REA och nedsatta priser (varor som tar slut)

4k läst  27 svar

1. Marcus_L
    Allvetare Nivå 4
    Hejsan,

Något som irriterar mig otroligt mycket är att när man får hem reklam i brevlådan (eller via epost), är att varan "råkar" vara slut när man skall beställa. Ibland så står det "begränsat antal" men min tolkning av texten nedan är att varan skall finnas tills dess kampanjen avslutas.

Enligt konsumentverket så gäller bl.a. följande regel vid REA.

"Det är inte okej att locka med reavaror om de inte finns i ett antal som butiksägaren tror motsvarar efterfrågan. Huvudregeln är att varorna ska finnas tillgängliga så länge kampanjen varar. Har butiken misslyckats med det och varorna tar slut för fort, kan butiken, om de vill, erbjuda en likvärdig eller bättre produkt till samma pris." (källa)

Har någon lyckats få en (dyrare) likvärdig eller bättre vara till REA-priset? Är detta en tandlös regel som inte medför någon konsekvens om butikerna bryter mot den?

Någon som har någon erfarenhet av detta?

2. K
    Medlem · Nivå 8
    Tja, jag var på Willys igår, då hade de uppenbarligen fått slut på en kampanjvara, någon generisk vit salladsost, och erbjöd istället en riktig fetaost för samma pris, 10 kr.

3. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
    Jag har märkt följande:

Inom livsmedelshandeln är det vanligt att det erbjuds likvärdig/bättre vara om den kampanjerade varan tar slut pga leveransproblem, till reapriset.

Inom hemelektronikhandeln är det extremt ovanligt att likvärdig vara erbjuds för samma pris.

• Laddar…
  4. P
    Medlem · Nivå 13
    Detta är något som verkligen "grinds my gears"! :mad:

T ex Jula har ju typ satt detta i system. De skickar ut mail om kampanj och sen när man kikar på deras hemsida så är i princip alla kampanjvaror slut...ofta i hela landet! Jag har helt slutat kolla igenom kampanjbladen eftersom det ändå inte är någon idé.

Skrivelsen från Konsumentverket är ju helt tandlös: "Huvudregeln är att varorna ska finnas tillgängliga så länge kampanjen varar. Har butiken misslyckats med det och varorna tar slut för fort, kan butiken, om de vill, erbjuda en likvärdig eller bättre produkt till samma pris."

"Kan, om de vill"...det är inte mycket till kraft i den formuleringen utan snarare en total friskrivning för butikerna.

5. Marcus_L
    Allvetare Nivå 4
    Ville även du köpa deras portabla AC för 1999kr? :crysmile:
    Jag ville inte nämna just något företag, men det var just deras kampanj som gjorde mig sur denna gång, jag kontaktade dem via deras kontaktformulär och citerade konsumentverkets text och frågade vilken vara de kan erbjuda mig istället till samma pris.. kanske de erbjuder den de har i lager.. (för 4999kr, troligt va? he he)

Jula har dock ej behagat svara... Men varan ligger fortfarande kvar på deras hemsida för att lura deras kunder att istället köpa den dyra versionen..

• Laddar…
  6. P
    Medlem · Nivå 13
    Skönt att det inte bara är jag som reagerat på Julas kampanjtaktik. Detta är något som pågått länge, så i mitt fall gällde det inte just AC:n du nämner.

Jag mailade deras kundtjänst om detta, och fick något svar. Nu hittar jag inte konversationen, men vill minnas att svaret var något i stil med att reavaror säljs väldigt snabbt så de tar ofta slut. Det må så vara...men om det inte är så att skickar ut sina kampanjmail till någon VIP-grupp några dagar före övriga har jag väldigt svårt att tro att varorna hinner sälja slut på några minuter i alla butiker efter att jag fått mail om dem.

7. Lovestar
    Medlem Nivå 3
    Som Demmpa skriver så har jag också upplevt att detta görs rätt ofta i livsmedlebutiker, alltså att man får ersättningsvaror eller att de ger nytt leveransdatum "tex vi får in fler imorgon". Men andra reaprodukter brukar jag nog inte fråga efter om butik kan erbjuda liknande produkt. Jag har nog inte direkt upplevt ovan problem eftersom jag beställer på nätet förutom under Black Friday på året, den dagen måste man ibland vara ute de första tidiga timmarna på dygnet för att hinna med de bästa priserna.

8. GlennB
    Medlem · Nivå 5
    Lidl hade ju en riktigt billig plasmaskärare för några månader sedan, jag åkte dit direkt efter jobbet och frågade om det fanns några kvar.. "Nää, vi fick in 6 stycken och dom var slut 20min efter vi öppnade".

Det var likadant i ALLA lidl-butiker inom 20 mils omkrets, samtliga hade sålt alla dom fick in första dagen.

Jag frågade när dom skulle få in fler.. "Nää, det var bara dom vi fick".

Kul, kampanjen höll på i en vecka.

9. P
    Medlem · Nivå 13
    Jag upplevde samma sak med Lidls plasmaskärare (det finns rätt mycket skrivet om det i tråden om Lidls veckans verktyg). När det gäller Lidl så brukar de ta in samma produkter igen när det gått en tid, så jag är övertygad om att plasmaskäraren kommer komma in igen. Jag har en känsla av att de "testkör" vissa produkter först för att få en känsla för hur populära de är. Säljs de slut snabbt så tar de in fler nästa gång.

• Laddar…
  10. K
    Medlem · Nivå 8
    Just LIDL-plasmaskäraren verkar väl iofs ha varit en snackis i många forum helgen före, vilket antagligen ledde till att många rusade dit vid öppning på måndagen. Kanske en hel del som bara tyckte det verkade coolt med en plasmaskärare för så lite pengar.
    Sen ska man väl skilja på REA och kampanj. Lidl brukar inte sälja plasmaskärare, så priset är ordinarie och inte nedsatt. De har därmed inget krav på tillgång. Jag vet inte vad det gäller JULA-prylarna, skyltas de som nedsatt pris/rea?

• Laddar…
  11. snuttjulle
    Medlem · Nivå 11
    Några andra som jag har slutat försöka gå på kampanjer hos är ÖoB när de säljer ut läsk på flak till bra priser.
    De senaste gångerna har det knappt stått några plattor kvar och då har jag varit in på fm dagen efter de släppt reklambladet. Även samma kväll har det varit slut på de populäraste sorterna.

• Laddar…
  12. Marcus_L
    Allvetare Nivå 4
  13. P
    Medlem Nivå 5
    Kampanjpriser på tillfälliga partier är ett jäkla skit!

Förutom att varorna tar slut så försöker de kringgå reklamationsrätten konsekvent.

Om du kommer och ska reklamera en kampanjvara kan du ge dig fasen på att du endast erbjuds pengarna tillbaka, pengar som inte räcker till en ersättningsvara. Det är inte många konsumenter som orkar stå upp för sin rätt att få varan utbytt till likvärdig vara.

Detta gör att en kampanj på tillfälligt parti inte står någon risk för reklamationer, inte drar lagerkostnader osv.

Jag har drivit ett sådant case mot Jula men där lyckades de skaka fram ett ex av varan till slut, tror inte att de någonsin gått med på att uppfylla sin skyldighet att ersätta mig för mellanskillnaden att köpa varan på annat håll..

14. GlennB
    Medlem · Nivå 5
    Mja, dom går ut med det i kampanjblad och priset är extremt bra - alltså ett lockpris.

Jag tror inte det behöver stå rea, går man ut med det i reklamblad ska varan finnas.

15. Marcus_L
    Allvetare Nivå 4
    Enligt sidan jag hänvisat till tidigare står det klart och tydligt: "De varor och tjänster som reas måste ingå i butikens ordinarie sortiment. Det är alltså inte tillåtet att till exempel ta in ett tillfälligt parti tv-apparater och sälja dem på rea"

Jag tolkar även det som om konsumentverket likställer benämningen REA med kampanj och liknande benämningar.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: