Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Jo du har visserligen varit tydlig med att faktura saknas, men du har då varit otydlig med att du yrkar på avdrag för både arbete och material. Den otydligheten kan skatteverket tolka som missvisande, ungefär på samma sätt som om man helt låter bli att påpeka att kvitto saknas för en del av avdraget, även det går ju i 99% av fallen igenom utan ytterligae kontroller.Jonatan79 skrev:
Har man något i deklarationen som kan vara tveksamt, så behöver man vara övertydlig om man skall vara säker på att inte kunna drabbas av skattetillägg.
Jag vet vad jag skrivit men du begriper uppenbarligen inte vad jag skrev. Det innebär att jag tvivlar starkt på att du läst domar och förstått dem
Jag har ett helt yrkesverksamt liv bakom mig som företagare och har ibland hamnat hos Skatteverket för både rena missar och några chanstagningar. Det är då även så att jag har många bekanta både nuvarande och tidigare företagare som alla har haft någon meningsskiljaktighet gentemot Skatteverket.Jag kan bara meddela att alla diskussioner slutar med ett beslut från Skatteverket och är man inte nöjd med det, är nästa instans Kammarrätten. Där är det bara att kolla hur många fällande jämfört med friande domar det finns mellan Skatteverket och småföretag/privatpersoner.
Och om du undrar över något så fråga, det gör Skatteverket.
Då gäller det att frågor och svar skall gå ihop.
Man kan ex inte köpt något för 1 miljon och sedan sälja det samt yrka avdrag, om man med en enkel koll ser man att du aldrig haft den där miljonen.Därmed inte haft möjlighet att hosta fram den där miljonen som krävdes på laglig väg. Då faller efterkonstruktionen man försöker göra gällande, och då sitter man där.
OBS MITT OVANSTÅENDE INLÄGG HAR INGET MED TS ATT GÖRA UTAN ÅR EN KOMMENTAR TILL CAMARO 69 INLÄGG TILL MIG:
Jag har ett helt yrkesverksamt liv bakom mig som företagare och har ibland hamnat hos Skatteverket för både rena missar och några chanstagningar. Det är då även så att jag har många bekanta både nuvarande och tidigare företagare som alla har haft någon meningsskiljaktighet gentemot Skatteverket.Jag kan bara meddela att alla diskussioner slutar med ett beslut från Skatteverket och är man inte nöjd med det, är nästa instans Kammarrätten. Där är det bara att kolla hur många fällande jämfört med friande domar det finns mellan Skatteverket och småföretag/privatpersoner.
Och om du undrar över något så fråga, det gör Skatteverket.
Då gäller det att frågor och svar skall gå ihop.
Man kan ex inte köpt något för 1 miljon och sedan sälja det samt yrka avdrag, om man med en enkel koll ser man att du aldrig haft den där miljonen.Därmed inte haft möjlighet att hosta fram den där miljonen som krävdes på laglig väg. Då faller efterkonstruktionen man försöker göra gällande, och då sitter man där.
OBS MITT OVANSTÅENDE INLÄGG HAR INGET MED TS ATT GÖRA UTAN ÅR EN KOMMENTAR TILL CAMARO 69 INLÄGG TILL MIG:
Redigerat:
jag har rätt god insyn i hur skatteverket jobbar.cecar33 skrev:Jag vet vad jag skrivit men du begriper uppenbarligen inte vad jag skrev. Det innebär att jag tvivlar starkt på att du läst domar och förstått dem
Och om du undrar över något så fråga för det gör Skatteverket.Då gäller det att frågor och svar skall gå ihop. Man kan ex inte köpt något för 1 miljon och sedan sälja det för 2 miljoner och göra vissa avdrag för med en enkel koll har du inte haft möjlighet att hosta fram den där miljonen så som efterkonstruktionen försöker gör gällande, och sitter man där.
lämnar man öppet yrkande kan man aldrig få skattetillägg.
att du hamnat hos skatteverket pga missar eller chanstagningar stärker absolut inte din trovärdighet.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
men förutsättningen i den här tråden handlar om vad man kan göra för att få faktiska kostnader som avdrag. Alltså inga påhittade kostnader.
Så länge man håller sig till det, och är tydlig i deklarationen så skall man inte riskera några "straff".
Går man däremot in och börjar hitta på kostnader, eller liknande. Ja då gäller det att kunna redogöra i detalj. Påstår jag ex. att jag betalat 100 000 för ett bygge, och skattemyndigheten senare vill granska, och hittar inte att jag minskat mina tillgängliga tillgångar med 100 000, ja då får man ha en bra historia att förklara det med. Sådant klarar nog de mer professionella bedragarna, men som amatörskattefifflare tror jag inte man klarar den diskussionen, och då gör man bäst i att låta bli.
Så länge man håller sig till det, och är tydlig i deklarationen så skall man inte riskera några "straff".
Går man däremot in och börjar hitta på kostnader, eller liknande. Ja då gäller det att kunna redogöra i detalj. Påstår jag ex. att jag betalat 100 000 för ett bygge, och skattemyndigheten senare vill granska, och hittar inte att jag minskat mina tillgängliga tillgångar med 100 000, ja då får man ha en bra historia att förklara det med. Sådant klarar nog de mer professionella bedragarna, men som amatörskattefifflare tror jag inte man klarar den diskussionen, och då gör man bäst i att låta bli.
i närtid finns såklart alla kvitton etc. hos byggföretaget som måste spara material i 7 år.
men har man nåt som är utfört för med än 10 år sedan så är det oerhört svårt att bevisa/motbevisa
har jag byggt ut huset, jag kanske fick en offert på jobbet på säg, 500.000 men byggde själv för 200.000
jaa då har jag alla dagar i veckan begärt avdrag med 500.000 för uppskattad kostnad av utbyggnad. men lämnat ett öppet yrkande eftersom kvitton förkommit.
det är lika stor chans/risk att det går igenom som om du endast skulle begärt 200.000:- för materialet. (om du inte har kvitton)
men har man nåt som är utfört för med än 10 år sedan så är det oerhört svårt att bevisa/motbevisa
har jag byggt ut huset, jag kanske fick en offert på jobbet på säg, 500.000 men byggde själv för 200.000
jaa då har jag alla dagar i veckan begärt avdrag med 500.000 för uppskattad kostnad av utbyggnad. men lämnat ett öppet yrkande eftersom kvitton förkommit.
det är lika stor chans/risk att det går igenom som om du endast skulle begärt 200.000:- för materialet. (om du inte har kvitton)
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Det skulle jag inte ha chansat på. OM skattemyndigheten då granskar på djupet och ser att du omöjligen kan ha betalat 500 000 med vita pengar vid det tillfället, så hjälper det inte att du har ett öppet yrkande. Det blir skattetillägg, minst.
och vid kontroll visar det sig att du inte hade några 500 000 till byggandet, då är det plötsligen Skatteverket som beslutar.camaro1969 skrev:i närtid finns såklart alla kvitton etc. hos byggföretaget som måste spara material i 7 år.
Det är nämligen så att Skatteverkets personal inte är några "duvungar" så dom kommer genast att begripa att fakturan som är en viktig handling att spara (har alltid varit så) har försvunnit men jag minns precis vad det beloppet på den var xxxxx kr.
Nej för bästa och lugnaste resultat gör rätt och det är vad TS frågar om. Alla bevisade kostnader med kvitton och fakturor, resten är och förblir okänt. Men det finns nog ett årtal när huset byggdes och det finns ett taxeringsvärde det borde då finnas en schablon hos Skatteverket som kan ge lite ledtrådar.
NEJ inget skattetillägg med öppet yrkande "Den som gjort ett öppet yrkande slipper betala skattetillägg om avdraget skulle underkännas av Skatteverket."hempularen skrev:
och vem skulle kunna se om jag hade möjlighet att betala 500.000 för 10 år sedan?? hur ska en sådan utredning gå till, berätta gärna för mig
Lika länge som du lämnat deklaration lika långt tillbaka kan man se vad du uppgett för inkomster. Det handlar bara om att det kanske i ditt fall inte behöver grävas i mikrofilmade gamla arkiv. Det är nog inte troligt att man gör för att kolla små summor, men möjligheten finns det gäller på många andra myndigheter också att gamla uppgifter sparas i evighet.
jo men det säger ändå inget huruvida jag har kunnat kosta på något 500.000... gåva, sålt traktorn, vunnit på triss.. lånat av en kompis jag inte riktigt känner...cecar33 skrev:Lika länge som du lämnat deklaration lika långt tillbaka kan man se vad du uppgett för inkomster. Det handlar bara om att det kanske i ditt fall inte behöver grävas i mikrofilmade gamla arkiv. Det är nog inte troligt att man gör för att kolla små summor, men möjligheten finns det gäller på många andra myndigheter också att gamla uppgifter sparas i evighet.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Även ett öppet yrkande kan vara bedrägeri. Öppet yrkande handlar om att man tar upp kostnader som faktiskt har förekommit, men som av olika anledningar ev. inte kan godkännas som avdrag. Men genom yrkandet ger man skattemyndigheten att avgöra riktigheten.
Men hävdar du att du har haft en kostnad som överhuvudtaget inte förekommit, då är det bedrägeri, har inget med öppet yrkande att göra.
Att upptäcktsrisken inte är jättehög, är en annan femma.
Jag hörde om en man som mitt i en hög av olika korrekta avdragsyrkanden, skrev "semester med familjen 20 000", det gick igenom, troligen läste ingen igenom listan. Och OM semesterresan faktiskt har ägt rum, så är det ett öppet yrkande som borde nekats. Men om resan inte ens har ägt rum, då är det bedrägeri.
Men hävdar du att du har haft en kostnad som överhuvudtaget inte förekommit, då är det bedrägeri, har inget med öppet yrkande att göra.
Att upptäcktsrisken inte är jättehög, är en annan femma.
Jag hörde om en man som mitt i en hög av olika korrekta avdragsyrkanden, skrev "semester med familjen 20 000", det gick igenom, troligen läste ingen igenom listan. Och OM semesterresan faktiskt har ägt rum, så är det ett öppet yrkande som borde nekats. Men om resan inte ens har ägt rum, då är det bedrägeri.
camaro1969 skrev:jag har rätt god insyn i hur skatteverket jobbar.
Hahahaahhh host host. Gåva från vem? så utreds det Sålt traktorn? som du hittat eller. Vunnit på triss och det finns ingen koll på det då menar du.Lånat av en kompis du inte riktigt känner.
Jag vågar påstå att du kar noll koll på vad Skatteverket kan om dom bara vill.