24 715 läst ·
166 svar
25k läst
166 svar
Reallöner och bostadspriser - inkl prognos 2009
Lekkamraten skrev:1) Ja, det skulle man också kunna titta på. Någon särskild anledning att du vill ha just gruppen sammanboende med barn? Data finns bara från 1991 (vad jag hittar). Men det finns data per konsumtionsenhet sedan 1975, båda grupperna till 2006 i 2006 års priser så jag får räkna upp från 2006 i så fall. Kan iofs lägga in båda.
Ska åka bort nu, men kan försöka ordna detta i helgen eller till nästa vecka.
2) Såg att bilden blir liten, fast jag försökt få den att bli större. På min dator är den väldigt stor, ska se om detta kan ordnas samtidigt som det andra läggs in![]()
Jag brukar lägga upp bilder på www.geting.se vet inte om bilden blir större av det men den sidan är lätt och funkar bra.
Ja, det ligger ju i indexeringens natur. Jag hävdar ändå att det bättre beskriver verkligheten. Om man tror att huspriser inte följer KPI utan reallönens utveckling så kan det kanske vara klokt att titta hur mycket de rör sig i förhållande till varandra, inte bara i vilken riktning. Håller du inte med?-MH- skrev:
Det är i Lekkamratens graf svårt att se utvecklingen i ett längre perspektiv. Det är tex svårt att se hur mycket lönerna har stigit mellan år 2000 och 2006. Det är lättare i ett diagram med indexerade värden. Det blir då lättare att detektera obalanser i förändringarna.
Sen kan jag tycka att FastPI skall vara justerat för KPI (man bör jämför reella löner med reella huspriser). Det kan bli ett projekt för helgen
Sen kan jag tycka att FastPI skall vara justerat för KPI (man bör jämför reella löner med reella huspriser). Det kan bli ett projekt för helgen
Jo, men de där 'obalanserna' kan man ju skapa/ta bort som man själv vill genom att ändra basår.
Det byggdes ju en mängd lägenheter på 70-talet. Är det vad som hållit ner priserna efterföljande två decenier?
Det byggdes ju en mängd lägenheter på 70-talet. Är det vad som hållit ner priserna efterföljande två decenier?
Administrator
· Skåne
· 8 699 inlägg
Lekkamraten: Om du vill kan du maila bilden till mig, så lägger jag den på vår server och länkar till den. marlene@byggahus.se
Man kan stretcha statistik åt alla möjliga håll, men det finns en del andra faktorer som påverkar också. Möjligheterna till bostadsbidrag, räntebidrag och ränteavdrag har sett helt annorlunda ut på 70- och 80-talen, vilket naturligtvis också påverkat. Lägg till olika regler för hur lån får ges som har funnits. Regionalt finns det också stora skillnader där framförallt arbetsmarknaden spelat in, men också kommuners önskan att växa respektive inte växa.
Jag tror att vad man skall mäta är människors förmåga att betala i kombination med människors förväntningar på framtiden. Inte säker på hur man skall mäta och vikta, men diagrammen talar mest om förmågan att betala. Men förväntningarna på framtiden är lite svårare.
Jag tror att vad man skall mäta är människors förmåga att betala i kombination med människors förväntningar på framtiden. Inte säker på hur man skall mäta och vikta, men diagrammen talar mest om förmågan att betala. Men förväntningarna på framtiden är lite svårare.
Vad jag kan se så har prisutveckling på bostäder och sysselsättning inte haft någon gemensam nämnare sista åren. Om det blir stora skillnader i sysselsättning kan jag däremot förstå om det finns ett samband.Nyfniken skrev:
Ska dock erkänna att jag inte analyserat siffrorna stenhårt. Om någon har en annan uppfattning vill jag förstås höra motiveringen så klart.
Korrelantionen mellan huspriser och reallön är relevant och intressant.
Men som jag skrivit i bl a Snillen spekulerar-tråden så påverkas huspriserna också i hög grad av förutsättningarna för krediter. Då småhus i sån stor utsträckning köps med lånade pengar och i auktionsförfaranden blir bilden inte komplett utan att kolla på förutsättningarna för att få krediter. Något som blir svårt att visa i grafer eftersom det är en så komplex bild att förmedla.
Jag menar att "allt annat lika" har kreditsektorns förutsättningar en stor betydelse för huspriserna. Kanske t o m större än realllöneutvecklingen under vissa betingelser (läs USA)?
Men som jag skrivit i bl a Snillen spekulerar-tråden så påverkas huspriserna också i hög grad av förutsättningarna för krediter. Då småhus i sån stor utsträckning köps med lånade pengar och i auktionsförfaranden blir bilden inte komplett utan att kolla på förutsättningarna för att få krediter. Något som blir svårt att visa i grafer eftersom det är en så komplex bild att förmedla.
Jag menar att "allt annat lika" har kreditsektorns förutsättningar en stor betydelse för huspriserna. Kanske t o m större än realllöneutvecklingen under vissa betingelser (läs USA)?
Man väljer självklart själv vad man vill titta på. Men jag kan upplysa dig om att vi sedan 1975 har haft både hög- och lågkonjunktur och omväxlande stigande/fallande arbetslöshet. Ex under lågkonjunkturen 2000-2002/2003 så steg bostadspriserna även fast vi hade just stigande arbetslöshet.Nyfniken skrev:
Att jämföra med 90-talet är befängt, dels är väldigt många förutsättningar ändrade, som att vi innan hade fast växelkurs, nu flytande osv. Dels så förlorades 600 000 arbetena på 90-talet, under den lågkonjunkturen. Antalet varsel ligger idag runt ca 20 000 sist jag tittade.
Det är lite av poängen med min bild att just jämföra reallönernas utveckling bostadsprisernas utveckling. Det är väldigt mycket som ligger bakom siffrorna, dels för att inflationen (som räknas av för att få fram reallönernas utveckling) tar hänsyn till alla övriga prisförändringar i samhället förutom just själva fastighets- eller bostadsköpet. (ränteeffekter för egna hemsägare ingår dock i inflationsiffrorna) och dels för att sambandet är den högsta tänkbara.
Om man statistiskt vill pröva antagandet, ger stigande arbetslöshet negativ prisutveckling på fastighetspriser, kan man om man tar reda på fakta och rita in vilka år vi har haft stigande arbetslöshet och göra ett enkelt statistikt test (ex teckentest) och på så sätt komma fram till en sannolik utveckling.
Vad gäller just stigande arbetslöshet så kan man se att det inte finns något samband alls mellan stigande/fallande arbetslöshet och vilka år vi har stigande eller fallande bostadspriser. Vi har normalt stigande arbetslöshet i lågkonjunktur och konjunkturtopparna har nåtts regelbundet vart 5:e år sedan 60-talet. (1999/2000, 1994/1995 osv bakåt). Detta har gällt bortsett från senaste konjunkturen som följdaktligen borde ha toppat 2004/2005. Det är därför man har talat om superkonjunkturen etc. Efterföljande år har vanligen haft stigande arbetslöshet och om fastighets- och bostadspriserna påverkades så fort vi har stigande arbetslöshet borde vi flöljdaktligen ha haft fallande priser alla dessa tillfällen och det har vi inte som bekant och som syns i bilden jag lagt in överst.
Administrator
· Skåne
· 8 699 inlägg
Nu hittar ni filen Bostadspriser och reallöner i ett större format här.