Har nu haft denna såg i 4 år, om än sparsamt använd. Huvudsyfte är att klyva plank och brädor, och som förväntat är det mkt smidigare att använda en bordssåg än handhållen cirkelsåg.

Dock är jag besviken på Metabos dåliga kvalitet. Jag är old school, och det betyder att om en funktion finns så ska den förbanne mig fungera till 100%. Den ska också vara robust och ha acceptabel precision.

1) Ett av de utfällbara benen låser inte fast ordentligt. Vilket betyder att sågen i princip bara står på 3 ben. Lägger man lite tyngd på det hörnet av sågbordet så riskerar man att sågen välter.
2) Höjdjusteringen av klingan krabbar ihop och kärvar fast efter ett tags sågande. Det är pga att sågspån beckar igen "gängorna" i pinjong/vinkelväxel. Då pinjong /vinkelväxel är i äkta plast så är det en överhängande risk att man drar sönder den när det kärvar. Kanske blir problemet mindre med spånutsug, men oavsett är det en usel undermålig konstruktion.
3) Obefintlig precision på parallellanslaget. Det kan bli ± 5° (-ish) gentemot klingan från en ggn till en annan. Enda sättet att få en anständig inställning är att använda en stålskala och mäta mellan anhåll och klingans fram- resp bakkant.
4) Vinkelanhållet glappar en hel del i sitt spår. Lyckligtvis är det inget man har ngn användning för när sågen används som byggsåg.
5) Klingskyddet fungerar inte när man klyver med vinklad klinga, värre ju mer vinklad klingan är. Den nerfällbara lilla yttre plastbiten låser då fast istf att glida upp när brädan matas in, med påföljd att man måste dit och peta upp den manuellt för att inte det sladdriga klingskyddet ska brytas sönder.
6) Motorbromsen har nu börjat svikta i sin funktion då det inte varje ggn sågen stängs av slår till.
7) Plastplattan runt klingan är inte i nivå med bordet, vilket medför att spår och falsar varierar i djup med > 1 mm i ändarna.

Nu har jag inga andra motsvarande bordssågar att jämföra med. Kanske är alla lika rackliga på olika sätt? Hur som, kan inte annat än såga 😎 denna bordssåg.

Bordscirkelsåg med ställning, Metabo märke, grönt och svart, röda detaljer, för hantverk och snickeriarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Anders_Sigvard och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.