91 059 läst ·
453 svar
91k läst
453 svar
Recensera min lastning
Har man en fjädrad skoter på ett fjädrat släpp kan man få oväntade effekter när hela kombinationen hamnar i egenfrekvens. Det bästa är att sätta fjädringen av skotern ur spel genom att spänna till ordentligt. Framförallt för att det är ett rätt så litet släpp kan konsekvenserna bli rätt så stora om skotern börjar gunga allt för mycket.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ja för att inte den ska välta på stödet. När man ställer en mc på ett släp så brukar man ställa framhjulet i ena hörnet där fram och sedan ett spännband på var sida om gaffelkronan som man drar ned. Bakhjulet låser man bara så att det inte kan glida i sidled.Heij83 skrev:
Fick i uppgift att hämta en frontlyft till en traktor av storebror idag och tänkte att det skulle bli en baggis att kör hem den liggandes, tänk så fel man kan ha.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Funkar fint att ha hjulet på mc,n rakt fram också och dra ned fjädringen med spännband i gaffelkronan om lastöglor finns i de främre hörnen av kärran. Kärror med låga lämmar är ju sämre , de kärror vi använt har haft högre lämmar eller täckta men den bästa har vi nu , en äldre hästkärra bara att köra inM Markarbetaren skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ja det fungerar lika bra. Jag har 80cm höga lövlämmar på min och har kört så när vi haft 2 cyklar lastade. Enda är man man får säkra framhjulet med ett snöre eller rem så det inte vrider sig och spännbanden i styrkronan slackar. Det är fördelen med att ställa framhjulet i ena hörnet, då sitter hjulet som i ett ”cykelställ”. Men som sagt, då får man bara plats med en cykel.galento skrev:
Funkar fint att ha hjulet på mc,n rakt fram också och dra ned fjädringen med spännband i gaffelkronan om lastöglor finns i de främre hörnen av kärran. Kärror med låga lämmar är ju sämre , de kärror vi använt har haft högre lämmar eller täckta men den bästa har vi nu , en äldre hästkärra bara att köra in![]()
Jag blottar väl strupen jag med. Är nog egentligen nästan aldrig nöjd med någon surrning jag gör, men kändes inte osäkert på något sätt. Fast det är klart, det hjälper ju upp självförtroendet att åka till byggmax. Behöver inte vänta många minuter innan någon kommer med en ossurrad last eller negativt kultryck
Logga in
Skapa konto
Den lastsäkringen var inget vidare, massa löss osurrade stenarK kristofo skrev:Jag blottar väl strupen jag med. Är nog egentligen nästan aldrig nöjd med någon surrning jag gör, men kändes inte osäkert på något sätt. Fast det är klart, det hjälper ju upp självförtroendet att åka till byggmax. Behöver inte vänta många minuter innan någon kommer med en ossurrad last eller negativt kultryck [bild]
Underkänt, du hör till byggmaxamatörerna =)K kristofo skrev:Jag blottar väl strupen jag med. Är nog egentligen nästan aldrig nöjd med någon surrning jag gör, men kändes inte osäkert på något sätt. Fast det är klart, det hjälper ju upp självförtroendet att åka till byggmax. Behöver inte vänta många minuter innan någon kommer med en ossurrad last eller negativt kultryck [bild]
Räknar 7 lösa stenar synliga, säkerligen fler på andra sidan.
Ett rejält skump så har bakomvarande någon sten i rutan.