Hej

Jag skall jobba med duschblandaren och finner att det inte finns separat avstängning av vatten till bara duschen.

Vad sägs, kan minikulventil enligt bild passa mellan slang och 90graders koppling?
Tittar man på slangar på Biltema så är 1/2" i särklass vanligast.

Det är nog svårt att mäta själva gänga utan att ta isär. Kan man dra någon slutsats av storleken på muttern?

Skall man sätta lin&pasta eller gängtejp i gängorna?

• Rörkopplingar och slangar till duschblandare på en kaklad vägg, med en varningsetikett på en av slangarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Minikulventil i metall, rak modell, med 1/2" gänga.
B berraX skrev:
Det är nog svårt att mäta själva gänga utan att ta isär. Kan man dra någon slutsats av storleken på muttern?
ser ut som 1/2" kolla om där ev står något på muttern

• Gilla
berraX
  • Laddar…
C
Fundera på om det verkligen är optimalt att ha separat avstängning där.
Är lätt att hamna i tanken att det är en bra idé att gödsla med avstängningsventiler, men i praktiken bör man fundera på var de gör reell nytta - det är sällan något praktiskt problem att stänga av en liten stund längre upp i systemet. Skall du vända ryggen till bör du ändå proppa så att det inte händer några olyckor.

C cpalm skrev:
Fundera på om det verkligen är optimalt att ha separat avstängning där.
Är lätt att hamna i tanken att det är en bra idé att gödsla med avstängningsventiler, men i praktiken bör man fundera på var de gör reell nytta - det är sällan något praktiskt problem att stänga av en liten stund längre upp i systemet. Skall du vända ryggen till bör du ändå proppa så att det inte händer några olyckor.
Jag skall plocka ur termostaten.
Kanske kan jag göra ren den, kanske måste jag ha en ny. Medan jag står där och funderar så är huset utan vatten.

Sant, det är nog inte att betrakta som en permanent robust lösning. Men under en period skulle det vara skönt att inte bli stressad att snabbt få ihop något igen.

C
B berraX skrev:
Men under en period skulle det vara skönt att inte bli stressad att snabbt få ihop något igen.
Tar i och för sig inte mer än 2 minuter att proppa i och med att du har slanganslutning. Men visst, kan vara bekvämt om man vill hålla på och testa nåt fram och tillbaka. Man får väga det mot inte minst att kulventilerna brukar behöva motioneras för att behålla sin funktion i längden.

• Gilla
berraX
  • Laddar…
Krilleman
B berraX skrev:
Hej

Jag skall jobba med duschblandaren och finner att det inte finns separat avstängning av vatten till bara duschen.

Vad sägs, kan minikulventil enligt bild passa mellan slang och 90graders koppling?
Tittar man på slangar på Biltema så är 1/2" i särklass vanligast.

Skall man sätta lin&pasta eller gängtejp i gängorna?
Två lock med packning i dimension 15 (1/2") räcker för dig.
Finns nästan på alla "bygglador" med generösa öppettider.

Metallock med packning i dimension 15 (1/2") för VVS-tillämpningar, lämpligt för användning med vinkelventiler.
Skapa konto

Vill du dock ha vinkelventiler så ska du köpa dessa som passar direkt (utan klämring + mutter):

RSK: 8546972
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-kulventil-vinkel-15x15r-utv-plan/

Kromad vinkelventil i metall med en grå plastspak, designad för VVS-installationer, dimension 15x15R.
Skapa konto

• Gilla
berraX
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Två lock med packning i dimension 15 (1/2") räcker för dig.
Finns nästan på alla "bygglador" med generösa öppettider.

[bild]

Vill du dock ha vinkelventiler så ska du köpa dessa som passar direkt (utan klämring + mutter):

RSK: 8546972
[länk]

[bild]
"Locket" var en variant som jag inte tänkt på!
Det fungerar ju faktiskt också.

Krilleman
B berraX skrev:
"Locket" var en variant som jag inte tänkt på!
Det fungerar ju faktiskt också.
Billigt, korrekt och tillgängligt också! 👍

• Gilla
berraX
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.