Letar efter ett ord som är motsvarande "dumsnål" fast för spenderade pengar istället.

Exempelvis: Någon köper en totalt överdimensionerad produkt, och förstår inte att det är....fel/överdrivet?

Skulle t.ex. kunna vara att någon gör den i sig korrekta analysen att "Internet är så viktigt i det moderna samhället för distansarbete och netflix" men beställer 10 Gbit anslutning, fast redan 1 Gbit är "overkill" och 100 mbit hade säkert räckt. Samtidigt kanske man inte har sett till att Wifi/LAN hänger med...

Är ni med?

Overkill, trygghets narkoman, två ord

• Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Letar efter ett ord som är motsvarande "dumsnål" fast för spenderade pengar istället.

Exempelvis: Någon köper en totalt överdimensionerad produkt, och förstår inte att det är....fel/överdrivet?

Skulle t.ex. kunna vara att någon gör den i sig korrekta analysen att "Internet är så viktigt i det moderna samhället för distansarbete och netflix" men beställer 10 Gbit anslutning, fast redan 1 Gbit är "overkill" och 100 mbit hade säkert räckt. Samtidigt kanske man inte har sett till att Wifi/LAN hänger med...

Är ni med?
Är helt med på vad du menar och blir helt förbluffad över att jag aldrig reflekterat över ett ord för detta...

För det ska ju särskiljas från rent skryt, dvs nån som alltid köper värstingmodellen för att visa upp sig.

• Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Ekonomiskt oberoende.

• Haha
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
”Dumslöseri” har jag läst/hört/sagt vid ett flertal tillfällen.

• Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
Flera bra förslag, "dumslöseri" är ju väldigt passande, i sin enkelhet.

"Dumslöseri till följd av trygghets-narkomani med bristande insikt"

"framtidssäkra"

• Haha
LoweW
  • Laddar…
Jag tror många inte förstå att de sista procenten kostar. Jag var tex precis och plocka upp 4 PC fläktar (Noctua) för 350 kronor styck. Presterar de linjärt bättre än sina billigare konkurrenter, nej. Men de sista 10 procenten kostar alltid 50 procent av priset

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Förr brukade man säga att personen hade spenderbyxorna på.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Mer pengar än förstånd?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Låter ungefär som när en medelålders medelklassman börjar med en ny hobby eller sport. Då köps det alltid ny dyr utrustning som är total overkill för en nybörjare.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C
S stugan_i_skogen skrev:
Syftar i och för sig inte på omedveten överdrift, men extravagant kan vara ett ord.

Denna förvisso engelska beskrivning av ordet tycker jag var träffande:
"lacking restraint in spending money or using resources"

Men ni glömmer glädjen i att använda riktigt bra prylar. Brukar alltid resonera som så att det skall vara jag som sätter gränserna för resultatet och inte prylen jag använder.

• Gilla
leby och 1 till
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Men ni glömmer glädjen i att använda riktigt bra prylar. Brukar alltid resonera som så att det skall vara jag som sätter gränserna för resultatet och inte prylen jag använder.
Bra talat

B boohoo skrev:
Nu var det nog inte det TS syftade på. Ämnet var att passera just den gränsen med råge. Om du investerar mer än 100% av ditt framtida behov har du inte tillfört något relevant till ditt resultat.

…eller som den aningslösa medelklassen brukar kalla sina onödiga val: ”Premiumdetaljer”.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.