harry73
Man brukar säga att det tar 30 år innan alla sättningar är över (jag tror det är 99% av sättningar). Ändrar man sen belastning, grundvattennivå, ed. då kan det börja sätta sig igen, och då tar det också 30 år innan man hittar en ny balans.
Så om inget annat har ändrats, borde ni inte få så många sättningar framöver

• Gilla
Oddbod
  • Laddar…
Testarn skrev:
Vilket jobb!!

Intressant att se bilder på hur det gjorts och resultatet. Hoppas att det "räcker" med att lyfta och att det inte fortsätter att sjunka i framtiden.

Lycka till med resten av återuppbyggnaden/renoveringen!
När vi rivit så har vi hittat att de dragit en ny ledning in för vatten i det hörnet som satt sig så det troliga är att sättningen beror på en gammal läcka. Den nya syllen fördelar ut trycket på en större yta så det borde inte kunna bli nya sättningar. Men om det händer igen får framtiden utvisa.

SSSS
Vilket jobb! Nu vill vi se att denna tråden övergår till en projekttråd med bilder på resten av renoveringen :)

• Gilla
saiter
  • Laddar…
SSSS skrev:
Vilket jobb! Nu vill vi se att denna tråden övergår till en projekttråd med bilder på resten av renoveringen :)
Samlar kanske ihop det i en projekttråd längre fram men glömmer bort att fotografera hela tiden :)

Exsicco skrev:
Samlar kanske ihop det i en projekttråd längre fram men glömmer bort att fotografera hela tiden :)
Klart du ska göra en projekttråd! :)

T
Exsicco skrev:
Haha! Känner igen det. Kommer ofta på i "efterhand" att man skulle tagit några blider extra under tiden man håller på.

Kanske skulle sätta upp ett par kameror som tar en blid i timmen som man kan tanka ur någon gång i veckan. ;)

Mycket imponerande. En utmärkt tråd att hala fram när frugan nojar om att vårt projekt är för svårt. :)

• Gilla
Hattifnatti och 1 till
  • Laddar…
Imponerande! :thumbup:

sysmali
Jag har varit med ett liknande lyft och då plockade vi ut fönstren innan lyft, men det ser ut som ni inte behövde det? Ni kommer alltså inte att påla? Det ser ut som ni höjdmässigt skulle kunna påla i källaren.

sysmali skrev:
Jag har varit med ett liknande lyft och då plockade vi ut fönstren innan lyft, men det ser ut som ni inte behövde det? Ni kommer alltså inte att påla? Det ser ut som ni höjdmässigt skulle kunna påla i källaren.
Var inställd på att vi skulle skjuta nått fönster under lyftet men huset var otroligt vridstyvt, virke och spik måste ha varit billigt 1944 :) Vi kommer inte påla då "de insatta" jag talat med säger att det inte kommer sjunka mer.

Jag kan bara instämma. Imponerande. Själv kan jag inte ens räta ut underliggaren i en takstol i garaget utan att knäcka den... :o (Nåja, det gick att laga, men ändå...)

Coolt att höja hela huset :thumbup:

S
Snyggt jobbat :) Imponerande att köpa hus med inställningen att "föfan, vi lyfter upp huset lite bara så blire bra" :D

B
Tycker mig känna igen det där huset som ett hus jag var lite intresserad av då det såldes. Vågar du ge en ledtråd om var det ligger?

Blandskog skrev:
Tycker mig känna igen det där huset som ett hus jag var lite intresserad av då det såldes. Vågar du ge en ledtråd om var det ligger?
Stockholm? ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.