D Daniel 109 skrev:
Ett gammalt hus behöver inte alls samma rörelsemån som ett nybyggt. Så timreglerna för nybygge stämmer inte när man tar upp en dörr i befintlig vägg. Men visst rör det på sig.
Allt beror på, gör man som jag beskrev så gör man rätt.
Många gamla timmerhus är flyttade flera gånger och ombyggda, så ändras något gör man som man gjorde förr, samma regler gäller även nu.

Jag kan tänka mig att den som sågade upp dörrhålet tänkte som du, och det blev fel.

Sånt här låter jag snickarn göra. Är rädd att det lätt kan gå fel

Så här gjorde jag med en timmervägg som behövdes rätas upp. Dock var det på vinden i ett uthus, så utseendet var inte så viktigt.
Jag tog en U-balk av järn som skruvades mot timmerväggen med genomgående skruvar på lämpliga ställen och fick då väggen att räta upp sig. Efter ett par år var en del skruvar lösa och det var bara att dra åt mera.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Då en timmervägg har sättnat med bula har ju kanterna på draget tryckts ihop enligt den formen. Då man sedan drar väggen rak och sätter in svärd (gåtar) så kommer kanterna på dragen att tryckas ihop enligt nya formen och så sättnar den igen. Min erfarenhet tyder på att man får räkna med 1-1,5 cm på dörrhöjden inom ett par år efter att man riktade väggen.
Det här baserar sig bara på iaktagelser som jag har gjort när jag har riktat såna här öppningar och satt in svärd.

Jag kan också säga att jag har litet erfarenhet av hur det kan gå då man ersätter svärd med bara en fastspikad eller skruvad planka. Jag renoverade stommen i ett hus där de hade förstora fönsteröppningarna på det viset på 30-talet. Satt in femtumsplankor och spikat i ändträet med massor av sextumsspik.
Småningom hade stockarna vridit sig. Eftersom det inte fanns något spår i stockändorna som hindrade vridningen och eftersom det inte fanns dymlingar då öppningarna var förstorade. Stockarna hade vridit sig så pass att de på ett ställe hade krupit ur knuten. Väggstumoparna mellan fönstren hade bulnat så mycket att de hade tappat all bärighet. Hela ena ändan av huset (storstugan) bars upp av de insatta plankorna och av fönsterkarmarna. Eftersom timmerväggarna mellan fönstren hade bulnat inåt hade någon tidigare renoverare huggit bort på insidan för att få en plan yta att spika skivor på. Tunnaste stockarna var 6,5 cm tjocka. Originaltjockleken var 14 cm.
Ovanför fönstren hade timran bulnat av punklasterna när timran längre ned inte bar.
Enda sättet att få någon ordning på det var att lyfta i fönsteröppningarna och plocka ned väggstumparna mellan fönstren. Sedan satte jag dit tillfälliga följare och bultar och drog timret ovanför fönstren rakt och dymlade fast det uppåt. Sedan och timrade jag upp väggarna mellan fönstren på nytt med delvis nytt timmer. Allt det här tog någon månad och blev dyrt.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Sådär. Vägg rätad och ett t-format svärd är infällt. Får hoppas det håller :)

• Uppriven vägg med nyinfällt t-format svärd för stöd, sett i en korridor som leder till ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tjrex och 1 till
  • Laddar…
Har du någon beskrivning om hur du gjorde?

D Daniel 109 skrev:
Har du någon beskrivning om hur du gjorde?
Jag gjorde som @useless och @heimlaga föreslog. Borrade hål i väggen uppe och nere, satte balk på båda sidor och drog ihop med gängstång. Sedan sågade vi ett snitt med motorsåg och fällde in ett t-format svärd, själva biten som ”sticker in” är 45x45.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.