Jag funderade lite på logiken bakom kravet, när diskussionen bröt ut här.

Så länge man ser skyddsledaren som att "bara" behöva ta hand om en förhoppningsvis kortvarig kortslutningsström, så borde det "räcka" med att hantera utlösningskriteriet. Men man kan väl tänka sig ett fall där man får ett isolationsfel, ex. halvvägs på ett värmeelement. Så att det blir en lagom hög felström som inte löser en 16A säkring på 3 - 4h. Det borde kunna ge en överbelastning på skyddsledaren om den är klenare än 2,5 kvmm. Och i just fallet med en elspis är det kanske inte ett helt omöjligt felfall, även om det är osannolikt.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Bra inspel. Ska man räkna på det då ska man i formel föra in förväntad felström samt förväntad frånkopplingstid samt faktorn k. K hämtas från tabell, felström och frånkopplingstid är knivigare.

Löken missade att titta vad som står ovanför tabell 54.2, men fick ju med texten från blå boken som säger att skyddsledaren får ha en mindre area än fasledarna.
Det är ju ganska naturligt då vi inte har någon belastningsström i skyddsledaren, utan endast en kortslutningsström som ska lösa skyddet tillräckligt fort.

543.1.1
Minimiarean hos varje skyddsledare ska uppfylla villkoren för automatisk frånkoppling av matningen enligt fordringarna i avsnitt 411.3.2 och tåla de mekaniska och termiska påkänningarna som orsakas av den förväntade felströmmen under skyddsanordningens frånkopplingstid.

Dimensionering av skyddsledarens area ska antingen göras genom beräkning enligt avsnitt 543.1.2 eller genom val enligt tabell 54.2. I båda fallen ska fordringarna i avsnitt 543.1.3 beaktas

Där 543.1.2 heter 543.1.1 i Lökens inlägg. 543.1.3 handlar om mekaniska påkänningar.

E
Ja, ledsen Johan, hittade bara de gamla föreskrifterna så där hastigt på kvällen, därav mitt inspel att du själv skulle kolla senaste SS.

Mats Jonsson förklarar det även bra i det länkade så jag förstår inte hur det skulle kunna tolkas annorlunda @Johan456?

E
J Johan456 skrev:
Tabellen visar ju i klartext att en skyddsledares ska ha samma area som fasledarna/fasledaren upptill 16mm2. Det var det jag menade med "små areor". Sen kan man räkna enligt 543.1.2 och det kan säkert ofta medges att gå ner i area men inget jag tycker hör hemma på ett forum med råd till privatpersoner/lekmän. Ska ärligt säga att jag aldrig räknat på att gå ner i area på en skyddsledare, jag tillämpar strikt tumregeln att ha samma area upptill 16mm2.
Antingen eller står det.

Ni kan ju söka på forumet det här varit uppe många gånger. Och det är absolut inget problem att ha klenare PE även vid klenare areor tex spismatning eller huvudledningar i tex flerbostadshus. Kräver inte mer beräkningar än att använda tumregler i övrigt bara att själv göra klart för sig begränsningarna som finns.

Blir konstigt när de som verkar jobba inom elfacket börjar undra kring olika självklarheter. Hempularna här som intresserar sig lite är nog ofta mer allmänt insatta än många i branschen.

E
GK100 GK100 skrev:
Ni kan ju söka på forumet det här varit uppe många gånger. Och det är absolut inget problem att ha klenare PE även vid klenare areor tex spismatning eller huvudledningar i tex flerbostadshus. Kräver inte mer beräkningar än att använda tumregler i övrigt bara att själv göra klart för sig begränsningarna som finns.

Blir konstigt när de som verkar jobba inom elfacket börjar undra kring olika självklarheter. Hempularna här som intresserar sig lite är nog ofta mer allmänt insatta än många i branschen.
Men det viktigaste: 543.1.3 handlar om mekaniska påkänningar.

2,5 bedöms vara minsta area i vissa fall och 10 till PEN exempelvis.

Så jag hade nog skippat 4x6/1,5 till stigaren för att slippa bli ifrågasatt om något händer.

Men till en spis helt ok, fast FX kabel i de små dimensionerna hade inte skadat heller.

E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Löken missade att titta vad som står ovanför tabell 54.2, men fick ju med texten från blå boken som säger att skyddsledaren får ha en mindre area än fasledarna.
Det är ju ganska naturligt då vi inte har någon belastningsström i skyddsledaren, utan endast en kortslutningsström som ska lösa skyddet tillräckligt fort.

543.1.1
Minimiarean hos varje skyddsledare ska uppfylla villkoren för automatisk frånkoppling av matningen enligt fordringarna i avsnitt 411.3.2 och tåla de mekaniska och termiska påkänningarna som orsakas av den förväntade felströmmen under skyddsanordningens frånkopplingstid.

Dimensionering av skyddsledarens area ska antingen göras genom beräkning enligt avsnitt 543.1.2 eller genom val enligt tabell 54.2. I båda fallen ska fordringarna i avsnitt 543.1.3 beaktas

Där 543.1.2 heter 543.1.1 i Lökens inlägg. 543.1.3 handlar om mekaniska påkänningar.
Vet inte om det är jag som missat något men jag tycker artikeln av Mats Jonsson jag länkade till förklarar det hela ganska pedagogiskt.

Om det sen står i Blå Boken eller någon SS spelar ingen större roll så länge inget väsentligt är ändrat, det är ju i vilket fall upp till @Johan456 eller vem som helst att kontrollera att korrekt föreskrift eller Standard följs, det går inte att hänvisa till Byggahus så jag ser inte riktigt problemet.

Jag skulle kunna lägga lite tid och lägga upp exakt vad som står i senaste standard men ibland tager man vad man haver, det blir lite mer av en tumregel ifall man kollat förimpedans och ledningslängd för att bekräfta marginalerna.

Jag tycker vi avslutar dislussionen om skyddsledarens area här. Det är inte det tråden handlar om.

Jag ville mest visa den tjusiga spisinkopplingen vi har i fritidshuset. Eller rättare sagt hade, den kommer inte att tas i drift igen innan den är åtgärdad. Annars såg jag redan på visningen kopplingsdosor där man mantlat av den utanpåliggande kabeln 20cm innan den går in i sin kopplingsdosa. Men det är uppe vid taket, så jag tycker inte det är jättehög prio på att fixa det.

Och så som sagt centralen, med 3 - 4 ledare i varje klämma på både N och PE plinten. Och så har det nog varit ända sedan huset byggdes tidigt 70 tal. Original gruppförteckningen stämmer någorlunda.

Och ett eluttag nästan inne i duschen, badrummet är ombyggt 2018 av en riktig firma.... Det är dock (precis) utanför glasdörren. Men det går till varmvattenberedaren, så det tänker jag ersätta med en fast anslutningsdosa. Lite onödigt med uttag där.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.