1 633 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Rätt antennkabel och uttag
Hej.
Jag ska sätta upp en vägg i helgen och samtidigt dra antennkabel samt sätta upp uttag.
Då jag kör parabol och kommer ha 4 TV-apparater parallellkopplade antar jag att jag ska ha slututtag på varje ställe?
Är det vanlig 75ohms kabel som gäller? Maxlängd?
Nåt annat att tänka på förutom Quad LNB?
Jag ska sätta upp en vägg i helgen och samtidigt dra antennkabel samt sätta upp uttag.
Då jag kör parabol och kommer ha 4 TV-apparater parallellkopplade antar jag att jag ska ha slututtag på varje ställe?
Är det vanlig 75ohms kabel som gäller? Maxlängd?
Nåt annat att tänka på förutom Quad LNB?
75 ohm är rätt. Men inte är dessa 4 paralellkoplade om du har en quad. Det är 4 st separata kablar och avslutningen blir en f kontakt. Vet inte om det finns rena kontakter med bara F.
F-kontakt?Snuttjulle skrev:
Vad jag vill är att leda dessa 4 kablar från parabolen till ett uttag i varje rum. Sedan använder jag en vanlig antennkabel mellan uttaget och Sat.mottagaren.
Det måste väl finnas uttag som jag kan använda för det?
Alla satmotagare har en F-kontakt och inte en vanlig TV kontakt för att den vanliga har vissa kontaktsvårigheter.
Hur man gör vid fasta instalationter idag har jag ingen aning om. Men skarvstycken finns ju så det går ju att göra ett eget uttag.
Klicka här för att svara