Det har väl redan antytts tämligen tydligt i tråden men kan sammanfattas: Bättre att grannen som flyttar surnar än att grannen som flyttar in gör det. Mao, ska du blockera infarten så gör det nu, så snart som möjligt. Och vill du hålla den moraliska fanan högt så prata med den nuvarande grannen om varför du gör det.

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A ArneTW skrev:
Det är för det mesta bådas fel att det inte är uppstyrt men troligtvis är vanligtvis ena sidan nöjd som det är och den andra är missnöjd.

Då ligger det på den missnöjda att sparka igång det hela.

Tiden att göra det är NU och inte i samband med en försäljning med diverse andra aktörer inblandade som köpare och mäklare och en ny roll för grannen som säljare.

Men visst om man gillar att krångla till det för alka och använda lite utpressning så kan man nog tillskansa sig lite extra fördelar om man gör det vid försäljningen.

/ATW
Men i det här fallet är väl båda nöjda? TS har en granne utan bil som då och då använder hans uppfart. Nu vill han tydliggöra sin tomtgräns mot grannen eftersom han befarar att en framtida ägare möjligen kan ta sig friheter.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T ToRy skrev:
Det har väl redan antytts tämligen tydligt i tråden men kan sammanfattas: Bättre att grannen som flyttar surnar än att grannen som flyttar in gör det. Mao, ska du blockera infarten så gör det nu, så snart som möjligt. Och vill du hålla den moraliska fanan högt så prata med den nuvarande grannen om varför du gör det.
Det viktiga är väl att prata med grannen så att det tydligt framgår i prospektet och mäklaren informerar om var fastighetsgränsen går så att den framtida nyinflyttade grannen köper fastigheten med rätt uppgifter. Generellt tar nog köpare det här med att undersöka tomtgränser och vägar lätt. Det är i alla fall min erfarenhet. Hjälp dem att göra rätt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Jag blir mest fundersam på hur grannen har ett garage utan möjlighet till infart från egen tomt och inget servitut. Måste väl ha funnit någon form av uppgörelse från början tänker jag men den har försvunnit genom åren? Eller har det tidigare funnits en väg på grannes tomt som har tagits bort?
Hur som helst tycker jag TS gör helt rätt som hävdar sin tomt. Man vet aldrig vad det är för typer som flyttar in!

• Gilla
Docno
  • Laddar…
Docno
Tänker att det borde vara säljarens åtagande att informera spekulanterna om vad som gäller? Samtidigt vill jag naturligtvis inte att de framtida köparna ska känna sig lurade. Men är det verkligen jag som ev lurar dem?

Kan tillägga att jag inte ägt huset särskilt länge (mindre än ett halvår) och har av den anledningen inte velat lyfta frågan tidigare eftersom jag knappt känner grannen men nu blev det så påtagligt iom försäljningen.

Som många varit inne på så ska jag försöka prata med grannen.

Om man vänder på det. Du som nykomling dyker upp och förstör gamla lösningar som funkat i alla tider. Sannolikt med någon typ av avtal även om det inte finns på papper.

Jag gissar att de förutsättningarna är uppenbara även för en köpare.

• Gilla
Docno
  • Laddar…
Claes Sörmland
Docno Docno skrev:
Tänker att det borde vara säljarens åtagande att informera spekulanterna om vad som gäller? Samtidigt vill jag naturligtvis inte att de framtida köparna ska känna sig lurade. Men är det verkligen jag som ev lurar dem?

Kan tillägga att jag inte ägt huset särskilt länge (mindre än ett halvår) och har av den anledningen inte velat lyfta frågan tidigare eftersom jag knappt känner grannen men nu blev det så påtagligt iom försäljningen.

Det är kristallklart köparna som genom sin undersökningsplikt ska reda ut saker som denna. Men min erfarenhet är att småhusköpare inte tittar på gränser, vägar och utfarter från fastigheten, de bara antar att som de upplever geografin, ja så måste det vara även juridiskt. Går det t ex en häck som tycks avgränsa trädgården 10 m in på grannfastigheten så tror de att det är den tomten som de köper. Finns det en väg till fastigheten så utgår de från att de kan köra på den och att någon annan står för underhåll och snöröjning.

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Om man vänder på det. Du som nykomling dyker upp och förstör gamla lösningar som funkat i alla tider. Sannolikt med någon typ av avtal även om det inte finns på papper.

Jag gissar att de förutsättningarna är uppenbara även för en köpare.
Så är det ju men gamla lösningar och överenskommelser kan omförhandlas. Särskilt när både TS och snart även grannen kommer att vara nyinflyttade. Gamla bortglömda informella överenskommelser mellan utflyttade eller de som har gått vidare behöver inte ligga som en arvsynd över fastigheterna.

• Gilla
klimt och 2 till
  • Laddar…
Docno
Problemet är att lösningen kanske inte funkar med de nya grannarna? Är det av den anledningen kanske bättre att avvakta och se hur det funkar med de nya grannarna? Samtidigt vill man ju inte vara den som ska komma efteråt med påpekanden om det inte skulle funka och de har gått i tron att de får använda vägen hur som helst. Gör kanske en höna av en fjäder här? Vill dock att det ska vara klart och tydligt för alla.

Det finns många moraliska omoraliska och krångliga lösningar här.
Bäst är nog att göra upp nu med grannen innan försäljning så en visning kan ske med helt öppna kort om att det kommer upp ett staket och grannfastigheten får göra en egen infart till garaget.
Ett scenario kan ju vara att man gör upp om en tidpunkt när staketet kommer upp och den nya grannen kan använde vägen vid inflyttningen för att kunna använda garaget som förråd enkelt, och som senare spärras av med ett staket/häck.
Det kan ju vara en bra ingång för en fin granngemenskap :-)
Lycka till

/W

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Eller så förekommer man i servitutsfrågan och erbjuder en skrivning som ger TS en bra sits.

Mummelmummel "rätt att använda väg för transport till och från garage/förråd men ej parkering. Underhåll av vägen fördelas enligt fastighet 1 x% och fastighet 2 y%."

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Docno Docno skrev:

Men du borde väl förstått att grannen anser att det finns ett servitut för infarten till garaget då du köpte huset om det är enda infarten till det?

Hur länge hade förra ägaren av ditt hus ägt huset och är grannen ursprungliga ägaren?

För mig hade det varit uppenbart att grannen anser sig ha servitut om jag ser huset och vägen.

Blir det en rättslig sak av det så tror jag du kan få problem att hävda din rätt. Du har också tillåtit grannen att använda sitt "servitut".

Men återigen prata med grannen, det kanske inte uppstår problem.

PS. Vad sa säljaren till dig om den uppenbara infarten?

• Gilla
Docno
  • Laddar…
Docno Docno skrev:
Problemet är att lösningen kanske inte funkar med de nya grannarna? Är det av den anledningen kanske bättre att avvakta och se hur det funkar med de nya grannarna?
Nej, nej. Tvärt om. Bättre att först markera gränsen och sen när du lärt känna grannarna något säga att det går bra att öppna en grind i staketet för enstaka leveranser, men att de inte kan ha vägen som daglig infart.

Då erbjuder du dem något, snarare än tar ifrån dem något.

• Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Gamla bortglömda informella överenskommelser mellan utflyttade eller de som har gått vidare behöver inte ligga som en arvsynd över fastigheterna.
Det är rimligtvis därför muntliga servitut inte kan nyskapas. Antingen har man ett skrivet servitut eller ingen faktisk rättighet alls.

Att det finns lite gammalt mög från före -72 får vi leva med, men styrkan i ett 50 år gammalt anspråk är inget jag skulle oroa mig nämnvärt för. Och som sagts ett flertal gånger, ett servitut som tjänande inte blivit upplyst om när denne tagit över fastigheten är verkningslöst mot denne och efterkommande vare sig det är muntligt eller skriftligt (om det inte är inskrivet).

• Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Är det uppenbart att det används kan det likställas med att TS är informerad.

• Gilla
Autodidak1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.