Hej,
Jag har precis flyttat in och förstår inte hur värmekurvan ska se ut.Jag har försökt leta på nätet efter någon manual men hittar ingen. Kan någon hjälpa mig att ställa in en gammal Tour & Andersson AB TA 213. Jag bor i Stockholm och skulle behöva ställa in den så att jag har en normal värme i huset nu under vintern.
Jag har precis flyttat in och förstår inte hur värmekurvan ska se ut.Jag har försökt leta på nätet efter någon manual men hittar ingen. Kan någon hjälpa mig att ställa in en gammal Tour & Andersson AB TA 213. Jag bor i Stockholm och skulle behöva ställa in den så att jag har en normal värme i huset nu under vintern.
Har du sökt här på ByggaHus ?
Hittar t.ex länkar i tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-med-vaermekurva.182280/
Normalt får man väl prova sig fram, beroende på hur bra isolerat huset är. Ju sämre isolering desto högre värde på "B".
Hittar t.ex länkar i tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-med-vaermekurva.182280/
Normalt får man väl prova sig fram, beroende på hur bra isolerat huset är. Ju sämre isolering desto högre värde på "B".
Ja, jag läste den. Men manualen finns inte uppe längre. Menar du att om jag vill ha varmare i huset så ska jag justera så att B har högre värde? Vad borde man ha i den andra kurvan ? Gäller det också ju högre värme man vill ha desto högre värde på den andra kurvan också?HasseTeknik skrev:
Ett generellt tips är att 3 grader på kurvan ger en grad inne, så har du två grader för kallt inne, höj parallellförskjutningen sex grader, till -9 istället för -15.
Sen får du kolla vid olika temperaturer om det blir för varmt eller kallt och då försöka hitta en lämpligare kurva att följa.
Sen får du kolla vid olika temperaturer om det blir för varmt eller kallt och då försöka hitta en lämpligare kurva att följa.
Kontrollera så att ställdonet/ventilen hänger med när du vrider på inställningarna.
Som tidigare nämnts är -15 på A ovanligt.
Här är en manual med externt elschema och lite info
https://www.hvacshop.schneider-electric.com/shop/assets/shop_files/ta213.pdf
Som tidigare nämnts är -15 på A ovanligt.
Här är en manual med externt elschema och lite info
https://www.hvacshop.schneider-electric.com/shop/assets/shop_files/ta213.pdf
Nja, så enkelt är det ju inte, men -15 måste vara ett galet värde. I vanliga fall hade jag rekommenderat att göra justeringarna i små doser, men mitt tips ovan är en bra start.
Parallelltskjutningen ska man ju bara använda om kurvan är rätt, men man behöver lite mer eller mindre värme, vid alla utetemperaturer.
-15 borde innebära att någon tyckt att man alltid haft det ca 5 grader för varmt inne. Har huset varit tomställt?
Att höja kurvan för mycket, kan ge en ganska kraftig kostnadsökning, så ta det lite lugnt när du söker efter rätt nivå.
Parallelltskjutningen ska man ju bara använda om kurvan är rätt, men man behöver lite mer eller mindre värme, vid alla utetemperaturer.
-15 borde innebära att någon tyckt att man alltid haft det ca 5 grader för varmt inne. Har huset varit tomställt?
Att höja kurvan för mycket, kan ge en ganska kraftig kostnadsökning, så ta det lite lugnt när du söker efter rätt nivå.
Hm, jo, det där såg skumt ut.
Vrid båda rattarna fram och tillbaka några gånger, detta för att gno bort ev oxid på vridmotstånden som sitter bakom. Ställ sedan B på 3 och A på 0 till 5, kolla att framloppstempen stämmer med diagrammet, vänta ett dygn och mät/känn efter på tempen i kåken. Är det "alltid" för kallt/varmt oberoede av yttertemp justera på A, är det för varmt eller kallt om det är varmt/kallt ute justera på B, enklast förklarat.
Som några redan sagt, kontrollera att shuntventilen rör sig.
Vrid båda rattarna fram och tillbaka några gånger, detta för att gno bort ev oxid på vridmotstånden som sitter bakom. Ställ sedan B på 3 och A på 0 till 5, kolla att framloppstempen stämmer med diagrammet, vänta ett dygn och mät/känn efter på tempen i kåken. Är det "alltid" för kallt/varmt oberoede av yttertemp justera på A, är det för varmt eller kallt om det är varmt/kallt ute justera på B, enklast förklarat.
Som några redan sagt, kontrollera att shuntventilen rör sig.
Mycket gammal reglercentral men är enkel ( även invändigt ingen massa elektronik som kan gå sönder ) och funktionsdugligT thpthp skrev:
Nu börjar du att titta på skylten ovanför rattarna . det finns 8 s.k. kurvor , om ser kurva 3 så skär den genom vid noll , horrisentalt ut till vänster står det 40 C , då ställer du B-ratten på 3 , det är en normal kurva på dina bredgrader , sen ställer du A-ratten på noll och väntar 1 dygn
Är det för kallt så vrider du A-ratten till 5 och väntar ett dygn , de värden som står där är inte för temp i huset , utan är temperaturen på vattnet som går ut , alltså det är en höjning av vattnet och inget annat
Edit Är för varmt så ställer du A på - 5
Så trött på alla råd som ges..
Rör sig shuntventilen överhuvudtaget?
Om ja
Litar du inte på mig, följ denna länk.
https://www.imi-hydronic.com/sites/EN/sv-se/Nerladdning/Handbcker/Handbok3_Injustering_av_radiatorsystem.pdf
Om inte, fixa
Rör sig shuntventilen överhuvudtaget?
Om ja
- Börja med att öppna alla termostat & radiatorventiler fullt upp. Bry dig inte om om det ev blir för varmt nånstans.
- Bestäm vilket rum du vill ska bestämma temperaturen inomhus, inte köket utan ett representativt rum mitt som inte påverkas av solinstrålning eller en massa människor
- Mät temperaturen i detta rum, samt utomhus på nordsidan, morgon & kväll. Gör detta ung en vecka.
- Om innertemperatur STIGER när det blir kallare utomhus så har du för brant kurva, justera mot lägre siffra på ratt B
- Om innertemperatur SJUNKER så har du för flack kurva, justera mot högre siffra på ratt B
- Vänta MINST 24h mellan justeringar
- När innetemperaturen är ung densamma oavsett utetemp, kan du parallellförskjuta kurvan med ratt A.5C på kurvan motsvarar nånstans 2-3C i rummet.
- När du nu har rätt temp, hela tiden, i det styrande rummet, så kan du strypa i övriga rum. Om det behövs.
- Termostatventil gör endast nytta i rum som riskerar övertemp, de ÄR INTE till för att reglera temp, endast ta bort övertemp.
Litar du inte på mig, följ denna länk.
https://www.imi-hydronic.com/sites/EN/sv-se/Nerladdning/Handbcker/Handbok3_Injustering_av_radiatorsystem.pdf
Om inte, fixa
Redigerat:
Ett bra råd som redan varit uppe i olika form är att ställa A på 0 till dess man fått lite reda på det hela sen ev flytta lite via den. Och givetvis börja med att kolla så ställdon osv följer med och funkar, och om det är så kolla lite på hur framledningen matchar utetemp sett till kurvan B. Så att givare på rör och ute är i form och att regulatorn verkar vettig.
?? Så de har inget samband då.....useless skrev:
Om det är nåt som det borde finnas direktlänk så är det den handboken.
Jo, den ena ger en del av svaret, nån annan ger en annan del,m men hur svårt kan det vara att beskriva helheten?? Vi pratar INTE rocketscience här.