20 851 läst ·
256 svar
21k läst
256 svar
Re: Luleå, Svartöbrinken...
Luleå har ju lite storstadskomplex, vilket vi Bodenbor fnissar åt, men det behöver inte Boden ha. Sen säger jag bara: NJA-Stålverk 80.Ullisojonas skrev:
P.S. Tomten bredvid oss har tingats av Lule-bor, kloka människor!
[quote author=matteochannika link=board=Hantverkare;num=1112627789;start=60#71 date=08/29/05 kl 16:02:30
vilket turnummer har ni 5a-6a eller[/quote]
Precis... 5a eller 6a... Som vanligt oklart vari "eller" består...
Tidskalkylen tidigare beräknad på att vi ligger 6a.
/J
vilket turnummer har ni 5a-6a eller[/quote]
Precis... 5a eller 6a... Som vanligt oklart vari "eller" består...
Tidskalkylen tidigare beräknad på att vi ligger 6a.
/J
Vi var ute i kväll och inspekterade arbetets fortskridande på er grund. Kan säga att man blir inte LITE avis...matteochannika skrev:
Samtidigt lite gramse på oss själva för att såsat så med diverse beslut.(Må sen vara att vi kanske inte riktigt styrt över en handfull dröjsmål helt själva...)
Jösses vad ni måste vara pirriga just nu. Det kommer iallafall vi att vara när det börjar bli dax för vår del nån gång runt första advent!!! (Det här låter lite som om vi alla väntar barn... ;D )
/J
Lycka till! Vi gjöt vår platta 6 februari, gissa om vi hade hjärtat i halsgropen...Det fick inte vara kallare än -5 grader. Vi talar om Norrbotten, i februari. Det lyckades!matteochannika skrev:
Spelar det förresten roll om det regnar när ni ska gjuta?
Andra dagen på husleveransen var det stormigt värre (Norrbotten, februari!), och de som satte ihop husdelarna riskerade nästan sitt liv där på taket, fy vad det blåste! Stora husdelar vajade för vinden. Alla överlevde och bitarna hamnade rätt.
Har ni som bygger på Brinken helentrepenad, eller väljer ni att göra en del själva? Vi hade helentrepenad på vårt hus.
Vi kommer att ha helentreprenad. Anledningarna till att vi valt detta alternativ är att vi inte har några pensionerade släktingar inom rimligt avstånd som kan hjälpa till, samtidigt som vi båda arbetar heltid. Med andra ord så tror vi att ett sådant bygge skulle dra ut mycket på tiden. Vi "nöjer" oss med att lägga ner en massa tid på att göra planlösning, välja kök och andra inredningsdetaljer, samt att måla och fixa trädgården själva. Det blir nog tillräckligt arbetsamt.Byggarinnan skrev:
För övrigt så har Myresjöhus säljare inte pratat något med oss om delad entreprenad, men jag utgår ifrån att det är möjligt att "slippa" totalentreprenaden.
Jo, jag pratade med Anders efter att du hade åkt, och han berättade att "du var du". Såg jag fundersam ut? Det måste vara för att jag är universitetsanställd, för på denna arbetsplats måste man se fundersam ut för att ha någon trovärdighet.matteochannika skrev:
Klokt! Det är ett enormt arbete att bara planera, tänka, välja. Sen kommer det slutliga flyttkaoset från det gamla, till det nya. Vad ska vi ha med oss, vad ska vi ge bort/sälja? Dessutom risken att allt inte blir klart i tid till inflytt (man riskerar att få leva med hantverkare ett par veckor efter inflytt, hur bra allt än förflutit innan).thobjo skrev:
Vi jobbar också heltid + lite mer därtill, och har 2 barn o ett tredje på väg nu i dagarna. Vi hade inte en tanke på att dela entrepenaden, ffa precis som du säger, så hade det riskerats att dra ut på tiden. Och att stå med lån på 2 hus kostar på det med!
När man väl flyttar in så kommer fortsättningen på det intressanta nybyggarlivet: tomten. Fasadmålning. Ringa och samordna alla detaljer som inte blivit riktigt klart med de olika hantverkarna. Kanske tur för er att ni blir klara i vinter/vår, för vi flyttade in 1/6, och då är det inte långt kvar till semestrar...
Nu är vi inne i september imorgon, och listan på ofärdigt är inte genomarbetad ännu...Det rör sig om i-landsproblem, som jag kallar det, så vi klarar oss. Dock får man spendera tid i telefonen och ringa och "påminna" hantverkarnas arbetsledare om att VI VILL BLI KLARA NU! >
Självklart hade man kunnat göra vissa moment själv..
Pga arbeten och intressen UTÖVER(!!!) huset man ska bo i fann vi det dock bäst att i princip bara göra utvändig målning på egen hand.
Har dock ingift släkt som ska bistå med underjobb och plattsättning bastun/relaxen så den får anstå ngt halvår tills man fått ordning på resten.
Ska man ha förhoppningar att kunna betrakta huset som bofärdigt inom rimlig framtid så har iallafall vi kommit fram till att det är lika bra att låta det mesta gå på entreprenad. Tid ärnämligen också pengar. Tycker det är bättre att vi jobbar xtra med det vi (förhoppningsvis) är duktiga på, för att på så vis dra in stålar så att vi kan leja bort arbetet till hantverkare som i sin tur (förhoppningsvis) är duktiga på det dom jobbar med...
Beträffande bastun kan man ju för övrigt hämta inspiration från Stjärnholms, jäklar vad bra det blev. (Begrep inte riktigt hur det var tänkt när vi var och kollade på plats, innan det att innerväggar ens var på plats i bastun...) Najs belysning!!! Funkar säkert i Luleå också! Den snor vi rakt av!!! ;D
/J
http://xn--stjrnholm-x2a.se/index.php/356212
Pga arbeten och intressen UTÖVER(!!!) huset man ska bo i fann vi det dock bäst att i princip bara göra utvändig målning på egen hand.
Har dock ingift släkt som ska bistå med underjobb och plattsättning bastun/relaxen så den får anstå ngt halvår tills man fått ordning på resten.
Ska man ha förhoppningar att kunna betrakta huset som bofärdigt inom rimlig framtid så har iallafall vi kommit fram till att det är lika bra att låta det mesta gå på entreprenad. Tid ärnämligen också pengar. Tycker det är bättre att vi jobbar xtra med det vi (förhoppningsvis) är duktiga på, för att på så vis dra in stålar så att vi kan leja bort arbetet till hantverkare som i sin tur (förhoppningsvis) är duktiga på det dom jobbar med...
Beträffande bastun kan man ju för övrigt hämta inspiration från Stjärnholms, jäklar vad bra det blev. (Begrep inte riktigt hur det var tänkt när vi var och kollade på plats, innan det att innerväggar ens var på plats i bastun...) Najs belysning!!! Funkar säkert i Luleå också! Den snor vi rakt av!!! ;D
/J
http://xn--stjrnholm-x2a.se/index.php/356212
Hoppas ni har en färdig grund då! ;D
Hade inte noterat att Fru Husbyggarinna hade själva bastun som "ikon"...
Träffande motto också, det är väl ungefär så det känns...
Träffande motto också, det är väl ungefär så det känns...
Är INTE alls avundsjuk på alla er som närmar er målinjen... Själv orienterar jag iställer för löper rakt fram och nu har kompassdjäveln lagt av!
Det är så mörkt ochjag vet inte vart norr ligger...
Men det är fantastiskt kul!
Det är så mörkt ochjag vet inte vart norr ligger...
Men det är fantastiskt kul!
Jag brukar tänka så när jag minns vårt maximaltak för kostnad för 1 år sen, summan har reviderats några ggr sen dess...Ullisojonas skrev:
Jag hade en bekant vars ordspråk var: "Jag måste leva över mina begränsningar för att inte leva under min värdighet."
: