Hej, hade för någon vecka sedan oönskat besök i huset och spårade den lilla ohyran (råtta) till krypgrunden. Hen vilar nu i frid och verkar inte vara några fler angripare än så länge. Men det hen hann göra innan den lämnade jordelivet var att äta sig igenom isoleringen på rören i krypgrunden. Huset är ifrån 1910 och när dessa rör anlades har jag ingen aning om. Nu till min fråga.
Behöver jag anlita en firma för att sanera bort befintlig isolering då jag tycker det ser ut som asbest eller kan jag plasta in samtliga rör och dammsuga med partikel dammsugare, eller riskerat det att frysa sönder då det är delvis blottat? Eller bara dammsuga upp med partikel dammsugare och låta resterande vara?
Grunden har markisolering och väggarna är nog en meter bred sten.
Behöver jag anlita en firma för att sanera bort befintlig isolering då jag tycker det ser ut som asbest eller kan jag plasta in samtliga rör och dammsuga med partikel dammsugare, eller riskerat det att frysa sönder då det är delvis blottat? Eller bara dammsuga upp med partikel dammsugare och låta resterande vara?
Grunden har markisolering och väggarna är nog en meter bred sten.
Hade en saneringsfirma hemma idag som påbörjade arbetet. Blir klara på måndag. Men blir fundersam kring hur man kan avgöra om det är asbest eller ej. Har fler rör i källaren som har vit gasbinda och troligtvis vitt runt rören. Inte vågat kika efter. De sanerar med glovebags på hela ledningarna i krypgrunden då det är vitt på även raksträckorna, är det vanligt? Och är det alltid asbest? eller ev gips? Hur kan jag ta ett prov säkert? I böjar och raksträckor är det samma känsla när jag klämmer. Lite halvmjukt, som isolering känns.
Hade en saneringsfirma hemma idag som påbörjade arbetet. Blir klara på måndag. Men blir fundersam kring hur man kan avgöra om det är asbest eller ej. Har fler rör i källaren som har vit gasbinda och troligtvis vitt runt rören. Inte vågat kika efter. De sanerar med glovebags på hela ledningarna i krypgrunden då det är vitt på även raksträckorna, är det vanligt? Och är det alltid asbest? eller ev gips? Hur kan jag ta ett prov säkert? I böjar och raksträckor är det samma känsla när jag klämmer. Lite halvmjukt, som isolering känns.T TheGame skrev:
låt dom ta bort allt sen kan du lämna resten och isolera om det är du tänkt.C Chanys skrev:Hade en saneringsfirma hemma idag som påbörjade arbetet. Blir klara på måndag. Men blir fundersam kring hur man kan avgöra om det är asbest eller ej. Har fler rör i källaren som har vit gasbinda och troligtvis vitt runt rören. Inte vågat kika efter. De sanerar med glovebags på hela ledningarna i krypgrunden då det är vitt på även raksträckorna, är det vanligt? Och är det alltid asbest? eller ev gips? Hur kan jag ta ett prov säkert? I böjar och raksträckor är det samma känsla när jag klämmer. Lite halvmjukt, som isolering känns.
Jag hade inte tagit bort nått från början utan bara isolerat på nytt där råttorna gnagt
Klicka här för att svara