Hej,

Har flyttat in i en 50-tals lägenhet och tidigare ägare har endast haft bänkdiskmaskin.

Är helt okunnig inom detta område så vänder mig till proffsen, är det redo att koppla en diskmaskin som det ser ut nu? (Diskmaskin kopplas in av kunnig isf😅)

Vad jag vet än sålänge är att en elektriker behöver dra el.
 
  • Vattenrör och avlopp under diskho i 50-talslägenhet, redo för eventuell diskmaskinsinstallation. Gråa och metalliska rör mot en betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksblandare med vattenanslutning, potentiell plats för diskmaskininstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Det ska inte vara några problem vad jag kan se.

Det har ju varit en bänkdiskmaskin ansluten tidigare, man ser ju att röret från kranen (till diskmaskinen) har en koppling innan böjen (man kan skymta kopplingen bakom röret från diskhon), så lossa det böjda röret som går tillbaka upp till bänken och koppla din diskmaskin där. Eventuellt måste du ha en adapterkoppling emellan, det märker du :)

Avloppet från diskmaskinen är redan förberett, ser ut att vara röret som sticker ut där rören från hoarna går ihop.

Elen tillkommer ju, men det har du tydligen redan löst med någon kunnig :)
 
  • Gilla
Oskar Bodell1 och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Det ska inte vara några problem vad jag kan se.

Det har ju varit en bänkdiskmaskin ansluten tidigare, man ser ju att röret från kranen (till diskmaskinen) har en koppling innan böjen (man kan skymta kopplingen bakom röret från diskhon), så lossa det böjda röret som går tillbaka upp till bänken och koppla din diskmaskin där. Eventuellt måste du ha en adapterkoppling emellan, det märker du :)

Avloppet från diskmaskinen är redan förberett, ser ut att vara röret som sticker ut där rören från hoarna går ihop.

Elen tillkommer ju, men det har du tydligen redan löst med någon kunnig :)
Så kopplar man in diskmaskinen i det högra kopparröret helt enkelt?
 
Du kopplar in den på diskmaskinsanlutningen från kranen.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Det ska inte vara några problem vad jag kan se.

Det har ju varit en bänkdiskmaskin ansluten tidigare, man ser ju att röret från kranen (till diskmaskinen) har en koppling innan böjen (man kan skymta kopplingen bakom röret från diskhon), så lossa det böjda röret som går tillbaka upp till bänken och koppla din diskmaskin där. Eventuellt måste du ha en adapterkoppling emellan, det märker du :)

Avloppet från diskmaskinen är redan förberett, ser ut att vara röret som sticker ut där rören från hoarna går ihop.

Elen tillkommer ju, men det har du tydligen redan löst med någon kunnig :)
Måste man täppa igen "bänkdiskmaskins-anslutningen" på blandaren också?
 
Mats-S
Oskar Bodell1 Oskar Bodell1 skrev:
Måste man täppa igen "bänkdiskmaskins-anslutningen" på blandaren också?
På dina bilder tolkar jag det som att bänkdiskmaskinsanslutningen sitter precis innan det böjda flexröret, är det så så skulle jag koppla på maskinen på kopplingen (som är delvis dold på bilden) där:


Böjt rör med markerad kopplingspunkt för bänkdiskmaskin.
 
Oskar Bodell1 Oskar Bodell1 skrev:
Måste man täppa igen "bänkdiskmaskins-anslutningen" på blandaren också?
 
Mats-S Mats-S skrev:
På dina bilder tolkar jag det som att bänkdiskmaskinsanslutningen sitter precis innan det böjda flexröret, är det så så skulle jag koppla på maskinen på kopplingen (som är delvis dold på bilden) där:


[bild]
Men bänkmaskin kopplas väl på här?
Vattenkran med anslutning för bänkmaskin, visar kopplingspunkt för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mats-S
Jo jag såg den kopplingen, men kommer den inte underifrån genom diskbänken, dvs från röret med kopplingen jag visade bilden på? Eller sitter den direkt på kranen helt synligt?
Har du en bild från sidan så man ser vart den kommer ifrån?
 
Mats-S Mats-S skrev:
Jo jag såg den kopplingen, men kommer den inte underifrån genom diskbänken, dvs från röret med kopplingen jag visade bilden på? Eller sitter den direkt på kranen helt synligt?
Har du en bild från sidan så man ser vart den kommer ifrån?
Sitter direkt på kranen
 
  • Förgrening på vattenkran med fäste för anslutning, belägen direkt på kranen, med reflekterande metallfinish mot kaklad bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.