Hej alla smarta!
Äntligen är det dags att slutbesikta vårt Älvsbyhus. Som tur är är det bara småfel (som vi vet). T ex har det gått en flisa i bänkskivan precis vid hällen. Eftersom vi ska sätta kakel ovan diskbänk själva ställer det till problem. Vi kan inte sätta kaklet förrän bänkskivan är bytt. När jag talat med tidigare erfarna rekommenderar de oss att hålla inne med pengar till alla fel är åtgärdade. Betalar vi snällt kanske det tar längre tid att få sakerna fixade, eller?
Nu till min fråga: Hur mycket har jag rätt att hålla inne utan att riskera att hamna hos kronolle?
Jag tycker inte jag som kund ska betala för "varor" jag ej har fått.

Kramisar, Ulle-Bella. :D

det är väl din besiktningsman som beslutar om en summa vanligtvis om jag int é helt fel på det.
:)

Kolla ditt avtal. Vanligtvis är det 10% som står inne tills samtliga fel är avhjälpta.

Hej Ulle-Bella!
Först vill jag säga att huset blir kanonfint!! :D
En sak har jag fått lära mig som husbyggare och det är att ALDRIG betala allt innan man är nöjd. Vi har gått på en hel del minor under det här året men till slut fått nog. Vår bänkskiva fick de byta tre gånger innan det blev rätt och vi har fortfarande grejer i köket som inte är åtgärdat. Tyvärr var det en faktura vi betalade långt i förskott och därför har vi fått vänta sedan i april och f-n vet hur länge till vi ska få vänta innan det sista blir fixat >:(
Vi håller också på att tjafsa med husleverantören om deras brister och jag kan säga så här att hade vi inte hållt inne en del till dom hade de ALDRIG varit intresserade av att ställa sitt till rätta.
Hädanefter har jag lovat mig själv att aldrig betala hela beloppet i förskott och alla hantverkare jag anlitar skall det skrivas avtal med!!
Nåja, vi kan prata mer om det, vi lär ju springa på varandra på gatan!! ;D

10 % får inte innehållas till dess samtliga ev. fel åtgärdats, men väl till dess att entreprenaden godkänts vid en slutbesiktning.

Om det vid denna besiktning föreligger fel så har man rätt att hålla inne ett belopp som täcker åtgärdandet av felen, eller värdet av de delar som ev. inte levererats.
I vissa fall (besiktningar genom Gar-Bo) skall besiktningsmannen ange hur mycket som bör hållas inne. Är så inte fallet får man själv, eller med hjälp av någon sakkunnig, värdera felen.
Full betalning skall inte ske förrän allt är klart då det i annat fall kan vara svårt att få felen åtgärdade om entreprenören inte är seriös. Åtgärdas inte felen inom rimlig tid (vanligen två månader) har konsumenten rätt att låta åtgärda på entreprenörens bekostnad (av de innehållna medlen). Entreprenören bör dessförinnan underrättas om detta.

Man bör tänka på att åtgärd med annan entreprenör kan kosta skjortan och hålla inne ett skäligt belopp baserat på detta.

Exempel: Har man problem med plåtarbete så kan den första entreprenören gå in och åtgärda det lilla hörn där fel finns. Om man blir tvungen att ta in en ny entreprenör så kanske de vill göra om hela plåtarbetet eftersom man annars kan hamna i en situation där framtida fel i plåtarbetena skylls på dem.

Den bedömning som besiktningsmannen från Gar-bo gör av felens värde behöver man inte fästa något avseende vid då de alltid gör ekonomiska bedömningar som inte alls motsvarar vad det kostar att åtgärda felen med annan entreprenör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.