Moving
En kabel förstörd till avfuktare. Gäller fläta eller EKLK eller vad nu?

Redigerat:
EXLQ fungerar bra. EKLK vara svårt att få tag på men fungerar likadant, det är i princip samma kabel.

Ju större kabeldametern är ju svårare har råttor att bita i det. Över 50 mm klarar gnagare inte att bita mer.

tommib
Då får det vara en ganska stor avfuktare om det ska krävas yd 50mm på kabeln....

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Då får det vara en ganska stor avfuktare om det ska krävas yd 50mm på kabeln....
Jag vet ju det ... Men det finns ju inte så mycket som kan skydda mot gnagare. Jag har själv konstruerat en högspänningskabel med skydd mot termiter i Australien. Det var krävande.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
A
Vad har hänt med EKPK, är den helt borta? Är dock tämligen omöjlig för de små odjuren att gnaga igenom om man nu lyckas få tag i en rulle. Annars kanske EKKJ kan fungera men säkrast är väll stålrör + EKLK eller nyare Q-kabel.

Moving
Stålrör är väl något jobbigt att böja?

S
dra kabeln innuti flexslang av grov dimension, eller VPrör, sen täta med något i båda ändarna som råttor inte tycker om att tugga på, silikon?.

Kan aldrig tänka mig att råttor tuggar igenom ett VP 40

Förr fanns det flexibla stålslangar för elkablar i utsatta miljöer. Tror de kallades duschslang i dagligt tal. Vet inte om de fortfarande finns, men om de gör det så borde det funka bra att trä på sladden till avfuktaren.

O
Man kanske får snegla på vad som finns på rör sidan?

Mikael_L
Jag tipsar om VP40, eller grövre, eller någon PEM-slang.
Då tror jag de flesta gnagare, utom monstruöst stora ena, går bet.

Flexslang eller gul korrugerad markslang tror jag är lite sämre, då räfflorna ger en möjlighet till ställen att börja gnaga på.

tommib skrev:
What? EKLK finns att köpa på närmaste Jula.
[länk]

Säkert också Classe, Biltema, Bauhaus m.fl.
Ah, mitt fel. Jag lever i grossisternas värld och har dålig koll på affärer för privatpersoner.
Varken Elektroskandia, Solar, Ahlsell eller Storel har det på lager längre.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Tur att vi är båda sorterna här på forumet :)

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Pansarrör. Det finns väl färdiga böjar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.