Hej på er!
Har spenderat senaste veckan med att få bukt på gnagarna som väsnas i natten och lämnar skit efter sig i källaren.
Har en gammal skola och två stycken separata källare under skolan som bl.a. var tjejernas och killarnas toalett under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal när den var i bruk. Och har nu insett att de många avlopp som täpps igen nu när uppätna och tänker direkt att det är råttor som invaderat.
Har gjutit igen och haft mig för att säkerställa att de inte ska komma upp i huset och bestämde mig för att utöver de slagfällor mus och rått att slänga ut lite musgift i små påsar som är köpt o bygghandeln(tänkte att det är säkert klen skit men ger det ett försök) och tro tusan inte att 5h efter att jag gjort det så har jag redan hittat 3 st bjässar som legat och gnytt och andats häftigt på källargolvet.
Vad tror ni? Brunråttor eller?
Har spenderat senaste veckan med att få bukt på gnagarna som väsnas i natten och lämnar skit efter sig i källaren.
Har en gammal skola och två stycken separata källare under skolan som bl.a. var tjejernas och killarnas toalett under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal när den var i bruk. Och har nu insett att de många avlopp som täpps igen nu när uppätna och tänker direkt att det är råttor som invaderat.
Har gjutit igen och haft mig för att säkerställa att de inte ska komma upp i huset och bestämde mig för att utöver de slagfällor mus och rått att slänga ut lite musgift i små påsar som är köpt o bygghandeln(tänkte att det är säkert klen skit men ger det ett försök) och tro tusan inte att 5h efter att jag gjort det så har jag redan hittat 3 st bjässar som legat och gnytt och andats häftigt på källargolvet.
Vad tror ni? Brunråttor eller?
När jag var liten gick sorkar in i vårt sommarhus på vintrarna. Det var ett timmerhus som stod i skogen. Jag minns att vi barn aldrig fick gå in i huset på våren innan de vuxna städat ut ordentligt. Detta pga rädsla för sorkfeber. Om det var en onödig försiktighetsåtgärd eller inte vet jag inte. Men i år har det ju varit mycket sorkfeber. Finns väl iof inte i hela Sverige men lite försikig kan man ju vara när man hanterar sorkar och deras spillning.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 612 inlägg
Skogssork verkar det vara som bär, och det verkar vara vanligare norr om dalälven.
https://www.1177.se/sjukdomar--besv...infektioner-i-njurar-och-urinvagar/sorkfeber/
Om det är en skogs, åker eller vattensork du har fångat vet jag ej.
Men jag tog själv en förra veckan.
https://www.1177.se/sjukdomar--besv...infektioner-i-njurar-och-urinvagar/sorkfeber/
Om det är en skogs, åker eller vattensork du har fångat vet jag ej.
Men jag tog själv en förra veckan.
Där ser man! Tack för hjälpen. Ska jag bara få bukt på hur man lättast tar kol på sorkar. Om inget annat verkar de inte gilla betet som är avsett för råttor.13th Marine skrev:
Förresten så är en av mina stora slagfällor för råttor helt borta. Misstänker att den slagit en sork som sprungit iväg med den runt nacken. Dock osäker på vart då den är helt puts väck och tvivlar på de kommer in någonstans med en träbricka på 20x10 cm runt nacken
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Efter att ”förlorat” 3 fällor så har jag snöre och en krok till fällorna.
Protte
Protte