Hej. Har en häck som sakta vält eller böjt sig. Den är över 30 år gammal och varit fin tidigare men har böjt sig på senare år. Vet inte om det beror på väder och vind eller om den sträcker sig mot solen.
Står på en tomtgräns så har väl inte alltid klippts på bägge sidor samtidigt eller lika mycket.
Ser väldigt vissen ut på nordsidan men verkar inte vara död.
Tror ni det går att få ordning på den?
Står på en tomtgräns så har väl inte alltid klippts på bägge sidor samtidigt eller lika mycket.
Ser väldigt vissen ut på nordsidan men verkar inte vara död.
Tror ni det går att få ordning på den?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Föryngra den! Klipp ner till 20/30 cm, hysta på ett antal gödslad planteringsjord och vattna. Den kommer växa fort med det etablerade rotststemet.
När jag hade ligusterhäck i utsatt läge körde jag med dubbel växtrad så att häcken blev bredare samt höll den lägre pga vind. Våt, tung snö borstades också bort för att rädda häcken.
Diskutera den framtida skötseln med grannen.
När jag hade ligusterhäck i utsatt läge körde jag med dubbel växtrad så att häcken blev bredare samt höll den lägre pga vind. Våt, tung snö borstades också bort för att rädda häcken.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Fast föryngringsbeskärning är väl inte så bra att göra nu när bladen har börjat komma fram?yonna skrev:
Föryngra den! Klipp ner till 20/30 cm, hysta på ett antal gödslad planteringsjord och vattna. Den kommer växa fort med det etablerade rotststemet.
Man kan också vänta någon månad tills alla bladen är framme och klippa, om än inte 20-30 cm, så iaf klippa in stramt på bredden och ordentligt på höjden (kanske halvvägs ner?).
Liguster med etablerat rotsystem brukar komma snabbt igen, och då får man vara försiktig så man inte släpper upp för mycket eftersom det så blir smala veka grenar. Det man är ute efter i en häck är mycket förgreningar….
Liguster med etablerat rotsystem brukar komma snabbt igen, och då får man vara försiktig så man inte släpper upp för mycket eftersom det så blir smala veka grenar. Det man är ute efter i en häck är mycket förgreningar….
En väletablerad ligusterhäck lär tåla beskäring precis när som helst. Sedan finns det såklart tillfällen som är mer eller mindre bra av olika anledningar. Jag gillar tex att göra den hårda beskärningen på vintern för då ser jag hur de är uppbyggda. Men jag har klippt ner och flyttat buskar mitt i sommaren ibland för de varit i vägen för något annat projekt. Det har gått utmärkt.
Tack för många bra svar! Känns som man vågar klippa på ordentligt utan att oroa sig för att den skall dö iallafall.
Vet inte hur bra det syns på bilderna men grenarna längst ner ligger nästan ner längs marken, ska man försöka bända dom uppåt eller kommer häcken växa upp rakt oavsett?
Vet inte hur bra det syns på bilderna men grenarna längst ner ligger nästan ner längs marken, ska man försöka bända dom uppåt eller kommer häcken växa upp rakt oavsett?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Skator hackar upp våra gräsmattor?
Trädgård allmänt -
Rötter som tryckt ut sten, hur räta upp enklast?
Trädgård allmänt -
Hur rätar man upp ett snett anhåll på ett Festool bord?
Verktyg & Maskiner -
hur räta upp insynsskydd
Altan & Uteplats -
Räta upp stödmur utan att fördärva befintlig häck
Grund & Markarbeten