Hej.

Går snickarutbildning och vi har precis byggt en brädgård.
Vi satte lockpanel utanpå reglarna.
Det var stående reglar 95x45 och panelen var brädor 95x23.

När vi skulle spika upp dom sa vår lärare att spiken skulle gå igenom brädan och regeln (23 + 45mm) och sticka ut ca 10mm på baksidan.
Anledningen var att spiken satt bättre. Sen skulle man bocka alla spiken på baksidan med mejsel och hammare.

Blev själv väldigt osäker på det påståendet.

Därför undrar jag om detta verkligen stämmer..?

(Det var varmförzinkad och räfflad spik, brädgården står utomhus)

Tacksam för svar.

Ha en trevlig kväll:)

Henrik

Att spiken ska sticka ut hjälper inte till att öka draghållfastheten.
Att spiken skulle sticka ut ca 10 mm på insida beror nog på att närmsta lämpliga spik var 75 mm (45+23+7).
Att man ska bocka spiken går endast att göra om man inte har satt något på insidan och jag tror inte du hittar många hus i Sverige där detta är gjort. I ett kallförråd kan man ju göra detta men jag skulle då se det förfarandet som ett skydd för kläder/personskador snarare än ökad hållfasthet.

Det där diskuteras ju lite till och från i forumet. Jag tror inte heller att hållfastheten blir bättre för att spiken sticker ut på baksidan. Man får ju också titta lite på vad det är som spikas fast. Att en panelbräda skulle lossna och ramla väck för att spikarna satt för dåligt; det måste vara väldigt ovanligt.
Om du bygger ett hus med vindväv är det dessutom väldigt olämpligt med för långa spik, eftersom man då perforerar vindväven.
Ang. längden på spik så finns det ju 65 mm spik. Den hade varit precis lagom. Att först spika i onödigt långa spik och sedan gå och kröka dem på baksidan, det känns mer som om er lärare behövde hitta på en riktigt dryg uppgift åt er för att fylla ut tiden.

Hur hårt behöver egentligen panelen sitta fast?

Dessutom, om man vill byta den någon gång (det händer tex att en hackspett för för sig att en bräda är intressant, eller att det av någon annan anledning behövs bytas) så är det mycket mer jobb om man krökt spiken på baksidan.

Rev en flytbrygga där ngn lustig tillämpat detta byggsätt. Höll på att bli galen på att försöka få ut de där jävla spikarna. Blev ju inte lättare av att det var 6 och 8" spik... Tjocka som lillfingrar och galvade. Satan va de satt.

Ingen bygger riktiga brädgårdar längre, tror jag väl. Inte på det viset. Men visst, på en brädgård förr släppte man ut spikar och nockade dom. Då rök inte mellanväggar när dom så kallade truckförarna "stötte" i dom.

Mejsel och hammare? Mmm varför inte. Jag kör med bakeggen på kniven, slår in sista, tvärstukar och bakmaskar.

Ingen bygger riktiga brädgårdar längre ... jag har en hake slipad under hanen på min Estwing...

S
gammal lärare??
vanligt med virkes förvaring på skolorna så. då man river och återanvänder allt virke över cirka 1meter

Trä och spik är en perfekt kombination, spiken tränger undan fibrer när den slås in, dessa går tillbaka ganska snart och friktionen låser fast spiken. Panelen hålls uppe pga friktionen mot underlaget, dvs spiken i sig håller inget annat än att dra ihop panelerna. Skruv är ännu bättre på det. Att kröka spiken är enbart för att spetsen är ivägen.

Att ta ur gammal spik underlättas genom att slå in den någon mm. så den släpper från fibrerna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.