Hej,

Vi bor i ett tegelbeklädd trähus med en beboelig källare i någon form av hålsten. Det sitter en del konsoler i källaren som förra ägaren skruvat på plats och dessa börjar nu att ge med sig, d.v.s skruv och plugg börjar krypa ut från väggarna trotts normal belastning.

Jag har själv satt upp både konsoler och TV apparater i källaren sen vi flyttat in och som hobby pulare har jag faktiskt främst använt IKEAS FIXA skruv, d.v.s 5x60 mm skruv med Universalplugg 8x51 mm :

fixa-skruv-och-pluggset-delar__0490076_PE624250_S4.JPG
Borrhammaren skär igenom hålstenen väldigt lätt, men trotts det är det inte alltid så lätt att få hålen precis som man vill ha dem. Oftast får man borra med borr som är en storlek mindre.

Detta har hållit bra så här långt. Men frågan är om man ska köra på något vassare för förvaringshyllorna? Något förslag som är relativt enkelt att få tag på?

Konsolerna som sitter ser ut något i stil med detta :

7ae5c262-67e3-4b4a-b4c8-c112faddbb16.jpg

Kanske ska man passa på att byta ut dem också mot Elfa? Vi hade tänkt oss 1 hyllplan så förvaringsutrymmet främst håller större lådor så som banan kartonger och produkt kartonger.

L
Rekommenderar Elfa med skenor på väggarna lätta att montera och väsentligt starkare än de där konsolerna på bilden.

• Gilla
BigR
  • Laddar…
L Lenza skrev:
Rekommenderar Elfa med skenor på väggarna lätta att montera och väsentligt starkare än de där konsolerna på bilden.
Ja man kanske ska köra på det ändå. Frågan är om man ska köra hängskena(bärlist) eller väggskenor? Troligen är hängskena mycket enklare att få i våg?

Hur fungerar egentligen bärlisten? Har läst på flera ställen och jag får uppfattningen att det bara hänger? Man fäster inte det i nederkant alls? Så är det inte risk att det gungar då?

BigR
S snowjim skrev:
Ja man kanske ska köra på det ändå. Frågan är om man ska köra hängskena(bärlist) eller väggskenor? Troligen är hängskena mycket enklare att få i våg?

Hur fungerar egentligen bärlisten? Har läst på flera ställen och jag får uppfattningen att det bara hänger? Man fäster inte det i nederkant alls? Så är det inte risk att det gungar då?
Jag använder oftast hängskena och sedan borrar jag ett par extra hål som jag försänker skruvarna i för att hyllan ska bli stum. Gillar hängskena för att man kan enkelt justera placeringen tills man är säker.

Aha, så du fäster skenorna som hänger i väggen nära golvet då?

BigR
S snowjim skrev:
Aha, så du fäster skenorna som hänger i väggen nära golvet då?
Ja, lite olika beroende på väggens hållfasthet och hyllans storlek/användning. Jag tycker det blir bäst (mest stumt)med en skruv på mitten och längst ner om hyllan är i fullhöjd.

Känns ibland lite dumt att köpa en dyrare hänghylla och modda in skruvhål:thinking:, men jag tycker det blir enklast och bäst. Hängskenan är dessutom enkel att få i våg.

L
Jag tycker det känns lite synd att borra in hål och försänka dessa i hängskenorna. Om man har lösa hyllplan kan man montera konsolerna sist, i fallet det skulle diffa någon mm. Ser egentligen inte varför det är så svårt att få ordinarie Elfa väggskenor i våg. Börja med en stödlist/regel som distans från golvet/underlaget när första hålet är borrat kan man montera plugg och skruv och sätta dit skenan. Efterföljande hål är lättare att markera och borra rätt genom att vinkla undan skenan.

Räknade lite på det och Elfa systemet hamnade på ca 2600 kr vilket vi kände var lite mycket för vad vi skulle använda det till. Istället tror jag vi siktar på IKEAS Algot som är väldigt lik men kostar hälften. Ska såklart titta närmare på hur mycket vikt o liknande de klarar. Nackdelen med IKEAS är såklart att det kan utgå efter ett par år medan Elfa systemet alltid kommer finnas.

Men för att återgå till skruv och plugg. Vad tror ni man ska använda här? Funkar vanliga pluggar som jag länkade till i första inlägget? Eller ska man köpa specialare?

BigR
Biltema och Jula har sin variant av systemet som går att kombinera med Elfa, Lundbergs. Jag skulle välja det framför IKEA:s specialare.

Med elfavarianten fungerar säkert universalplugg.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
L
Ser inte några problem att använda vanliga standard plugg för leca/betonghålsten. Jag körde på dessa https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...g-och-expanders/pluggsatser/pluggsats-002861/ den röda storleken. Det viktiga är väl att skruven passar bra med pluggen och hyllskenans försänkning. Insticket i väggen för dessa skruvar är bara 20mm, pluggen är 30mm. Belastningen är ganska liten i på denna hylla så det har fungerat utmärkt, man vill ju inte överdimensionera i onödan. Men jag använder aldrig slagfunktion då blir hålen okontrollerbart stora, gärna borr 5,5mm är bra när man ska ha i en 6mm plugg.
En skruv och plugg från en förpackning används för att montera en vit hyllskena på en texturerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Perfekt, Tack!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.