Hej
Precis byggt en låda för led spotlights ( Malmbergs MD 360 NXT ) i nya badrummet.
Har två frågor innan jag klär in allt med panel 😊
1. Har skippat värmelåda, då jag fattat det som att denna spotlight i princip kan läggas dikt an isolering.mm, har ju ingen isolering samt 14 cm låda i höjd så att det borde kylas om det nu skulle behövas. Är jag rätt ute?
2. Har jag dragit flexrören rätt mellan spotlightsen? Antar man går vidare från spot till spot till spot.osv. hittade ingen beskrivningen på Malmbergs om detta. Är jag rätt ute ?
Precis byggt en låda för led spotlights ( Malmbergs MD 360 NXT ) i nya badrummet.
Har två frågor innan jag klär in allt med panel 😊
1. Har skippat värmelåda, då jag fattat det som att denna spotlight i princip kan läggas dikt an isolering.mm, har ju ingen isolering samt 14 cm låda i höjd så att det borde kylas om det nu skulle behövas. Är jag rätt ute?
2. Har jag dragit flexrören rätt mellan spotlightsen? Antar man går vidare från spot till spot till spot.osv. hittade ingen beskrivningen på Malmbergs om detta. Är jag rätt ute ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
1. Har du följt installationsanvisningen så är du rätt ute. Jag ser inte mycket till instruktion på din bild av sängen
Ligger det en BH i bakgrunden?
2. Det beror på hur drivdonet kan anslutas och på vilken kabel du väljer.
Om drivdonet stöder dragavlastning av flexslang så är det mitt rekommenderade val, med FK i slangen. Då måste slangen vara tillräckligt lång för att man ska kunna montera och mula upp allting i spothålet.
Väljer du en annan kabel så hamnar du i en gråzon ang godkända kablar så jag avråder.
2. Det beror på hur drivdonet kan anslutas och på vilken kabel du väljer.
Om drivdonet stöder dragavlastning av flexslang så är det mitt rekommenderade val, med FK i slangen. Då måste slangen vara tillräckligt lång för att man ska kunna montera och mula upp allting i spothålet.
Väljer du en annan kabel så hamnar du i en gråzon ang godkända kablar så jag avråder.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Nivålarm i sluten tank. Hur bråttom är det?
Vatten & Avlopp -
Placera luftvärmepumpen rätt för bästa effekt - inne och ute
Artikelkommentarer -
Gammal uterum saknas bygglov. Vad krävs att göra rätt.
Utbyggnad och tillbyggnad -
Isolerade yttervägg suterräng - Gjordes det rätt?
Isolering -
Hur lång reklamationsrätt har jag på uterumsbygge?
Juridik