtaket räknas som vägg).
Klicka här för att svara