Claes Sörmland
E Ekrot skrev:
Håller med om att det är viktigt att reda ut frågan så kommande köpare får rätt information.

Det kan se ut som servitutstvister är enkla men det finns tusen undantag och saker som kan tillkomma under en rättegång. Kostnaden för att få det prövat i alla instanser kan lätt överstiga en halv miljon och ta år. Dessutom kan grannen börja ge igen om saker som bygglov och annat senare. Det bästa är att komma överens, och om grannen anser att det finns servitut så kompromissa, eller betala för att bli av med belastningen på din fastighet.

Ja, talar av bitter erfarenhet.
Och för att förlänga detta resonemang ett steg:

En köpare av grannfastigheten som genomför köpet medveten om att det inte finns servitut på TS uppfart kommer att mentalt anpassa sig till detta och i bästa fall ta höjd för att anlägga en egen utfart.

En köpare som förväntar sig att kunna använda TS utfart och inte att anlägga en egen utfart det första som händer efter husköpet kan känna sig lurad och ta ut det på TS. Sådana irrationellt stridslystna nya grannar vill man inte skapa, det är då man kan hamna i dyra och långdragna domstolsförhandlingar.

• Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
P
A ArneTW skrev:
Tycker det är intressant att ni benämner det en väg. Det finns många vägar som passerar över privat mark och det är sällan ok att hindra trafik på den.
Sådana vägar finns det väl i allmänhet dokumenterade servitut för?

• Gilla
tio_Pepe och 3 till
  • Laddar…
P
A ArneTW skrev:
Jag tycker det är TS som skulle rett ut detta vid sitt köp och inte sitta och vänta... hade grannen inte sålt så verkar ju TS inte tagit upp detta alls...
A ArneTW skrev:
TS skulle rett ut detta innan/vid sitt eget köp och inte vänta tills grannen ska sälja...

Nu är det 6 månader men kunde lika gärna varit 10 år.
Det är rimliga åsikter, men det är knappast konstruktiva råd i det läge som ST befinner sig. Jag tycker att vi bör ägna oss åt att försöka ge TS goda råd som kan hjälpa nu och i den omedelbara framtiden.

Du tycker väl inte att det är en bra idé att TS väntar tills en ny granne har flyttat in?

• Gilla
tio_Pepe och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Sådana vägar finns det väl i allmänhet dokumenterade servitut för?
Det dräller av vägar på privat mark som som saknar servitut.

/ATW

A ArneTW skrev:

/ATW
Nu är TS väg inte bara på ”privat mark” (privat fastighet) utan även på TS privata tomt (innanför hemfridszonen).

• Gilla
tio_Pepe och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A ArneTW skrev:

/ATW
Jag undrar jag. Fastighetsägare som äger lite mark brukar vara väldigt duktiga på att vakta på sina rättigheter. Men hos småhusägare finns det nog en och annan som har en utfart som ligger på grannens tomt utan servitut. Jag känner till ett fall i grannskapet.

• Gilla
Docno och 1 till
  • Laddar…
Det finns definitivt gått om privata vägar som man kan köra på. Men ägaren kan absolut förbjuda det om denne vill det. Vilket tyvärr allt för många gör.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nu är TS väg inte bara på ”privat mark” (privat fastighet) utan även på TS privata tomt (innanför hemfridszonen).
Hur vet du det?

/ATW

D Daniel 109 skrev:
Det finns definitivt gått om privata vägar som man kan köra på. Men ägaren kan absolut förbjuda det om denne vill det. Vilket tyvärr allt för många gör.
Inte om vägen leder till ett garage på en annan fastighet.

/ATW

• Haha
Tubes
  • Laddar…
P
A ArneTW skrev:
Hur vet du det?
Det står i första meningen i första inlägget i den här tråden.

• Gilla
Docno och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det står i första meningen i första inlägget i den här tråden.
Bara för att en väg går på TS tomt betyder det inte att det är inom hans hemfridszon... Det är väl nästan vanligare att gränsen för hemfridszonen går vid vägen.

Är det ens säkert att det är TS' väg det kanske är grannen som byggt den och TS utnyttjar.

/ATW

P
"Mellan min och grannens tomt som ligger jämte varandra går en väg på min tomt som leder till mitt garage" skrev TS i sitt första inlägg.

Det står också "Framför husen går en allmän väg". Invid den vägen kan man nog anta att det går en tomgräns både för TS tomt och för grannens tomt.

Tomt brukar vara ungefär likvärdigt med hemfridszon och ett garage tillhörande en vanlig villa brukar ligga inom hemfridszonen. Vi får väl se om TS vill förtydliga. Jag håller det dock för tämligen osannolikt att han har ett garage som ligger så långt från boningshuset att garaget inte ligger inom hemfridszonen.

• Gilla
Docno
  • Laddar…
Skulle grannen ha servitut på vägen ligger den ju per definition inte inom TS hemfridszon.

Sånt här kan ju vara lurigt då en trådskapare ofta ser sina rättigheter som starkare än vad de kanske faktiskt är, och därför kallar exempelvis en väg för tomtmark.

Nu tror jag som jag flera gånger skrivit att TS position är tämligen stark här, men om grannen har servitut på vägen så är det faktiskt inte TS tomt, men väl hans fastighet.

• Gilla
Docno och 1 till
  • Laddar…
Grannen och dennes andra garagebesökare har väl tidigare inte brutit sig in i TS hemfridszon vid varje garagebesök...

/ATW

Docno
Vägen går som sagt helt på min tomt och i princip bara några meter från mitt hus. Vi bor i ett villaområde (jag borde kanske ha varit tydligare med det från början).

Jag jämförde flygfotona på LMs hemsida och det verkar som att grannens hus är tillbyggt med garaget mellan åren då bilderna togs. Dvs det fanns inte 1960 medan det verkar finnas 1975. Den allmänna vägen framför husen har legat där hela tiden.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.