2 665 läst ·
28 svar
3k läst
28 svar
Rätt ord för "Dumsnål" fast för spenderingar?
Sida 1 av 2
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 699 inlägg
Letar efter ett ord som är motsvarande "dumsnål" fast för spenderade pengar istället.
Exempelvis: Någon köper en totalt överdimensionerad produkt, och förstår inte att det är....fel/överdrivet?
Skulle t.ex. kunna vara att någon gör den i sig korrekta analysen att "Internet är så viktigt i det moderna samhället för distansarbete och netflix" men beställer 10 Gbit anslutning, fast redan 1 Gbit är "overkill" och 100 mbit hade säkert räckt. Samtidigt kanske man inte har sett till att Wifi/LAN hänger med...
Är ni med?
Exempelvis: Någon köper en totalt överdimensionerad produkt, och förstår inte att det är....fel/överdrivet?
Skulle t.ex. kunna vara att någon gör den i sig korrekta analysen att "Internet är så viktigt i det moderna samhället för distansarbete och netflix" men beställer 10 Gbit anslutning, fast redan 1 Gbit är "overkill" och 100 mbit hade säkert räckt. Samtidigt kanske man inte har sett till att Wifi/LAN hänger med...
Är ni med?
Är helt med på vad du menar och blir helt förbluffad över att jag aldrig reflekterat över ett ord för detta...S stugan_i_skogen skrev:Letar efter ett ord som är motsvarande "dumsnål" fast för spenderade pengar istället.
Är ni med?
För det ska ju särskiljas från rent skryt, dvs nån som alltid köper värstingmodellen för att visa upp sig.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
”Dumslöseri” har jag läst/hört/sagt vid ett flertal tillfällen.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 699 inlägg
Flera bra förslag, "dumslöseri" är ju väldigt passande, i sin enkelhet.
"Dumslöseri till följd av trygghets-narkomani med bristande insikt"
"Dumslöseri till följd av trygghets-narkomani med bristande insikt"
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
"framtidssäkra"
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Jag tror många inte förstå att de sista procenten kostar. Jag var tex precis och plocka upp 4 PC fläktar (Noctua) för 350 kronor styck. Presterar de linjärt bättre än sina billigare konkurrenter, nej. Men de sista 10 procenten kostar alltid 50 procent av priset
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Mer pengar än förstånd?
Syftar i och för sig inte på omedveten överdrift, men extravagant kan vara ett ord.S stugan_i_skogen skrev:
Denna förvisso engelska beskrivning av ordet tycker jag var träffande:
"lacking restraint in spending money or using resources"
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
Nu var det nog inte det TS syftade på. Ämnet var att passera just den gränsen med råge. Om du investerar mer än 100% av ditt framtida behov har du inte tillfört något relevant till ditt resultat.B boohoo skrev:
…eller som den aningslösa medelklassen brukar kalla sina onödiga val: ”Premiumdetaljer”.