E
Hallå gänget.

Då kaffe och bull ätandet med min kära granne tyvärr inte är aktuellt nu heller så har jag en liten fundering.

Vad har man för rättigheter gällande ett servitut där man delar på en månadskostnad. Har man som härskande fastighet rätt att bestämma hur underhåll och drift skall ske? Kan man kräva att få koll på hur allt sköts, bestämma vad som köps in osv. För att ”få koll på” hur allt fungerar krävs tillgång till den tjänande fastighetens bostadshus.

I servitutet står bara, Månadskostnad, vad som ingår samt vad man får. Så egentligen behöver man bara betala och vara glad då allt ingår i månadskostnaden.

Men vad har man egentligen för rättigheter som härskande fastighet?

Allt gott!
 
Först och främst vad gäller servitutet för, mer info måste till innan ett svar kan ges.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
E
J jonaserik skrev:
Först och främst vad gäller servitutet för, mer info måste till innan ett svar kan ges.
Förlåt tänkte inte att det var så relevant, det rör ett servitut på vatten.

Allt gott!
 
Servitut innebär en rättighet att ta vatten, sen hur du får det är en annan sak, om det inte står att vatten skall levereras dygnet runt. Det med betalning månadsvis är lite tvetydigt och är nog något som ev en förgående ägare har godkänt/skrivit på om. Är det en stor kostnad som begärs, det kostar lite att driva pumpen samt underhåll av dito. Slangarna till ditt hus, är det dina eller ingår dom i det hela. I det stora hela kan du koppla in en egen pump om det inte är en djupborrat håll, klart en kostnad men kanske billigare, rättigheten att ta vatten kan ingen ta ifrån dig, i och med servitutet. Det bör stå inskrivet i lagfarten. eller som tillägg.
 
Man ska inte underskatta kostnaden för eget vatten.

vi har flera filter som kräver service, vi har bytt filter, vi har bytt pump under de senaste åren, vi har renspolat borrhålet från järn mm.
Dessutom salt till backspolning och löpande elkostnader.
Hur mycket det blir per år vet jag inte men vi som får vattenur brunnen delar broderligt.
 
  • Gilla
Eriksson Magnus
  • Laddar…
E
J jonaserik skrev:
Servitut innebär en rättighet att ta vatten, sen hur du får det är en annan sak, om det inte står att vatten skall levereras dygnet runt. Det med betalning månadsvis är lite tvetydigt och är nog något som ev en förgående ägare har godkänt/skrivit på om. Är det en stor kostnad som begärs, det kostar lite att driva pumpen samt underhåll av dito. Slangarna till ditt hus, är det dina eller ingår dom i det hela. I det stora hela kan du koppla in en egen pump om det inte är en djupborrat håll, klart en kostnad men kanske billigare, rättigheten att ta vatten kan ingen ta ifrån dig, i och med servitutet. Det bör stå inskrivet i lagfarten. eller som tillägg.
I detta fallet ingår rening i flertalet reningsverk (kallar man det så?).

Funderingen är då om härskande fastighet kan kräva att få komma in i tjänande fastighets bostadshus för att se alla dessa reningsverk. Få förklarat för sig hur allt detta fungerar. Samt vara med och besluta vad som skall köpas in eller inte köpas in.

Om tex något går sönder, bestämmer man då gemensamt att vi köper in en sån här pump. Eller bestämmer helt enkelt den tjänande fastigheten detta och man får bara bara glad och betala sin del?

Vad har man rätt att kräva?
 
Var glad att någon fixar allt. Det är mycket mer arbete än vad du tror.
 
  • Gilla
Eriksson Magnus
  • Laddar…
harry73
OK, du är härskande fastighet och får därmed vatten från tjänande fastighet som har brunn, pump och vattenfilter på sin fastighet. Ni delar brunn, pump och filter och betalar kostnader gemensamt.

Nu är det viktigt att veta om du lånar pump och filter och betalar grannen en månadskostnad för användning eller om ni äger utrustningen tillsammans och ansvarar tillsammans för utrustningen.

Egentligen kan man inte ha ett servitut, där man har en månadskostnad inskriven. Ett servitut är en rättighet för härskande fastigheten på tjänande fastigheten ( t ex ta vatten) och regleras med en engångsersättning. Äger ni pump och filter tillsammans är det egentligen en gemensamhetsanläggning och finns det ingen förening för anläggningen, är det delägarförvaltningen där alla delägare ska vara överens om driften.

Nu verkar du i alla fall ha ett avtal där tjänande fastigheten sköter allt och där du betalar ett avgift. Jag tvivlar på att grannen har någon rättslig grund att ta betalt av dig, å andra sidan kan han sluta underhålla utrustningen och sluta leverera el, då har du rätten att ordna allt på egen hand och vara oberoende av grannen. Om det är en bättre lösning eller ej, kan bara du själv bedöma.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
E
harry73 harry73 skrev:
OK, du är härskande fastighet och får därmed vatten från tjänande fastighet som har brunn, pump och vattenfilter på sin fastighet. Ni delar brunn, pump och filter och betalar kostnader gemensamt.

Nu är det viktigt att veta om du lånar pump och filter och betalar grannen en månadskostnad för användning eller om ni äger utrustningen tillsammans och ansvarar tillsammans för utrustningen.

Egentligen kan man inte ha ett servitut, där man har en månadskostnad inskriven. Ett servitut är en rättighet för härskande fastigheten på tjänande fastigheten ( t ex ta vatten) och regleras med en engångsersättning. Äger ni pump och filter tillsammans är det egentligen en gemensamhetsanläggning och finns det ingen förening för anläggningen, är det delägarförvaltningen där alla delägare ska vara överens om driften.

Nu verkar du i alla fall ha ett avtal där tjänande fastigheten sköter allt och där du betalar ett avgift. Jag tvivlar på att grannen har någon rättslig grund att ta betalt av dig, å andra sidan kan han sluta underhålla utrustningen och sluta leverera el, då har du rätten att ordna allt på egen hand och vara oberoende av grannen. Om det är en bättre lösning eller ej, kan bara du själv bedöma.
Tjänande fastighet äger allt, härskande fastighet har ett avtalsservitut där kostnaderna för vattnet är reglerade som ger rättighet till vatten.

Står även i avtalet att om kostnaderna inte betalas enligt avtal så har tjänande fastighet rätt att stänga av allt, precis som du nämner.

Jag kan ha svårt att tolka texten, detta är inte mitt hemma område. Ber om ursäkt.
Men har härskande fastighet rätt att kräva delaktighet och rätt att gå in och besiktiga utrustningen?
 
E
Ingen som har koll på vad härskande fastighet har för rättigheter och vad man kan kräva?
 
Utifrån att det inte står mera i servitutet och jag tolkar att grannen inte vill visa anläggningen och ni kan inte komma vidare så får du kräva kvitton på den del av grannens gjorda utgifter som du ska betala för. Vill inte grannen redovisa, så kan du avstå från att betala och grannen stänger av vattnet. Men att kräva redovisning av kostnader bör du få rätt till vid en ev. tvist.
 
  • Gilla
Eriksson Magnus och 1 till
  • Laddar…
B
Men vad kostar det då? Och vilken rening av vattnet är nödvändig?

Vill minnas att servitut inte kan vara förknippade med en månadskostnad, så förmodligen är det inte riktigt giltigt om man ska driva det i en juridisk process.

Men det är ju förutom investeringskostnad, tid/arbete men kan också en källa till ljud plus att det tar nån m2 eller mer i anspråk på fastigheten.

Jag tror knappast du kan tvinga dig in och besikta anläggningen. Skulle någon gjort det mot mig hade jag nog snarare gjort allt i min makt för att avbryta servitutet.
 
E
A AndersS skrev:
Utifrån att det inte står mera i servitutet och jag tolkar att grannen inte vill visa anläggningen och ni kan inte komma vidare så får du kräva kvitton på den del av grannens gjorda utgifter som du ska betala för. Vill inte grannen redovisa, så kan du avstå från att betala och grannen stänger av vattnet. Men att kräva redovisning av kostnader bör du få rätt till vid en ev. tvist.
Härskande fastighet har fått tagit del av alla kvitton för inköp.

Dock finns idag 2 bekymmer.

Tjänande fastigheten vill ersätta en trasig maskin med en exakt likadan maskin som använts under alla år. Den ska i så fall köpas in på samma ställe som den tidigare maskinen, till ett bra pris. Härskande fastighet motsätter sig detta, då denna vill välja och vara med i en urvalsprocess och kanske köpa en kraftigare maskin, trots att denna inte har kunskap om vatten anläggningen och en kraftigare maskin inte behövs.

Då dök bekymmer 2 upp, härskande fastighet kräver då att få en tillgång till tjänande fastighets bostadshus för att besiktiga utrustningen och få allt förklarat för sig.
 
E
B BSOD skrev:
Men vad kostar det då? Och vilken rening av vattnet är nödvändig?

Vill minnas att servitut inte kan vara förknippade med en månadskostnad, så förmodligen är det inte riktigt giltigt om man ska driva det i en juridisk process.

Men det är ju förutom investeringskostnad, tid/arbete men kan också en källa till ljud plus att det tar nån m2 eller mer i anspråk på fastigheten.

Jag tror knappast du kan tvinga dig in och besikta anläggningen. Skulle någon gjort det mot mig hade jag nog snarare gjort allt i min makt för att avbryta servitutet.
Spännande, hur skulle tjänande fastighet kunna avbryta servitutet?
 
harry73
Ok, så du är tjänande fastighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.