Hej!
Så länge man har en stadig inkomst och en ordnad ekonomi i familjen spelar det väl ingen roll om man är en "vanlig arbetare"?? Att ta lån på 2 miljoner är inget konstigt med "normala" löner. Det som är viktigt är att ha marginaler om räntorna går upp och/eller något oförutsett skulle ske. I värsta fall får man sälja, och har man bara ett hyggligt "objekt", så får man ju pengarna tillbaka, kanske mer därtill. Självklart ska man inte låna allt, försök lägga in åtminstone 10-20 % själva, då sitter ni säkrare.

Detta med att amortera på sitt huslån har debatterats mycket här på forumet. Jag hör till de som anser att man inte ska göra det mer än nödvändigt. Hur mycket/eller inte alls, beror på den personliga situationen, hur stora lånen är samt på hur ränteläget ser ut. Men det vanliga är väl kanske att inte man belånar sin fastighet med avsikten att betala tillbaka ALLT, inflationen "äter" ju ändå upp en del. Vad jag vill ha sagt är att man inte ska oroa ihjäl sig för att ta ett huslån, det gör "alla", även "vanliga arbetare"!

Ett lån på 2 milj kostar ca 4700 kr/mån (med skattereduktion) i räntor om den ligger på 4 %. Inte så farligt, eller hur? Givetvis ska på detta läggas till alla omkostnader för att bo i hus, men ni hamnar kanske på 8000 kr/mån totalt. Det är vad många hyresrätter kostar...

Självklart ska ni bygga nytt!! Glöm inte att ni slipper fastighetsskatten helt i 5 år och halvt i ytterligare i fem år...!

Lycka till!  :)

Vi resonerade så att vi framförallt behövde plats, mera ytor att bo på. Alla ungar skulle få varsitt rum innan alla var tonåringar. Klart man var lite skeptisk till att låna en så stor hög med pengar, men vi ansåg att det var värt varena krona.

Vårt hus kostade 2.6 m och vi har satt in lite över 20% själva efter en bostadsrättsförsäljn och arv och lite så.

Vad vi arbetar med?
Jag arbetar på ett billackeringsföretag och min sambo arbetar på en reklambyrå.
Visst bygger vanliga arbetare nya hus!

Hoppas att du får ditt hus så småningom.

Det är klart att det är ett stort beslut, vi skall snart sätta spaden i marken för vårt nybygge, jag studerar och min sambo doktorerar. Vårt resonemang gick ut på att hyr man ett hus eller en lägenhet betalar man alltid till andra men köper/bygger vi betalar vi till oss själva (och banken med kanske... :-X). Vi började med att leta efter ett begagnat hus men upptäckte snart att vår månadskostnad blir lika stor eller tom lägre om vi bygger nytt (ex lägre driftskostnad och skatt). Lycka till!! :)

Vi har precis tagit beslut om att bygga nytt. Anledningen är att jag har varit svårt sjuk en längre tid. Man ska ta till vara på sina drömmar och se till att förverkliga dem medan man kan. Oftast så oroar man sig i onödan många gånger.
Klart ni ska satsa! :)

Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.