Har gammalt hus , ingen elritning , behöver veta vart ledningen till strömbrytaren går , skulle kunna finnas övertapetserad/gömd dosa någonstans för ingen nära dosa finns -men är det ngn som har bra tips om hur man lättast kan avgöra om två ändar (strömbrytarens och en i den närmaste dosan som ligger rätt långt bort ) är samma ?!
har ryckt och dragit i dem , men de är gamla och som sagt långt bort så man ser inget ...

Stäng av strömmen, stoppa i en dragfjäder och låt någon annan lyssna var den finns i väggen

Övertapetserade dosor brukar kunna synas i släpljus. Lys utefter väggen med ficklampa!

Om du inte har någon dragfjäder kan du stänga av strömmen och kolla motståndet mellan kabeländarna med en multimeter. Brukar finnas en "pip-funktion" för detta ändamål. Eventuellt behöver du skarva kabeln utanför väggen om multimetersladdarna inte räcker. Se bara till att all ström är av, så du inte drar runt spänningsförande ledningar hur som helst...

Ok , man har satt "bilhandlarpanel" mest överallt så det är inte bara tapeter ( snyggt va ) och jag misstänker att en dragfjäder inte kommer så långt men jag får väl slå av elen och testa med multimetern ... Tnx så länge !

S
Bilhandlarpanel? Haha, det uttrycket har jag aldrig hört förut, vad är det? Möjligen träpanelimitation?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.