Finns det nån svensk(/utlänsk) lag, regel eller arkitekturmässigt sunt förnuft om hur det får se ut framför en trappa som liksom har en vägg framför sig...
Kan det vara som på denna bild, eller blir det läskigt på nåt vis att första trappen kommer direkt efter dörren?
Eller måste det vara typ såhär att det finns yta framför sista/första trappsteget?
Hoppas ni förstår hur jag menar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det vara som på denna bild, eller blir det läskigt på nåt vis att första trappen kommer direkt efter dörren?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller måste det vara typ såhär att det finns yta framför sista/första trappsteget?
Är du arkitekt förresten? Jag frågade några arkitekter på ett annat arkitektur forum och dom verkade tycka tvärt om. Men jag vet inte, det kanske är lite av en smaksak. Men jag gissar att dom flesta skulle vilja ha den där ytan framför. Who knows...Anna_H skrev:
Enligt "utländsk" lag skall man ha en "landing" av samma djup som trappans bredd innan dörr. Blir dock osäker om det gäller privathus. Intressant är hursomhelst att reglerna kring trappor är slappa i sverige. Lutning, bredd etc är hårdare reglerat i vissa andra europeiska länder.HOBBY ARCHITECT skrev:
Finns det nån svensk(/utlänsk) lag, regel eller arkitekturmässigt sunt förnuft om hur det får se ut framför en trappa som liksom har en vägg framför sig...
[bild]
[bild]
Svensk praxis är framförallt inriktad på att klara grundläggande tillgänglighet och utrymningssäkerhet. I enfamiljshus finns inga direkta regler om hur avsatsen bör se ut, eftersom trappan i sig inte är tillgänglig, och personerna som vistas där förväntas ha tillräcklig kunskap om huset för att kunna ta sig ut, alternativt kunna hoppa ut genom fönstret.
I flerbostadshus, kontor, handel och offentliga byggnader finns det en mängd rekommendationer om hur trappen och trappavsatsen bör se ut, beroende på vilken sorts trapphus det är, vilket styrs av vilken sorts användning och storlek byggnaden har.
Den första av dina bilder är inte ok i ett flerbostadshus, däremot den andra, beroende på antal våningar och andra brandskyddskrav, eller vilka brandskyddsåtgärder som används på de olika våningsplanen, kort sagt.
I flerbostadshus, kontor, handel och offentliga byggnader finns det en mängd rekommendationer om hur trappen och trappavsatsen bör se ut, beroende på vilken sorts trapphus det är, vilket styrs av vilken sorts användning och storlek byggnaden har.
Den första av dina bilder är inte ok i ett flerbostadshus, däremot den andra, beroende på antal våningar och andra brandskyddskrav, eller vilka brandskyddsåtgärder som används på de olika våningsplanen, kort sagt.
Denna lilla skrift rekommenderas varmt:
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:731022/fulltext02.pdf
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:731022/fulltext02.pdf
Ja, det är det som är intressant. Olyckor och bekvämlighet tas det mindre hänsyn till här. Många tror att Sverige har striktast regler men så är det inte. Tillgänglighet för rörelsehindrade är vi dock bra på.J Grisbacka skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Regelbundet bryta strömmen till LLVP i drift? Samt råd om underhåll.
Värmepumpar -
Träregel som är fuktskadad nertill, kan den räddas eller måste man byta den?
Byggmaterial & Byggteknik -
HJÄLP! Regelverket - placering strömbrytare/vägguttag
El -
Byta bärande stolpar mot regelstomme, dimensionering. Upplag bjälklag
Byggmaterial & Byggteknik -
Tröskelnivå och om att flyta mot träregel
Badrum