T tgr_se skrev:
Finns såklart på ebay.
[länk]
Fattas bara en bra "avtryckare", ett handtag liknande det som finns på eldsläckare, fast smalare rör och lite reglerbara. En pust då och då likt det man kan göra på de enklaste "kolsyreapparaterna". Allt beror ju naturligtvis på hur mycket luftpustar man önskar, om bufferten är tillräcklig.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Kom på en sak. En 1 eller 2-liters brandsläckare är ofta billigt att köpa. Tänk om man kunde ha en sån till tryckluft eller fälgrengöring etc. ;)

Det dammar nog en del

Hehe första gången ja. ;)
Den ska ju göras påfyllbar.

Finns ganska små flaskor för dräktgas, dom är väl dubbelt så stora som en sodastream flaska men 200bar.

Ska man ha något i burk som räcker länge så måste det vara en tryckkondenserande gas eller väldigt högt tryck = tung burk. Förr var det någon form av freonförening som drivgas i sprayburkar. Det var bra för att de inte var brännbara. De har ju dock en rätt så negativ påverkan på ozonskiktet. Numera är det därför ofta propan/butan. Hade det funnits någon någorlunda miljövänlig, icke brännbar, icke giftig och någorlunda billig annan gas med lämplig kokpunkt hade man naturligtvis använt den som drivgas. Förmodligen är det alltså inte så enkelt att lösa.

Högre tryck är ju också en lösning, men en 200bars kompressorn är dyr...

Och inte ens vid så höga tryck är det lätt med en bärbar tryckluftskälla. Även ett luftpaket innehållande 2x4L med 300 bars tryck räcker irriterande kort tid om man använder det till verktyg. Men det är ju bara 2400L fri luft, eller om man så vill 300L vid 8 bar (inte ens det egentligen om man ska hårddra det hela, men det blir överkurs).

Attberopå brandsläckare så brukar det finnas ett R1/8-gängat blindlock på vatten, skum och pulversläckare som används när släckaren laddas. Det går att ersätta med en luftpåfyllningsventil för hydroforer om man vill ha en enkelt omladdningbar släckare. Så en begagnad brandsläckare är definitivt en framkomlig väg för att få en bärbar anordning för att spruta någon vätska. Men inte mycket att komma med om det bara är luft man ska ha i den. Jag vågar inte svara på vilket tryck släckare är byggda för, men det brukar gå bra att köra i 6 bar i alla fall.

När jag laddat brandsläckare så trycksattes de via slanganslutningen.

Jag köpte en billig skitkompressor på Jula och kastade bort kompressorblocket. Jag använder anordningen som buffert när jag behöver stora transienta luftuttag, tex. mutterknack. Jag har stor kompressor i källaren med långa slangar, därav luftackumulatorn. Det fungerar utmärkt. Funkar även som portabel luftpåfyllare.

• Gilla
martin43 och 4 till
  • Laddar…
Har någon provat flaskan i det första inlägget?

DennisCA DennisCA skrev:
Har någon provat flaskan i det första inlägget?
Ja, funkar bra ännu. Rekommenderas

• Gilla
245 Lux och 1 till
  • Laddar…
Hur länge håller den
Daniel_N Daniel_N skrev:
Ja, funkar bra ännu. Rekommenderas
Funderar på att köpa en för att blåsa rent förgasare m.m. Hur bra tryck är det i den jämfört med vanlig luft på burk? Hur länge räcker luften vid en påfyllning?

Jag köpte flaskan i första inlägget men den slutade funka ganska snabbt för jag hade aceton i den. Aceton är värsta dödaren och jag vet inte av nån spruta som klarar av aceton ännu. Bromsrengörare jovisst men inte aceton.

Det är många olika sorters plaster som inte tål aceton tål aceton, olika glykoler och även alkoholer kan vara ganska bitiga på rätt många av de vanligt använda plasttyper om det fins mängder med metanol och i viss mån etanol medans isopropanol brukar många plaster klara.

Det fins orsak varför resevbensidunkar i plast är olika om de skall bara ha ren bensin eller är för E85 - och E85-dunkarna klarar istället inte ren bensin så bra. - det är svårt att göra en plast/gummi som klarar båda lika bra...

köpte själv en biltema SOL6 kompressor - inte allt för dyrt, relativt lätt flyttbar - inte så högjudd dubbel mebramkompressor på 700 eller 1400 rpm (kan inte avgöra vilket) - förvånansvärt tolerabelt att lyssna i jämförelse med många andra kompressorer i lågprissegmentet som vrålar och bölar högt när dessa är igång.

och som sagt det är 6 liters flaska på denna och om man tänker sig en lös flaska i samma storlek för tryckluft så räcker den inte speciellt länge om man använder tryckluftblåspistol.

skall man har 'bärbar' luft med sig för att fylla ett bildäck så är det snarare samma flaskor som man hade på bilmackarna förr (ofta baserad på en P5 eller P11 gasolflaska i plåt vilket motsvarar 10 - 22 liter innervolym) och för en nästan tomt däck fick man fylla på dessa ofta minst ett par gången innan man nådde önskat tryck. Det är rätt mycket luft i en bildäck

Redigerat:
wildeside
Arbetstryck 6,3 bar på flaskan?
Mina kompressorer har ett max på 10 bar, dom arbetar mellan 8-10 bar.
Bra att ha koll på vad kompressorns tryck är och vid behov använda en tryckbegränsare, om man inte ska överskrida flaskan arbetstryck

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.