Byggde i somras på ett plasttak på en en ställning till en pergola med tygtak. Anledningen var att taket blåste sönder i förra årets storm. Vi bor i vindutsatt läge minst sagt, skånsk slätt öppet flera km runt om. Pergolan sitter dessutom upphöjt på en altan ca 80 cm upp.
Jag satte plastaket på 45*45 mm målade reglar. Använde farmarskruv avsedd för plasttak, i varannan dal.
Ändå blåste det sönder redan vid höstens första storm.
Har jag gjort rätt? Borde jag valt något annat material? Lägga till två reglar till? Nu är det ca 1m mellan.
Jag satte plastaket på 45*45 mm målade reglar. Använde farmarskruv avsedd för plasttak, i varannan dal.
Ändå blåste det sönder redan vid höstens första storm.
Har jag gjort rätt? Borde jag valt något annat material? Lägga till två reglar till? Nu är det ca 1m mellan.
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv elförzinkad FAST
Utvändig infästning av byggplåt
147 kr inkl moms
Läs mer
Japp, halva avståndet får det bli när jag fixar till det. Man lär sig av sina misstag ...Centano skrev:
(Snölast är mest ett teoretiskt problem här. Det ligger aldrig kvar. Å andra sidan räcker det med en gång med ymnigt snöfall och vindstilla)
Du kanske kan gå upp i en 45x70 alternativt till o med 45x95 på platten med ett c/c om Max 500mm.A aiskylos2 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Nybyggt hus: Grönt tomrör för fiber finns, grått rör i huset?
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Hantverkaren har byggt fel - rätt och skyldighet att åtgärda
Artikelkommentarer -
Råd inför köp av bostadsrätt, "egenbyggt" badrum
Köpa & Sälja hus -
Är taket rätt byggt?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Granne har byggt altan vid tomtgräns, vem har rätt?
Bygglov