36 032 läst ·
35 svar
36k läst
35 svar
Räta upp hus som har satt sig
Man brukar säga att det tar 30 år innan alla sättningar är över (jag tror det är 99% av sättningar). Ändrar man sen belastning, grundvattennivå, ed. då kan det börja sätta sig igen, och då tar det också 30 år innan man hittar en ny balans.
Så om inget annat har ändrats, borde ni inte få så många sättningar framöver
Så om inget annat har ändrats, borde ni inte få så många sättningar framöver
När vi rivit så har vi hittat att de dragit en ny ledning in för vatten i det hörnet som satt sig så det troliga är att sättningen beror på en gammal läcka. Den nya syllen fördelar ut trycket på en större yta så det borde inte kunna bli nya sättningar. Men om det händer igen får framtiden utvisa.Testarn skrev:
Haha! Känner igen det. Kommer ofta på i "efterhand" att man skulle tagit några blider extra under tiden man håller på.Exsicco skrev:
Kanske skulle sätta upp ett par kameror som tar en blid i timmen som man kan tanka ur någon gång i veckan.
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Mycket imponerande. En utmärkt tråd att hala fram när frugan nojar om att vårt projekt är för svårt. 
Var inställd på att vi skulle skjuta nått fönster under lyftet men huset var otroligt vridstyvt, virke och spik måste ha varit billigt 1944sysmali skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Jag kan bara instämma. Imponerande. Själv kan jag inte ens räta ut underliggaren i en takstol i garaget utan att knäcka den...
(Nåja, det gick att laga, men ändå...)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg