Är det någon som vet några rättsfall från högre instanser (gärna MÖD) där man tillåtit överyta på byggnadsarea? I inlägg i forumet sägs det på flera ställen att 10 % överyta anses vara mindre avvikelse och tillåts men jag har svårt att hitta rättsfall från högre instanser som bekräftar detta. Kan någon hänvisa mig till rättsfall från högre instanser?

O
Det är bara att läsa på Mark och miljö överdomstolens hemsida. De lägger ut alla domar där!

Odjuret skrev:
Det är bara att läsa på Mark och miljö överdomstolens hemsida. De lägger ut alla domar där!
Har gjort det men det är svårt att hitta fall som är aktuella för min frågeställning. Tänkte om någon på rak arm visste fall som kan vara relevanta?!

Uppgiften om ca 10% tror jag kommer från avsevärt äldre rättsfall. Detta hanterades ju av länsrätt/kammarrätt osv, innan uppgiften kom till mark o miljödomstolen.

Jag tror att man skall vara försiktig med att dra för stora växlar på själva siffran. Det som gäller är huruvida avvikelsen är i linje med detaljplanens uttalade syfte. Så i vissa lägen kan det troligen gå att argumentera för en större avvikelse, i andra kan man troligen inte räkna med att överhuvudtaget få igenom en avvikelse på ytan.

• Gilla
Tänka
  • Laddar…
O
Jag har snarare sett siffran 4-5 %... Men som sagt... Allt beror på situationen. Det går inte att bara säga att X% är ok.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.