HJÄLP!
Hoppas att någon här är expert på husvagnar😊
Jag behöver byta gasolslang och tänkte passa på att byta regulator. Problemet är att det finns 2 stycken. En som det står 3 kpa på och en som det står 20-50 kpa på. Ska man ha två? Hittar bara såna med 3 kpa att köpa.

• Orange gasolregulator märkt "PRIMUS SVERIGE" fastsatt på en kopparledning vid en husvagn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Primer för gasol med specifikationer på etiketten visar kapacitet på 1.2 kg/h och tryck på 20-50 kPa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är olika tryck för olika förbrukare. Gissningsvis 3kpa till spis och kylskåp samt 50kpa till värmepanna. Att montera fel sort kommer i bästa fall resultera i att det inte funkar och i värsta fall brand.
Så det är viktigt att det blir rätt. Din 50kpa verkar dessutom vara justerbar för anpassning till pannans effekt.
Jag skulle läckagetesta regulatorerna med såpvatten regelbundet men inte byta om de fungerar. Köper man billiga nya regulatorer får man kanske mer problem än med de gamla.
Slangar ska bytas och hållas fräscha men även där tror jag man ska undvika det billigaste.
Jag har väl inte bytt jättemycket gasolslang men en del bränsleslang som varit väldigt kortlivad när man köpt nått billigt på metervara.
Är man osäker köper man nog helst på husvagnsfirma eller de som är specialicerade på gasolprylar.
Även gummit på regulatorns anslutning mot flaskan ska bytas ofta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.