Byggahus.se

Hammer klyvklinga till Bosch GTS10 - recension

1. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Efter att dels ha prövat med olika s.k. universalklingor till Bosch GTS10 och konstaterat att de i princip bara är bra till att såga skivmaterial, dels prövat en Hammer klyvklinga på en Felder justersåg bestämde jag mig för att köpa just en Hammer klyvklinga fast i den mindre storleken 250mm till Boschen. Det var Mattiasp som såg till att det blev av för övrigt.

Först idag har klingan fått sitt elddop. Kantning och klyvning av spåntad 2" 5. Det är rivningsvirke som legat ett tag. Två av plankorna var av senväxt fura, några var krokiga, och några var skeva.

Hammerklingan är 0,4mm tjockare än originalet, (3,2 mot 2,8mm) vilket oroade mig en aning, eftersom motornerna vill lägga av och jag inte har något motorskydd (än), och för att klyvkniven blir lite för smal samt hamnar lite, lite åt sidan.

Alla såna farhågor kom på skam, och min första reaktion var att det är otroligt roligt att klyva med rätt utrustning, och den andra var varför jag inte köpt en sån klinga för flera år sen. Maskinen kändes dubbelt så stark.

Universalklingan protesterar genast om virket vrider sig lite mot anhållet, t.ex. när det är krokigt, så icke klyvklingan som snällt matade sig igenom. Tror att den här klingan över lag är något styvare. Snitten saknade alla tecken till brännmärken och var rena och fina.

Vi får se hur klingan håller stilen över tid, Hammerklingor är inte riktigt Felderklingor, men för det löjligt billiga priset 350kr inkl. moms är jag inte det minsta orolig över att bli besviken.

Nu vågar jag nästan kalla GTS10 för en klyv...

2. mattiasp
    Medlem · Nivå 18
    Va kul att det blev bra! Hur blir ytan? Blir den hårig som köpervirke eller blir den som den blir med Festools Pantherklinga, dvs färdig att limma?

3. FredrikR
    Tidsoptimist · Nivå 23
    Vart kan man tänkas hitta en sådan klinga?

4. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Nivå 22
    Intressant recension herr handyman. Universalklingan du skriver om, är det boschs originalklinga till gts10? Har du testat några andra klingor?

Angående klyvkniven - kan du inte shimsa ut den? Jag vet inte hur fästet ser ut, men till 744an så följer det med shims, och berende på hur många man lägger på respektive sida av klyvkniven flyttar man den i sidled.

5. phl
    Medlem · Nivå 14
    Kanske en sådan jag ska ersätta min kvaddade kombiklinga med? Jag har en riktigt fintandad kapklinga redan. Kanske blir till att stövla ner till Theofils :)

6. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Mattiasp: Färdigt att limma vet jag inte riktigt, lite ludet blev det, men samtidigt vill jag inte dra några stora växlar på det, eftersom virket var så skevt. Men troligen inte ett alternativ till planhyvling.
    FredrikR: Swedendro.se
    Danel_N: Originalklingan och två andra, en DeWalt som var lite mer byggklinga, och en till, kan det varit en Piranha?

7. pär h
    Medlem Nivå 12
    Vad har klingan för artikelnr

Mvh Pär H

8. bengtn
    Medlem Nivå 8
    Det är också en utmärkt klinga att såga tappar och andra fogar med.
    /B

9. Dr_Jerkyll
    Medlem Nivå 9
    Det där låter bra handyman, man kanske skulle prova med en sån... Får man fråga hur nya/använda de andra klingorna var som du jämförde med?

Själv har jag testat en ny CMT universal mot en ny biltema (universal) och tyckte att skillnaden var försumbar. Men man kanske skulle använda sig av en klinga avsedd för klyvning istället för universal?

10. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Ingen av klingorna har gått jättemycket. I så fall är det originalet som har blivit lite mer använt, men det är ändå rätt lite. Men jag tror det är själva typen av klinga som gör skillnaden. Maskinen får jobba så mycket hårdare för att tugga sig igenom med en kombiklinga jämfört med klyvklingan. Men den erfarenheten gäller även större sågar.

Här finns klingan att beställa.

Det är klart att de satsar på att marknadsföra klingor som ska gå till allting, eftersom det är jobbigt att byta klinga.

11. bigsnucke
    Medlem Nivå 7
    Håller helt med. Klyver hellre med billig klyvklinga än dyr "fintandad" ... Trots det, hander det ofta att jag "bara ska klyva en liten sak" och struntar i bytet. Med en Grovisaltendorfmaskin GÅR det ju ändå, men hemma med mindre maskiner är det viktigare att inte vara så j---a lat. Ska skärpa mig...

12. bekin
    Medlem Nivå 6
    Okej då blir det till att löpa en Hammerklinga till min Bosch GTS10.

Men jag behöver nog en till, klingan som levererades med maskinen är väl så dääär.
    När man sågar skivor, masonit och liknande funkar det OK men sågar man massivt trä vill det gärna bli utslag när man kommer igenom.

Då jag hittills bara har kört med "originalklingan" behöver jag även en klinga för kapning och vad föreslår ni då?

13. bigsnucke
    Medlem Nivå 7
    Urslag när man precis kommer igenom trästycket är svårt att undvika. Därför har jag alltid en skräpträbit bakom som får flisa sig bäst den vill...