F Freddedan skrev:
Nädu det där går inte! Har pengar landat på företagets konto måste man bokföra dem. Banktransaktioner är en del av räkenskaperna och som skatteverket tittar på i sin revision. Ser de regelmässiga inbetalningar och utbetalningar som inte bokförts kommer det bli problem.
Beror på setup och även till viss del företagsform. Så nej så enkelt är det inte, uppfinningsrikedomen är stor, nej gigantisk.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Man redovisar inte in och utbetalningar (kontouttdrag) på sina konton till skattemyndigheten. Tar man inte upp summorna i bokföringen så "syns"dom inte.
Ps
Revision från skattemyndigheten är nått som man knappast behöver oroa sig för om man är lite halvskum. Jag har genom ett helt arbetsliv upplev 1 revision, och det var när jag var anställd. Dom år som jag drivit eget ca 25 år har det aldrig förekommit.

C
E elmont skrev:
Man redovisar inte in och utbetalningar (kontouttdrag) på sina konton till skattemyndigheten. Tar man inte upp summorna i bokföringen så "syns"dom inte.
Man redovisar förvisso inte bokföringen till skattemyndigheten heller.

Nej, helt rätt. Det jag menar är att kontoutdragen inte ligger till grund för skatte/intäktsredovisningen eller bokföring i annan mening än att man genom kontoutdrag kan se vem som har betalat vad och har det som underlag. Finns det insatta pengar på kontot som inte rör från någon bokförd transaktion så ligger dom inte till grund för företagets inkomster.
På den tid när jag fick hjälp med bokslut lämnade jag aldrig över kontoutdrag, bokslutet baserades enbart på bokföringen.

tommib
Det som talar för att man vill få in svarta pengar eller något annat skumt är att det blir stökigt för elfirman att ta upp en icke fakturerad inkomst i bokföringen, på samma sätt som att den inte finns om den inte är fakturerad. Bokföringen kommer protestera när det plötsligt finns pengar som inte kan kopplas till en faktura.

Så antingen skumt eller så förstår de inte själva att det blir mer problem med att inte skicka en faktura. Jag lutar nu mer åt skumt eftersom de definitivt borde vetat att man inte kan dra ROT på ett nybygge.

TS, stå på dig och betala inga pengar utan faktura. Vad ska de göra? Stämma dig? På basen av vad?

Du kan också skicka mail att du bestrider den fakturan med anledning att den är fel och att du vill ha rätt faktura. Vill dem fortfarande ha betalt från fakturan du bestrider så måste dem starta en rättsprocess vilket dem aldrig gör utan kommer då skicka en ny med rätt summa.

tommib
Fast TS har redan betalt, så det funkar inte

Företaget kan skicka nya fakturor på enbart roten. Får man avslag på rot så ska det registreras som avslag i fakturaprogrammet och då har du ett restbelopp kvar som skickas som påminnelsefaktura till kund. Det händer ganska ofta att man måste göra så, så för deras del är det inte svårt. Däremot att klydda med krediter och kopiera fakturor är mer tidskrävande bokföringsmässigt.
För din del så kan du lika härna betala in resterande belopp oavsett om du får en ny faktura eller ej. Du har bevis hos banken att du betalat och företaget kan inte kräva dig på mer pengar sen.

tommib
Nej, det är ett dumt råd. Utan faktura finns inga belägg vad man betalat för.

Det är som sagt enkelt för företaget att skicka en restfaktura, det bör man kräva.

tommib tommib skrev:
Nej, det är ett dumt råd. Utan faktura finns inga belägg vad man betalat för.

Det är som sagt enkelt för företaget att skicka en restfaktura, det bör man kräva.
Beloppet för ROT står på originalfakturan. OCR eller fakturanummer. Underlagen finns redan.

Se bild, en typisk ROTfaktura, jag skulle definitivt inte betala 117 kronor till utan en ytterligare faktura.

• Bild på en ROT-faktura med posterna underhållsbeskärning och bilkostnad samt rotavdrag markerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Jo, men vad står på sista raden? Det är den viktiga frågan.

Varför skulle man betala utan faktura?

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Ja men man kan inte se om företaget krävt in ROT pengarna och om ts betalt kravet eller om någon av misstag satt in pengarna som firman sedan fört över till någon som "ska " betala tillbaka tillbaka till ts.
Betala INTE utan ett krav/faktura.

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
C
tttomten tttomten skrev:
Se bild, en typisk ROTfaktura, jag skulle definitivt inte betala 117 kronor till utan en ytterligare faktura.
Förhoppningsvis är det ett dåligt exempel eftersom hanteringen av själva RUT-avdraget är gjort för hand vilket dessutom verkar ha resulterat i att det blivit fel.
Avdraget borde blivit 376 (arbetskostnad) * 1,25 (moms) * 50% (RUT) = 235 kr om jag räknar rätt(?)

För kundens del har det ingen betydelse då det finns klara bevis på vad som är betalt och inte, även varför det betalts in då man får besked från skatteverket att en rot-ansökan har fått avslag.
Företaget kan inte smussla undan pengarna och kräva beloppet igen. Allt som går in och ut från ett företagskonto måste redovisas.
Jag menar TS kommer alltid att ha rätten på sin sida oavsett om beloppen betalas in utan en ny faktura eller ej.
Att företaget har dålig koll på hur deras fakturaprogram fungerar eller enkel bokföring är aldrig kundens bekymmer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.