Byggde i somras på ett plasttak på en en ställning till en pergola med tygtak. Anledningen var att taket blåste sönder i förra årets storm. Vi bor i vindutsatt läge minst sagt, skånsk slätt öppet flera km runt om. Pergolan sitter dessutom upphöjt på en altan ca 80 cm upp.

Jag satte plastaket på 45*45 mm målade reglar. Använde farmarskruv avsedd för plasttak, i varannan dal.

Ändå blåste det sönder redan vid höstens första storm.

Har jag gjort rätt? Borde jag valt något annat material? Lägga till två reglar till? Nu är det ca 1m mellan.

• Tak av vågplåt, utsikt över odlingsfält, pergola nedanför, klarblå himmel, lantlig miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den sortens tak du har är det meningen att reglarna skall sitta på tvären med max 600mm c/c

• Gilla
Lintto1
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Den sortens tak du har är det meningen att reglarna skall sitta på tvären med max 600mm c/c
Bilden är lite otydlig, reglarna går på tvären, det som syns är pergolaställningen.

Men jag har uppenbart snålat med reglarna, tack!

Ser ut att vara väldigt långt mellan reglarna och lite annorlunda uppbyggnad.
c/c måttet beror även på snözon.
Illustration av trapezstak med numrerade delar, byggnadsanvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
aiskylos2
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Ser ut att vara väldigt långt mellan reglarna och lite annorlunda uppbyggnad.
c/c måttet beror även på snözon.
[bild]
Japp, halva avståndet får det bli när jag fixar till det. Man lär sig av sina misstag ...

(Snölast är mest ett teoretiskt problem här. Det ligger aldrig kvar. Å andra sidan räcker det med en gång med ymnigt snöfall och vindstilla)

A
A aiskylos2 skrev:
Japp, halva avståndet får det bli när jag fixar till det. Man lär sig av sina misstag ...

(Snölast är mest ett teoretiskt problem här. Det ligger aldrig kvar. Å andra sidan räcker det med en gång med ymnigt snöfall och vindstilla)
Du kanske kan gå upp i en 45x70 alternativt till o med 45x95 på platten med ett c/c om Max 500mm.

• Gilla
aiskylos2
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.