Byggahus.se

Recension av Bosch syftningslaser GLL 2-80P

1. A
    Medlem Nivå 5
    Tänkte kort återge mina intryck av min nya leksak, efter att nu ha provat den på riktigt. I helgen kom det första testet för den i form av uppsättning av skjutdörrar och duschdörrar. Så nu kan jag berätta lite om hur den funkar.

Efter lång väntan (dryg månad) fick jag min GLL 2-80p för någon vecka sedan. Det verkar som att Bosch inte vill släppa den i norden än, så jag fick avbeställa den från den svenska leverantören jag beställt från och tog hem den från tyskland istället.

Först länk till Bosch sida om produkten: GLL 2-80P

Lasern marknadsförs som en självnivellerande syftningslaser med 2x360° plan och levereras med en liten väska, batterier (4xAA), en mätplatta samt instruktionsbok. (Det finns även andra paket, där mer saker ingår.)

Själva huset är utformat i gråblå plast och har ett gummibelkätt handtag i bakändan. Huvarna som täcker speglarna till lasern verkar vara i metall för att bättre skydda de känsliga delarna. En stor skjutknapp för att slå av och på finns på högersidan av huset och ovanpå finns två knappar för att ställa in önskat projektionsplan samt slå av och på funktionen för lasermottagare. På framsidan av apparaten finns magneter placerade i foten och undertill finns två gängor där man kan ansluta stativ med 1/4" eller 5/8" gängor.

Enligt specifikationerna ska lasern klara att ge plan med ±0,2mm/m vilket nog får anses vara ganska bra för en laser i den här prisklassen. Vid innomhusbruk lär det vara svårt att märka denna avvikelse. Drifttiden är anged till 9h med två laserplan eller 18h då enbart ett plan används.

Till skillnad från andra 360°-lasers jag sett, så bygger denna produkt inte på en roterande laser, utan har istället två koniska speglar som får laserstrålen att dela upp sig i ett plan. Denna konstruktion anser jag vara tilltalande eftersom den ger färre rörliga delar och därmed har färre delar som kan gå sönder. Dock skulle det kunna ge en något tjockare laserstråle om minsta avvikelse i spegeln förekommer. Man kan också tillägga att denna konstruktion inte ger full 360° täckning eftersom lasern skyddas av en "huv" vars ben skymmer ett par grader. Detta är dock försummbart i de flesta fall men det hade varit trevligt om Bosch kostat på en rund huvkonstruktion med transparent hölje runt om.

Lasern kan självnivellera inom ±4° eller låsas så att valfri lutning av planet kan åstadkommas. Om lasern inte klarar av att nivellera indikeras detta med att laserstrålen blinkar och en varningssignal ljuder. Ljudsignalen är skriker så att den skulle kunna väcka de döda, så den slog jag själv av ganska omgående.

När lasern körs, så kan man välja mellan att projicera ett horisontalt, ett vertikalt eller båda planen samtidigt. Det går även att få blinkande laserstrålar (ca 0,5Hz) för att tydligare kunna se dem. Det finns även möjlighet att få högfrektent blinkande strålar för att använda lasermottagare.

Jag har ett stöd med 1/4" gänga som jag använde ihop med lasern för att få horisontalplanet rakt när reglar skulle upp. Kombinationen av stödet och lasern var inte helt lysande för det tog ganska lång tid för lasern att nivellera efter att man justerat den i höjdled på stödet. Ibland betydligt längre tid än de 4s som Bosch uppger är typisk maxtid. Troligen kommer det dock av att stödet vibrerar en del. (Jag har ett sådan där stöd som spänns mellan golv och tak och en släde som fäst på pinnen.) Efter lite pill fick man dock ett fint horisontalplan.

För att få mina skjutdörrarna på rätt plats, placerades lasern på golvet och fick ge ett vertikalt plan i samma djup som väggarna som dörrarna ska ansluta till. Detta fungerade utmärkt trots att ganska många småjusteringar av positionen behövde ske innan planet hamnade rätt på båda sidor om dörrarna. I det här läget nivellerade lasern mycket snabbt och var enkel att hantera.

Vad är då allmänna intrycket? Jag skulle säga att det är en ganska välbyggd produkt som gör sitt jobb ganska bra. Den spelar i en helt annan liga än de gröna bosch lasers som jag tittat på. Inte minst för att den ger 360° plan. Det är svårt att bedömma hur stryktålig den är, jag skulle tro att höljet är ganska tåligt medans finmekaniken innuti är mindre tålig.

Jag tycker helt klart den var värd sina €270 som jag betalade för den och jag skulle inte skämmas för att rekommendera den till andra. Enligt vad jag förstått, så kommer den att dyka upp på den svenska marknaden i maj. Fram tills dess är det import från tyskland eller liknande som gäller.

2. thobjo
    Medlem Nivå 5
    Kul att du delade med dig av dina erfarenheter! Något som jag funderat en del på är varför de inte konstruerade den för tre samtidiga plan när de ändå höll på. Som jag ser det bör det inte vara något problem att sätta en till huv på sidan av instrumentet.

3. A
    Medlem Nivå 5
    Jag skulle tro att den skulle krävt en tjockare konstruktion då, för att få plats med laser och vikter innuti. Kanske kommer i nästa version.. :)

4. H
    Medlem Nivå 3
    Den kom för 2 veckor sen i en järnhandel i Stockholm. Så den finns i Sverige.

5. StyrmanBerg
    Medlem Nivå 5
    Först en fråga till TS, nu när du haft din GLL 2-80 i ett halvår, fortfarande nöjd eller har du hittat några saker som du stör dig tillräckligt mycket på för att avråda från köp?

Sen lånar jag denna tråden lite och hör om någon vet om GLL 3-80 dykt upp i butikerna? Har sett den på Boschs hemsida men inte hittat den till försäljning i någon av de populära webshopparna än.

6. A
    Medlem Nivå 5
    Jag blir nog bara mer och mer nöjd med den. Visst finns det saker som den inte kan, men när man ska loda in saker är den helt underbar. Det är möjligt att det finns bättre prylar, men just att den inte har några roterande detaljer ser jag som ett stort plus, så jag skulle nog fortfarande köpa en GLL2-80 om jag behövde en syftningslaser idag.

7. Y
    Medlem Nivå 1
    Jag blev själv intresserad av GLL 3-80 så jag ringde till Bosch för att fråga om när den släpps i Sverige. Någon gång i november fick jag som svar. Ser ut som om det kan bli värt att vänta en månad trots att jag egentligen borde köpt en laser igår, mer mångsidig laser får man nog leta efter.

8. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 22
    GLL3an är ca 600:- dyrare, frågan är om den tredje lasern motiverar det?

9. A
    Medlem Nivå 5
    Jag skulle ha köpt GLL3-80 utan att tveka, det skadar inte med ett tredje plan. Om priset är en viktig faktor (på en redan dyr men prisvärd pryl) så duger GLL2-80 gott. Det är ganska få tillfällen då man behöver den tredje lasern.

10. S
    Medlem · Nivå 10
    Hur bra nödvändigt är det med lodfunktion (prick i taket rakt ovanför lasern för att tex sätta upp en lampa rakt ovanöfr en punkt på golvet) ? GLL 2-80 3-80 saknar ju just en sån.

Redigerat 23 dec 2010 00:35
  11. vojma
    Medlem Nivå 11
    Har i veckan riktat upp väggarna i ett gammalt hus inför en kommande helkakling av rummet.

Utgångsläget var att alla väggarna lutade 0,5-3 cm i varierande riktning och inget av hörnen var i närheten av 90 grader.

Med hjälp av en GLL3-80, 200 meter 34x45, ca 500 kilar och flera hinkar tålamod har jag nu ett rum där alla väggar är lodräta inom +/- 1 mm och alla hörn ligger så nära 90 grader man rimligtvis kan komma med till buds stående medel.

Tack vare laserns tredje plan var det mycket enkelt att mäta upp vinkelräta hörn.

12. V
    Medlem · Nivå 13
    Behöver ny laser som skall användas till att gjuta betongplattor. Funkar lasern som det talas om i tråden utomhus ? Givetvis tillsammans med mottagare. Eller behöver man gå upp till de större rotationslasrarna?

13. V
    Medlem · Nivå 13
    Svarar på min egen fråga, nej den fungerar inte utomhus ihop med mottagare. Om det är skugga fungerar det men inte i solsken. Testade idag med en Bosch representant.